Salmonella
Fra : Tone Hilde

Dato : 09-08-01 19:57

På no.alt.mat.drikke er det en diskusjon om salmonella. Jeg har en gang hørt
at hvis man legger egg ned i kokende vann så blir salmonellaen borte- d.v.s.
at salmonella-bakteriene ligger i skallet, er dette tilfelle?

--
Vennlig hilsen
Tone Hilde

Fra : opuss

Dato : 09-08-01 22:11

Det er rigtigt i 90 % af tilfældene men i 10 % er det i hviden og så hjælper
det ikke at skolde ægget

Fra : izeqb

Dato : 13-08-01 13:30

"opuss" <b.boddum@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Det er rigtigt i 90 % af tilfældene men i 10 % er det i hviden og så
hjælper
> det ikke at skolde ægget

Heller ikke at koge det?

Fra : EGC

Dato : 13-08-01 22:40

"opuss" <b.boddum@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er rigtigt i 90 % af tilfældene men i 10 % er det i hviden og så
hjælper
> det ikke at skolde ægget

På kanal DK4 Den skaldede kok, et madprogram siger kokken at han blot
skyller ægget i kogende vand mht. til salmonella. Er det sandt, er der
seriøs viden om dette noget sted på nettet f.eks.

Mvh. E.C.

Fra : Kim Juul

Dato : 14-08-01 16:52

> [...]
> skyller ægget i kogende vand mht. til salmonella. Er det sandt, er der
> seriøs viden om dette noget sted på nettet f.eks.

Jeg har nu lært, at selv om man skyller et æg i kogende vand, så ER det kun
på æggeskallen man renser for salmonella
og ikke inden i ægget. Indholdet skal man altså koge for at være sikker på
at den er salmonella fri.

--
Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : -- kent --

Dato : 14-08-01 18:43

On Tue, 14 Aug 2001 17:51:40 +0200 in <news:dk.kultur.mad+drikke> Kim Juul
wrote:

> [...]
>på æggeskallen man renser for salmonella
>og ikke inden i ægget. Indholdet skal man altså koge for at være sikker på

Eller så køber man æg i Sverige. Uden salmonella.

Fra : opuss

Dato : 15-08-01 21:13

Som sagt tidligere ;> Det er rigtigt i 90 % af tilfældene men i 10 % er det
i hviden og så hjælper det ikke at skolde ægget.-

Og salmonella bak. dør ved 72 C. men det er også ved den temp. at hviden i
ægget stivner, så hvis ægget er hårdkogt er det helt sikkert fri for
salmonella bak og ufarligt at spise.

Vel bekomme OPUSS

Fra : Christian Bech

Dato : 15-08-01 13:23

EGC <xxxkaninen@email.dk> wrote:

> [...]
> skyller ægget i kogende vand mht. til salmonella. Er det sandt, er der
> seriøs viden om dette noget sted på nettet f.eks.

Jeg mener, at Kok@mok-knallerten også har givet samme råd og affærdiget
salmonella som hysteri. Det er imidlertid uforsvarligt. For ikke så
længe siden var der et tilfælde fra Sønderjylland, hvor en kro havde
undladt at bruge pasteuriserede æg til fordel for skoldede æg.
Resultatet var en ordentlig omgang salmonellaforgiftning til gæsterne.

Det står naturligvis folk frit for at tage risikoen, men det er straks
værre, hvis man udsætter andre for den. Desuden er det vist ikke engang
tilladt at bruge andet end pasteuriserede æg i levnedsmiddelindustrien,
men det kan konditor Stroyer måske oplyse?

Min hukommelse siger mig, at du kan læse mere om emnet i Tænk+test.

--
Jeg har et mere end overfladisk kendkskab til et lokalt bibliotek.
- Lars Kim Lund

Fra : opuss

Dato : 15-08-01 21:24

Det er KUN tilladt at bruge pasteuriserede æg i levnedsmiddelindustrien.
Det eneste sted du må bruge rå æg er hjemme i køkkenet
Hilsen OPUSS