| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | En banecykel med trækket i venstre side Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  12-04-11 11:47 |  
  |  
 
            Hej alle
 I cykelgruppen var der en der skrev:
 > Jeg læste engang om en, der konstruerede en banecykel, hvor kæde og
 > tandhjul sad på venstre side. Det er nok 50-60 år siden, det skete.
 > Dengang eksperimenterede man også meget for at forbedre cyklerne.
 > Formålet var, at så sad kæde og tandhjul på indersiden af svingene på
 > cyklebanen, og så skulle de ikke bevæge sig så langt rundt.
 Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I andre?
 Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
 selv teoretiske mikroforskelle.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Max (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  12-04-11 11:59 |  
  |   
            Hej Bertel
 
 > Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
 > selv teoretiske mikroforskelle.
 
 
 Hvis du anbringer kæden på udvendig side af cyklen, ja så
 bevæger den sig jo længere end hvis den sad på indvendig
 side ogdermed må der kræves mere energi.
 
 -- 
 Mvh
 Max 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Kousgaard (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  12-04-11 12:52 |  
  |   
            "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message 
 news:4da42d75$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I andre?
 
 Ved at placere trækket i venstre side, må belastningen (centripetalkraften) 
 være lidt mindre (samme vinkelhastighed, mindre radius). Det gør så, at man 
 ikke behøver lægge sig helt så meget ned i svinget. Men det sparer man vel 
 ikke energi på?
 
 Cyklen som helhed kører med konstant fart antager jeg, så der er der heller 
 ikke noget at hente.
 
 Ialt kan jeg ikke se, at det skulle gøre nogen forskel.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  12-04-11 13:15 |  
  |  
 
            Uffe Kousgaard skrev:
 > Cyklen som helhed kører med konstant fart antager jeg, så der er der heller 
 > ikke noget at hente.
 Hvis man nu forestiller sig at der blev spændt et 100 kilos lod
 på en stang der var en meter lang, og stangen blev fæstnet til
 cyklen, ville det så ikke betyde noget hvilken side den blev sat
 i?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Uffe Kousgaard (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  12-04-11 14:05 |  
  |   
            "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message 
 news:4da441f5$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Hvis man nu forestiller sig at der blev spændt et 100 kilos lod
 > på en stang der var en meter lang, og stangen blev fæstnet til
 > cyklen, ville det så ikke betyde noget hvilken side den blev sat
 > i?
 
 Så må det være pga. luftmodstand. I højre side vil den beskrive en længere 
 bane og ved højere hastighed. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  12-04-11 14:05 |  
  |   
            
 
 "Bertel Lund Hansen"  skrev
 
 > Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
 > selv teoretiske mikroforskelle.
 
 Den samlede luftmodstand for en inderkæde må være mindre end for en
 yderkæde, den har en kortere strækning at yde luftmodstand i.
 Den har en også en lavere hastighed, det reducerer luftmodstanden i sig 
 selv.
 
 Med den kortere radius må den også påvirke cyklen mindre udad, det vil sige 
 at cyklen skal presses mindre ned i banen, med mindre rullemodstand til 
 følge.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Vestergaard (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vestergaard | 
  Dato :  12-04-11 16:28 |  
  |   
            "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i 
 meddelelsen
 >> Jeg læste engang om en, der konstruerede en banecykel, hvor kæde og
 >> tandhjul sad på venstre side.
 
 Og det var ikke tilfældigvis 1. april ?
 
 Jeg kan ikke se, at det gør nogen forskel, om tandhjul/kæde sidder på 
 højre eller venstre side af cyklen.
 
 Jan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (13-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  13-04-11 11:46 |  
  |  
 
            Jan Vestergaard skrev:
 > Jeg kan ikke se, at det gør nogen forskel, om tandhjul/kæde sidder på 
 > højre eller venstre side af cyklen.
 Hvis du nu forestiller dig en cirkelrund bane og en cykel  der er
 påmonteret et lod på 1 ton således at afstanden fra stel til lod
 er præcis den samme som banens radius, så skal du sammenligne den
 situation at loddet ligger i centrum af banen og blot skal drejes
 rundt om sin egen akse når der cykles, eller om det skal
 transporteres med en hastighed der er dobbelt så stor som cyklens
 i en afstand af 2 gange radius.
 Mon ikke det første er nemmest?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Herluf Holdt, 3140 (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  12-04-11 20:53 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen skrev:
 
 >> Jeg læste engang om en, der konstruerede en banecykel, hvor
 >> kæde og tandhjul sad på venstre side. Det er nok 50-60 år
 >> siden, det skete. Dengang eksperimenterede man også meget for
 >> at forbedre cyklerne. Formålet var, at så sad kæde og
 >> tandhjul på indersiden af svingene på cyklebanen, og så
 >> skulle de ikke bevæge sig så langt rundt.
 >
 > Jeg kan ikke gennemskue om det har nogen betydning. Kan I
 > andre?
 >
 > Jeg snakker ikke om praktisk betydning. Jeg er interesseret i
 > selv teoretiske mikroforskelle.
 
 Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
 men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
 den anden vej rundt på cykelbanen?
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (13-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  13-04-11 11:43 |  
  |  
 
            Herluf Holdt, 3140 skrev:
 > Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
 > men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
 > den anden vej rundt på cykelbanen?
 Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Herluf Holdt, 3140 (13-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  13-04-11 11:55 |  
  |   
            Bertel Lund Hansen skrev:
 > Herluf Holdt, 3140 skrev:
 >
 >> Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
 >> men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
 >> den anden vej rundt på cykelbanen?
 >
 > Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.
 
 Det er også derfor jeg mener at det er skruptosset at
 bygge spejlvendte cykler. Man kunne bygge nogle
 testcykler med overdrevent tunge kæder, hjul og så
 videre - i samme side - og så køre begge veje rundt
 på skift med måleudstyr på en testbane.
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben | 
  Dato :  12-04-11 20:59 |  
  |   
            Den 12.04.2011 kl. 21:53 skrev Herluf Holdt, 3140  
 <herlufholdtFJERN@privat.dk>:
 
 
 > Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
 > men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
 > den anden vej rundt på cykelbanen?
 >
 
 LOL
 -- 
 mvh/Preben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben R. Sørensen (12-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben R. Sørensen | 
  Dato :  12-04-11 21:37 |  
  |   
            Efter at have nærlæst indlæggene, må jeg konstatere at der er længere at 
 cykle til Hvide Sande end om vinteren.
 -- 
                    M.V.H.
          Preben Riis Sørensen
            preben@esenet.dk 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben (13-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben | 
  Dato :  13-04-11 11:56 |  
  |   
            Den 13.04.2011 kl. 12:43 skrev Bertel Lund Hansen  
 <splitteminebramsejl@lundhansen.dk>:
 
 > Herluf Holdt, 3140 skrev:
 >
 >> Der må vel være nogle mikroforskelle pga. vægt og inerti,
 >> men kunne man ikke bare have testet det ved at køre
 >> den anden vej rundt på cykelbanen?
 >
 > Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.
 
 
 
 Hvorfor ikke?
 
 -- 
 mvh/Preben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (13-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  13-04-11 12:06 |  
  |  
 
            Preben skrev:
 >> Nej, man kan ikke teste den mikroskopiske forskel i praksis.
 > Hvorfor ikke?
 Fordi den er mikroskopisk.
 Man kan godt designe et eksperiment hvor det kan testes, men der
 blev specifikt spurgt om hvorfor man ikke bare kører den anden
 ved rundt med en normal cykel.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |