Om bilhandel, og haglskader
Fra : Thomas Mørch

Dato : 25-03-11 06:11

Jeg har et spørgsmål, til de kloge hoveder :)

Jeg har handlet bil (hos en forhandler). Han får min gamle bil i
bytte, dagen efter ringer han, og siger at den har været haglskadet,
hvilket jeg ikke helt forstår da jeg ikke selv har bemærket det.

Desuden var der et knækket kølergitter, som jeg havde glemt alt om, da
vi snakker om bilen, det vil han også have jeg skal betale for at han
får lavet.

Han mener at det er mit problem, at den er haglskadet, det vil koste
mange penge (omkring 20.000), og han er tilbøgelig til at lade
handelen gå tilbage, Eller også skal det køre det som en forsikrings
skade.. (jeg har efterfølgende anmeldt det til forsikrings selskabet,
i panik..)

Efter jeg har tænkt lidt over det, vil jeg dog mene at da han har
besigtiget bilen, og vurderet hvad han vil give for den, samt at der
er skrevet under af begge parter på en slutseddel, og så er det ikke
mit problem mere.

Han har givet 75.000 for bilen, på papiret..

Men hvad siger i kloge hoveder?

Er der nogen der kan hjælpe mig med mine rettigheder?

/ Thomas

Fra : Leif Neland

Dato : 25-03-11 13:32

> [...]
> besigtiget bilen, og vurderet hvad han vil give for den, samt at der
> er skrevet under af begge parter på en slutseddel, og så er det ikke

Efter min bedste overbevisning har du ret.

Du har som privat handlet med en professionel, der burde vide, hvad der skal
ses efter.

Når der er skrevet under, er der ikke mere at komme efter.

Måske undtaget restgæld, og decideret svindel som beg-tyk olie til at
camuflere utætheder og slid

Leif

Fra : alexbo

Dato : 25-03-11 14:00

"Thomas Mørch" skrev

> [...]

> handelen gå tilbage, Eller også skal det køre det som en forsikrings
> skade.. (jeg har efterfølgende anmeldt det til forsikrings selskabet,

Nu du nu så har set skaden mener du så den har været der længe, eller kan
den være opstået efter du købte bil, og forhandleren så bilen.
Forhandleren har en undersøgelsespligt, men han kan jo ikke se fejl der
opstår i tiden fra han ser bilen til handlen gennemføres.
Men fejl der burde være opdaget ved en undersøgelse, hæfter du ikke for.

Fra : alexbo

Dato : 25-03-11 14:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Forhandleren har en undersøgelsespligt, men han kan jo ikke se fejl der
> opstår i tiden fra han ser bilen til handlen gennemføres.
> Men fejl der burde være opdaget ved en undersøgelse, hæfter du ikke for.

Den røg afsted nærmest af sig selv, men denne undersøgelsespligt fremgår af
købeloven.

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden
skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge
den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge
en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved
sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 25-03-11 15:42

> [...]
>handelen gå tilbage, Eller også skal det køre det som en forsikrings
>skade.. (jeg har efterfølgende anmeldt det til forsikrings selskabet,

Kontakt FDM og lad forhandleren vide, at du har kontaktet dem. Han vil ikke være interesseret i at
blive en artikel i Motor.
Dit forsikringsselskab vil afvise skaden, du ejer ikke længere bilen.

Fra : Thomas Mørch

Dato : 25-03-11 16:18

On Mar 25, 2:52 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet

Han besigtigede bilen i søndags (20/4 2011), og får den overdraget
torsdag aften, der har ikke været haglvejr i mellemtiden, så den kan
ikke være blevet haglskadet i denne uge. Jeg har ikke set skaden, da
jeg har omkring 100km, og ikke har haft tid til at køre ned og
besigtige bilen selv.

Jeg har ikke selv bemærket at den har været haglskadet, og har haft
bilen i 3 år.

Forhandleren mener hårdnakket at jeg hæfter for skaden, da jeg burde
have set det. Samtidig siger han at de først opdager det da de
begynder at polere bilen op og gøre den klar til salg.

Men jeg vil prøve at køre købeloven i stilling til ham.

tak for hjælpen
/ Thomas

Fra : Thomas Mørch

Dato : 25-03-11 16:20

On Mar 25, 3:41 pm, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Kontakt FDM og lad forhandleren vide, at du har kontaktet dem. Han vil ikke være interesseret i at
> blive en artikel i Motor.
> Dit forsikringsselskab vil afvise skaden, du ejer ikke længere bilen.

Jeg er ikke medlem af FDM, så kan jeg vel ikke bruge dem?

Jeg har også talt med forsikrings selskabet, og forklaret dem
situationen. De vil sende en taksator ud til forhandleren, da den
endnu ikke er afmeldt forsikringen.

Mvh
Thomas

Fra : Henning

Dato : 26-03-11 08:23

On Fri, 25 Mar 2011 15:19:58 -0700 (PDT), Thomas Mørch <thomas@juletraesfoden.dk> wrote:

>Jeg er ikke medlem af FDM, så kan jeg vel ikke bruge dem?

Så skynd dig at melde dig ind

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-03-11 14:58

"Thomas Mørch" <thomas@juletraesfoden.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg har også talt med forsikrings selskabet, og forklaret dem
situationen. De vil sende en taksator ud til forhandleren, da den
===
Små forhandlere bruger tit den slags kneb til at skaffe flere penge ud af
deres indkøbte biler. Jeg ville holde helt lav profil med forsikringen og
fortælle forhandleren, at han som den professionelle ikke burde have overset
en haglskade som han i den grad har gjort.

Jeg går ud fra du har fået din byttebil og afleveret en stak penge :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Mørch

Dato : 25-03-11 16:28

On Mar 25, 11:17 pm, Thomas Mørch <tho...@juletraesfoden.dk> wrote:

> [...]
> begynder at polere bilen op og gøre den klar til salg.
>
> Men jeg vil prøve at køre købeloven i stilling til ham.

hmm.. et lille tillægs spørgsmål, kan en forhandler lade en handel gå
tilbage, hvis han får en bil ind som har denne type skade? For det var
han ved at snakke om at han ville..

/ Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-03-11 08:09

On Fri, 25 Mar 2011 15:28:14 -0700 (PDT), Thomas Mørch
<thomas@juletraesfoden.dk> wrote:

>hmm.. et lille tillægs spørgsmål, kan en forhandler lade en handel gå
>tilbage, hvis han får en bil ind som har denne type skade? For det var
>han ved at snakke om at han ville..

Hvad står det i slutseddeln for jeres handel omkring dette ?

I sidste ende kan det jo være op til domstolene at afgøre tvisten, men
det kræver jo at nogen vælger dette skridt, indtil da er det kun
"frivillighedens" vej der betrædes, dvs. du og forhandleren bliver
enige om hvad i begge gør (enighed om at bilen har en haglskade og at
handlen derfor skal gå tilbage efter de betingelser der er i
kontrakten), hvis ikke så er forhandlerens enest træk at hive dig i
retten, men inden da vil han nok true med bål og brænd, ligeså vil du
kunne imødese et eller flere breve fra hans advokat hvor der ligeledes
trues med alverdens ulykker, men deres eneste magtmidel er at gå i
retten (her antages at din nye bil er omregistreret til dit navn).

At gå i retten vil koste penge, både for dig og forhandleren, uanset
udfaldet (du har måske en retshjælpsforsikring ifbm. din
kaskoforsikring).

En sådan haglskade kan sagtens være noget du selv har levet i
uvidenhed om. Men se lige tilbage på bilens historie, altså den del du
selv kender, er det en brugt bil (evt. importeret) ? Har du været i
udlandet hvor der har været et kraftigt haglvejr ? Der er sjældent
haglvejr i DK der kan skade biler, men det sker.

Noget andet er at du hvis du går imod forhandlerens ønske om
kompensation/at lade handlen gå tilbage, nok ikke skal regne med ret
meget service/kulance fra hans side, så en grundig FDM test/gemmengang
af din nye bil var måske værd at overveje, alt efter resultatet kan du
jo vælge at lade handlen gå tilbage eller ej.

/Hans