Forældre dødsfald
Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-04-11 23:03

Hejsa
Da min far desværre ikke har længe igen. Hvad skal vi tænke på mht.
Sikrere min mor. De er gift og vi er 2 vokserne børn. De har hus og
ingen gæld. De er 76 og 70 år.
Jeg har ikke stået i sådan situation før og jeg ikke har nogle i
familien, at trække på. Så spørge jeg her.
Hvis der er noget som jeg skal uddybe. Så spørg endelig.
På forhånd tak
Erik

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-04-11 06:19

On Tue, 26 Apr 2011 00:02:32 +0200, Erik Poulsen <egpnews@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>familien, at trække på. Så spørge jeg her.
>Hvis der er noget som jeg skal uddybe. Så spørg endelig.

Egentlig ikke så meget, få fat i en bedemand, få annonceret døsfaldet
i statstidende, og kontakt skifteretten.
Det eneste problem er hvem der skal betale begravelsen, det offentlige
eller din mor, dette afhænger af hvor mange penge der er i boet, er
der ingen penge i boet, betalet det offentlige så vidt jeg husker op
til 10.000 kr.

Din mor blive så bare boende i det man vist nok kalder uskiftet bo.
Har din mor mange penge, skal du/i nok påbegynder at arve disse penge,
ved at jeres mor overføre, dem til jer med vistnok ca 50.000 årligt da
dette er skattefrit.

De rigtige problemer opstår først når din mor dør, for så skal der
skiftes, huset tømmes og sælges osv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-11 08:24

Steen Hansen skrev:

> Egentlig ikke så meget, få fat i en bedemand, få annonceret døsfaldet
> i statstidende, og kontakt skifteretten.

Det var vist ikke den slags problemer der blev spurgt om.

> Din mor blive så bare boende i det man vist nok kalder uskiftet bo.

Kan hun automatisk det fordi de er gift?

> De rigtige problemer opstår først når din mor dør, for så skal der
> skiftes, huset tømmes og sælges osv.

Det er ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-04-11 11:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan hun automatisk det fordi de er gift?

Ja når afdøde ikke har nogen særbørn har længstlevende ægtefælle
krav på at kunne hensidde i uskiftet bo.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jubi

Dato : 26-04-11 17:21

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4db672e7$0$309$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var vist ikke den slags problemer der blev spurgt om.

Men en god information, som evt. kan videregives til moderen, ellers kan
de jo hjælpe.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-04-11 06:21

wrote:

> [...]
>familien, at trække på. Så spørge jeg her.
>Hvis der er noget som jeg skal uddybe. Så spørg endelig.

Glemte at banken lukker for alle kontoer, så i skal nok på en eller
anden måde have nogle penge ud inden din far dør, dog plejer de fleste
banker at være villige til at låne din mor penge indtil skifteretten
er færdig, men dette gør banken jo ikke gratis normalt.

Fra : Erik Poulsen

Dato : 26-04-11 07:30

Steen Hansen har bragt dette til os:

> [...]
> banker at være villige til at låne din mor penge indtil skifteretten
> er færdig, men dette gør banken jo ikke gratis normalt.

Også min mors konto?

Mvh
Erik

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-11 07:55

Erik Poulsen wrote:

> Også min mors konto?

Nej, kun fælles konti (hvor begge er kontohaver).

--
Jesper Lund