reparation af aftræk ?
Fra : Jakob

Dato : 18-03-11 20:40

Vi har købt ny kondens tørretumbler og den gamle med aftræk skal sendes
på pension. Hvordan reparerer man bedst hullet i væggen hvor aftrækket
sad, både mht isolering og WAF faktor. Det skal lige nævnes at hullet
sidder i en træplade hvor der tidligere sad en dør, alt sammen noget der
er lavet af den tidligere ejer.
Da jeg ikke er håndværker skal det nok heller ikke være alt for
avanceret
Gode forslag er velkomne.

Mvh
Jakob

Fra : Leif Neland

Dato : 19-03-11 16:33

Den 18-03-2011 20:39, Jakob skrev:
> [...]
> sad, både mht isolering og WAF faktor. Det skal lige nævnes at hullet
> sidder i en træplade hvor der tidligere sad en dør, alt sammen noget der

Det simpleste er en ny træplade.

Men er det en tidligere yderdør? Er der ordentlig isoleret, eller er det
bedre at lave det om og lave det ordentligt?

Hvis du blot vil lave hullet, kunne man sætte noget træ på indersiden af
hullet, som man så kunne skrue et stykke træplade på størrelse med
hullet, af samme tykkelse som den eksisterende plade, så det blev i plan.
Derefter spartling og maling/tapet ovenpå.

Leif

Fra : Jakob

Dato : 19-03-11 23:17

> Det simpleste er en ny træplade.
>
> Men er det en tidligere yderdør? Er der ordentlig isoleret, eller er det
> bedre at lave det om og lave det ordentligt?

Ja, det er en tidligere yderdør og det er ordentligt lavet, så vidt jeg
kan se. Jeg glemte at nævne at indersiden bliver dækket af den nye
tumbler, så der er udseendet ligegyldigt.

> [...]
> hullet, af samme tykkelse som den eksisterende plade, så det blev i plan.
> Derefter spartling og maling/tapet ovenpå.

Der sidder et plastikrør og en rist yderst. Kan man ikke bare "forsegle"
risten så den er lukket permanent og derefter isolere røret ?.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 20-03-11 12:22

> Der sidder et plastikrør og en rist yderst. Kan man ikke bare "forsegle"
> risten så den er lukket permanent og derefter isolere røret ?.

Jeg havde egentlig bare tænkt mig at skære en polystyrenplade til og
klemme ind i hullet indefra og så lade risten udenpå sidde. Men hvordan
laver jeg det tæt indvendig (og ikke alt for grimt), for der skal vel
altid være dampspærre når man isolerer ?.

Mvh
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-11 21:52

>Vi har købt ny kondens tørretumbler og den gamle med aftræk skal sendes

Jeg ville egentlig hellere vide hvorfor man vælger kondenstørretumpler, når
det er muligt at få en med aftræk?

Mvh Maria

Fra : Jakob

Dato : 22-03-11 21:16

Den 21-03-2011 21:52, Maria Frederiksen skrev:

> Jeg ville egentlig hellere vide hvorfor man vælger kondenstørretumpler,
> når det er muligt at få en med aftræk?

Fordi den gamle var slidt og der var tilbud på en energieffektiv
kondenstørretumbler. De nye bruger 1,85 kwh per portion (7 kg), mens den
gamle mindst brugte det dobbelte.

Mvh
Jakob