Skat i ejerforening?
Fra : Charlotte E

Dato : 09-05-11 09:17

Hejsa,

Jeg/vi har lidt svært ved at genemskue (læs: Finde offentlig dokumentation)
for reglerne for, hvornår og til hvad, der skal foretages indberetning af
B-indkomst i en ejerforening.

Ejerforeningen er registreret som:

Branche : 683220, Ejerforeninger
Driftform : 115, Frivillig forening

Ejerforeningen er registreret som ikke-skattepligtig forening, og der er
heller ikke moms i foreningsregnskabet.

Altså, kan vi vel starte med at konstaterer, at ejerforeningen ikke kommer
under reglerne i skattekontrolloven, der, så vidt vi kan læse, drejser sig
om skattepligtige selskaber, virksomheder, foreninger, fonde, m.m.?

Så, der rejser sig to spørgsmål:

1)
Vi har en 'vicevært', der går og tømmer skaldespande, rydder lidt op, og
fjerner sne om vinteren.
For dette får han 750,- kr. om måneden (så vidt, jeg lige husker), og han
skal selvfølgelig svare skat af disse penge.

Men, skal vi/ejerforeningen eller ham selv foretage
indberetningen/angivelsen af B-indkomsten?
(Ejerforeningen er ikke arbejdsgiver registreret)

2)
Formanden og kasseren får en _omkostningsgodtgørelse_ - IKKE et
vederlag/honorar!

Der udbetales IKKE vederlag/honorarer i foreningen, men en
omkostningsgodtgørelse til kun disse to personer (resten af bestyrlesen får
intet for deres arbejde).

Denne omkostningsgodtgørelse skal dække over telefon, internet, møder med
bank, advokater, og andre, ejendomsskemaer, og alle mulige andre
omkostninger, som disse personer uundværligt vil have i privat regi - f.eks.
brug af privat telefon...

Og, det ligger selvfølgelig i sagens natur, at kasseren dermed har en større
omkostningsgodtgørelse, end formanden, da kasserer arbejdet naturlig vil
medføre større omkostninger.

Denne omkostningsgodtgørelse er vel skattefri, på linje med
kørselsgodtgørelse, rejsegodtgørelse, kursusgodtørelse, og alle mulige andre
skattefrie godtgørelser, der skal dække omkostninger i forbindelse med
arbejde, der ikke kan undgås???

Vi har sat en fast sats, ligesom, der er faste satser på kørsels-, rejse-,
og andre godtgørelser.
Ændre dette på noget?

Og, igen, hvem har indberetningspligten? Ejerforeningen eller
formanden/kasseren?

Jeg ville gerne, hvis I kunne inkludere links til retsinformation.dk eller
skat.dk eller anden officiel dokumentation, i jeres svar?

På forhånd tak...

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-11 23:14

On 2011-05-09 10:16:31 +0200, Charlotte E said:

> [...]
>
> Men, skal vi/ejerforeningen eller ham selv foretage
> indberetningen/angivelsen af B-indkomsten?
> (Ejerforeningen er ikke arbejdsgiver registreret)

Dem der udbetaler pengene skal også indberette til Skat at der er
udbetalt B-indkomst (med/uden AM-bidrag). Dette skal ske vi det
såkaldte eIndkomst system.
Udbetalinger der foretages i f.eks. maj skal indberettes senest 10/6
(og SKAT skal have kvitteret for leverancen inden kl. 23:59)
I Januar er fristen den 17.

Indberetning af B-indkomst kan ske via eIndkomst systemet uden at man
skal abonnemere etc. på skattekort etc. - man skal bare kende
cpr-nummeret.

Et udsnit fra beskrivelsen omkring B-indkomst:

B-indkomst der skal betales AM-bidrag af (felt 36)
Som eksempel på udbetalinger, der skal indberettes i felt 36, kan nævnes:
   â€¢   Honorarer, dvs. vederlag for udført arbejde til personer, som
hverken kan anses som lønmodtagere eller som selvstændige
erhvervsdrivende. Der kan ikke udbetales skattefri rejse- og
befordringsgodtgørelse til honorarmodtagere, hvis vederlaget er
B-indkomst. Godtgørelse af honorarmodtageres udgifter til befordring,
kost og overnatning skal ikke indgå i bidragsgrundlaget, hvis
godtgørelsen ikke udgør en del af det udbetalte honorar, og
udgiftsdækningen ydes efter satserne for skattefri rejse- og
befordringsgodtgørelse. Hvis godtgørelsen ikke er beregnet efter
satserne for skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse skal
godtgørelsen indberettes i felt 36. Er de nævnte satser anvendt, skal
godtgørelserne indberettes i felt 38.
   â€¢   Værdien af fri bil udloddet som udbytte til hovedaktionærer (du skal
tillige indberette kode 61 i felt 68)
   â€¢   Værdien af aktier og anparter, tegningsret og aktiekøberet omfattet
af ligningslovens §§ 16 eller 28 (du skal tillige indberette
henholdsvis kode 50 eller 51 i felt 68). Du skal indberette værdien af
aktier og anparter, tegnings- og aktiekøberetter omfattet af
ligningslovens § 16 i retserhvervelsesåret (kode 50 i felt 68). Du skal
indberette værdien af tegningsretter og aktiekøberetter omfattet af
ligningslovens § 28 for henholdsvis udnyttelses- eller afståelsesåret
(kode 51 i felt 68). Kan du ikke ansætte værdien af tegningsretter og
aktiekøberetter omfattet af ligningslovens § 16 på
indberetningstidspunktet, skal du sætte et kryds (x) i felt 40 og kode
50 i felt 68.
Værdien af personalegoder, der skal indberettes i felt 50-55, skal ikke
indgå i værdien i felt 36. Bemærk, at vederlag (honorarer) til
bestyrelsesmedlemmer, medlemmer af udvalg, kommissioner og råd eller
medhjælp til sådanne bestyrelser ikke skal indberettes i felt 36, men
derimod i felt 13, evt. i felt 14 afhængig af, om der skal trækkes
AM-bidrag eller ej.

Man kan lave disse indberetninger på forskellige måder. Jeg arbejder
med et system, hvor vi afleverer en fil med disse data, men man kan
også hente et program på hjemmesiden, hvor man kan foretage disse
indberetninger igennem.
Det er sandsynligvis også muligt, at man via tastselv.skat.dk kan
foretage enkelte indberetninger. Man kan ihvertfald gå ind og
regulere/rette de indberetninger man har foretaget.

Vedr. Du kan indberette elektronisk til eIndkomst på følgende måder:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1713968

Selve Skat's hjemmeside omkring eIndkomst:
http://www.skat.dk/eindkomst

mvh. Joakim

Fra : Preben

Dato : 12-05-11 08:51

Den 12.05.2011 kl. 00:14 skrev JHP <usenet_at-jhpb-i-danmark>:

> Dem der udbetaler pengene skal også indberette til Skat at der er
> udbetalt B-indkomst (med/uden AM-bidrag). Dette skal ske vi det såkaldte
> eIndkomst system.

Jeg følger med interesse med i tråden her. Kan du henvise til en
paragraf/bekendtgørelse ang. ovennævnte pligt til at indberette?

--
mvh/Preben

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-05-11 15:14

Preben skrev den 12-05-2011 09:50:

> Jeg følger med interesse med i tråden her. Kan du henvise til en
> paragraf/bekendtgørelse ang. ovennævnte pligt til at indberette?

Det kan næsten kun være:

Kildeskattelovens §49A stk 1 nr. 7 for selve indkomsten (honorar).

Kildeskattelovens §49B stk 1 for at man skal opgøre.
Jeg går stærkt ud fra, at man med at lave opgørelse sidestiller at
indberette. Hvad skulle man ellers bruge opgørelsen til?

Men kom gerne med det stensikre.

****som altid: privat kommentar og alt det der ****
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Preben

Dato : 12-05-11 15:30

Den 12.05.2011 kl. 16:14 skrev Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com>:

> [...]
> Jeg går stærkt ud fra, at man med at lave opgørelse sidestiller at
> indberette. Hvad skulle man ellers bruge opgørelsen til?

Så vidt jeg kan se her:
omhandler begger paragraffer arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, men er
der tale om det, når der udbetales et honorar, altså en B-indkomst?

--
mvh/Preben

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-05-11 15:56

Preben skrev den 12-05-2011 16:29:

> [...]
> omhandler begger paragraffer arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, men
> er der tale om det, når der udbetales et honorar, altså en B-indkomst?

Honorar kan sagtens være am-bidragspligtig.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-05-11 15:44

Charlotte E skrev den 09-05-2011 10:16:

> [...]
> kommer under reglerne i skattekontrolloven, der, så vidt vi kan læse,
> drejser sig om skattepligtige selskaber, virksomheder, foreninger,

Skattekontrolloven omfatter alle!
Fx pligten til at indsende dokumentation af betydning til
skatteligningen efter §6 stk 1 også kan gælde ikke-erhvervsdrivende jf.
§6 stk 2.

Men du koncentrerer dig jo om indberetning.
Se fx §7, hvor der står en masse om indberetningspligt. Der er intet
til hindrer for, at den som foretager indberetning selv skulle være
ikke-skattepligtig.

> Jeg ville gerne, hvis I kunne inkludere links til retsinformation.dk
> eller skat.dk eller anden officiel dokumentation, i jeres svar?

se fx indholdelsesvejledningens afsnit D.2.5. og afsnit D.8

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112991&vId=203608&i=232#i112991

**** og igen: privat kommentar med alt hvad det indebærer *****

BTW: vi er selv en forening med over 400 lejligheder. Vi har to gårdmænd
som får ganske almindelig løn...plus os i bestyrelsen får
omkostningsgodtgørelse efter samme model som hos jer.
Og det bliver indberettet til det kære væsen gennem vores administrator.

Fra : Preben

Dato : 12-05-11 16:09

Den 12.05.2011 kl. 16:56 skrev Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com>:

> Honorar kan sagtens være am-bidragspligtig.
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125354

OK så, men dit seneste svar til Charlotte hjalp mig også på vej, afsnit I
var det jeg ledte efter.