THAILAND (VARME)
Fra : torben larsen

Dato : 10-08-01 10:12

Jeg skal med min familie til Thailand i august/september i 2 uger, med min
søn på 5 år, er der problem med børn på en så lang tur??????
Kan de holde ud at være i varmen???????
Håber at der er nogle som har erfaring med det, og som vil skrive lidt om
det....

Hilsen Torben

Fra : raven

Dato : 10-08-01 12:53

On Fri, 10 Aug 2001 11:12:01 +0200, "torben larsen"
<pito@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Kan de holde ud at være i varmen???????
>Håber at der er nogle som har erfaring med det, og som vil skrive lidt om

Hm, jeg har lige været derovre i 3 uger. Der er 30 - 35 grader varmt,
og høj luftfugtighed. Det synes jeg ikke er alarmerende, når man
tænker på, at 40 grader forekommer i Sydeuropa under hedebølger.

Backpackere i Thailand vil ganske vist få det hårdt. Men vænner man
sig til at gå lidt langsommere på gaden (det gør thailænderne), så man
holder pulsen lidt nede, så kan man godt klare sig med 2 bad og 2
bluser om dagen.

De fleste hoteller, busser og taxa'er er faktisk air-conditionerede.
Så fryser man lige i starten.

Man vænner sig til at gå med en vandflaske altid. Man må kun drikke
'botled' købt vand.
Man skal drikke meget, især ved fysisk udfoldelse. Ved voldsom
dehydrering kan der ske det, at man pludselig ikke kan se. Vi var ude
for at en deltager fik det sådan efter en fodboldkamp på en skole.
Efter 1 1/2 liter vand indenbords gik det over igen.
(cykelryttere kan også berette om den med synssvigt ved dehydrering).

I kraftig sol er det også godt med en kasket. Thailænderne anvender
ofte paraply som solskærm. Den såkaldte kineserhat jo faktisk er
paraply holdt af en lille hoved-hat.

Solbeskyttende creme er meget nødvendigt til børn. Man kan blive
skoldet på 30 minutter. Faktor 40 eller 20.

Thailand ligger i forhold til ækvator sådan cirka som det sydlige
Ægypten, så der er sol-power på.

Mon ikke børn klarer det bedre end voksne. For voksne kan der være
forskel. Jeg vænner mig til det efter 2 uger og fryser meget når jeg
kommer til Danmark igen. Overvægt og dårlig kondi er ikke godt, idet
en lav puls alt andet lige er en fordel.

hilsen

John

Fra : Uffe Holst

Dato : 10-08-01 14:37

In an article of 10 Aug 2001 raven wrote:

> [...]
> Efter 1 1/2 liter vand indenbords gik det over igen.
> (cykelryttere kan også berette om den med synssvigt ved dehydrering).

Da FDF holdt landslejr for nylig var der vist også indtil flere tilfælde
af børn med dehydrering, som røg en tur på skadestuen. Man skal generelt
altid drikke meget, når der er varmt, og især hvis man laver noget fysisk.
Også i Danmark.

> Mon ikke børn klarer det bedre end voksne. For voksne kan der være
> forskel.

Igen med hensyn til at drikke rigeligt, så er børn langt fra på samme
måde påpasselig med at indtage tilstrækkeligt vand ofte nok. Som forældre
bør man være den, der sørger for hele tiden af hælde vand på dem, og så går
det nok.

--
Uffe Holst