Har jeg vundet?
Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-03-11 23:02

Hejsa.

Jeg var indkaldt til et forberedende retsmøde (heldigvis pr. telefon),
hvor sagsøger ikke mødte op. Efter noget tid sagde dommeren derfor, at
hun ville afvise sagen.

I udskriften fra retsbogen står "Sagsøgte begærede sagen afvist. Retten
besluttede, at sagen afvises.". Min påstand i svarskriftet var ellers
frifindelse, så jeg undrer mig lidt over, at jeg begærede sagen afvist.

Har det nogen formel betydning, om der afsiges dom efter min påstand,
eller om sagen afvises?

Kan jeg formelt sige, at jeg har "vundet" sagen, når den blev afvist?

Da jeg selv kørte sagen, har jeg kun brugt nogle småpenge på porto og
telefon, men en hel masse tid. Kan jeg forlange nogen form for
kompensation fra sagsøger?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jubi

Dato : 23-03-11 10:24

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> afvist.
>
> Har det nogen formel betydning, om der afsiges dom efter min påstand,

Det er en formsag. En afvisning er jo det samme som du har vundet sagen
og så er din påstand "taget til følge" ved at sage afvises.

> Kan jeg formelt sige, at jeg har "vundet" sagen, når den blev afvist?

Ja, i den ret du indkaldt til.
Du burde nok spørge om sagsøger kan anke dommen, og du dermed kan
indkaldes igen.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Codexx

Dato : 23-03-11 03:59

On 22 Mar., 23:01, Jonathan Stein <jst...@image.dk> wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg var indkaldt til et forberedende retsmøde (heldigvis pr. telefon),
> hvor sagsøger ikke mødte op. Efter noget tid sagde dommeren derfor, at
> hun ville afvise sagen.

Retsplejeloven:

§ 360. Udebliver sagsøgeren fra et møde, som denne er indkaldt til
efter § 352, stk. 3, § 353 eller § 355, stk. 1, afviser retten sagen
ved en beslutning, der meddeles parterne. Har sagsøgte fremsat modkrav
i et retsmøde, hvor sagsøgeren var repræsenteret, eller i et
processkrift, der er forkyndt for sagsøgeren, afsiges dog efter
sagsøgtes anmodning dom herom.

> I udskriften fra retsbogen står "Sagsøgte begærede sagen afvist. Retten
> besluttede, at sagen afvises.". Min påstand i svarskriftet var ellers
> frifindelse, så jeg undrer mig lidt over, at jeg begærede sagen afvist.

Tjah, du har vel ret i at det ikke er sagsøgtes "valg" om sagen skal
afvises.

> Har det nogen formel betydning, om der afsiges dom efter min påstand,
> eller om sagen afvises?

Ja, bl.a. i forhold til mulighederne for anke og genoptagelse. Se
bl.a. RPL § 367.

> Kan jeg formelt sige, at jeg har "vundet" sagen, når den blev afvist?

Nej, sagen har jo ikke reelt været prøvet. Men at sagsøger vælger at
opgive sagen kan jo nemt tolkes i den retning at det var en dårligt
sag.

> Da jeg selv kørte sagen, har jeg kun brugt nogle småpenge på porto og
> telefon, men en hel masse tid. Kan jeg forlange nogen form for
> kompensation fra sagsøger?

§ 312 Stk. 4. Når sagen i det hele afvises, betragtes den med hensyn
til sagsomkostninger som tabt af sagsøgeren.

§ 322. Retten træffer bestemmelse om sagsomkostninger, selv om der
ikke er nedlagt påstand herom, jf. dog § 319.

Hvad du i praksis tilkendes som selvmøder tør jeg ikke udtale mig om.
Står der ikke noget i retsbogen?

/Bacher

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-03-11 09:22

Den 23-03-2011 10:59, Codexx skrev:

> Hvad du i praksis tilkendes som selvmøder tør jeg ikke udtale mig om.
> Står der ikke noget i retsbogen?

Tak for dit detaljerede svar. Der står desværre ikke noget om
sagsomkostninger i retsbogen.

- Men jeg synes også at have læst fra andre sager her i gruppen, at ens
egen tid ikke betragtes som en omkostning, med mindre man kan
dokumentere en tabt arbejdsfortjeneste (hvilket er ret svært som
selvstændig).

M.v.h.

Jonathan