Vaskemaskine uden varmt vand
Fra : Ulrik

Dato : 21-02-11 22:35

Hej

Jeg har en vaskemaskine, der ikke varmer vandet. Tøjet er iskoldt efter
endt vask.
Jeg har prøvet at skrue bagpanelet af og måle på varmelegemet. Der er
ca. 20 ohm hen over benene til spænding. Når maskinen kører, og fylder
vand på, er der dog ingen spænding over benene, og lige efter endt
påfyldning (og tromlen begynder at dreje) er der heller ingen spænding.

Bør der ikke være spænding på, på det tidspunkt?

Bortset fra den manglende varme virker maskinen helt fint.

Hvad kan det være, der er gået i stykker?
Kan det betale sig med en reparation?

Mvh
Ulrik

Fra : Martin Bak

Dato : 21-02-11 22:48

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bortset fra den manglende varme virker maskinen helt fint.
>
> Hvad kan det være, der er gået i stykker?

Spørg i dk.teknik.el. Der får du de mest kvalificerede svar.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ulrik

Dato : 22-02-11 13:55

On 21-02-2011 22:47, Martin Bak wrote:
> Spørg i dk.teknik.el. Der får du de mest kvalificerede svar.

Det prøver jeg, tak :)

/Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 23-02-11 22:35

On 22-02-2011 13:55, Ulrik wrote:

> Det prøver jeg, tak :)

Med hjælp fra dk.teknik.el har jeg konstateret, at vaskemaskinen
alligevel virker som den skal.

/Ulrik

Fra : Ivar

Dato : 22-02-11 16:28

Ulrik skrev:

> Hvad kan det være, der er gået i stykker?

Det umiddelbare bud er termostaten. Er problemmet ved alle
temperaturer (kogevask, 30 grader)?

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-02-11 22:03

"Ivar" skrev i meddelelsen

Det umiddelbare bud er termostaten. Er problemmet ved alle
temperaturer (kogevask, 30 grader)?
-----------------

Kan relativt nemt kontrolleres ved at kortslutte termostaten.
Ofte er det varmelegemet, som kalkes til og derved brændes af, fordi det ik
ka komme af med varmen. Et nyt varmelegeme er relativt let at udskifte og
koster normalt under 400 kr. Om en udskiftning er rentabel, vil afhænge af
vaskemaskinens alder og aktuelle stand / nypris.

Fra : Ivar

Dato : 23-02-11 22:24

Mogens (K) skrev:

> [...]
> koster normalt under 400 kr. Om en udskiftning er rentabel, vil afhænge af
> vaskemaskinens alder og aktuelle stand / nypris.

Det er næppe tilfældet her. Når der ikke kan måles spændig over
varmelegmet, skal årsagen til den manglende spænding findes.
Blot at skifte varmelegmet for den ikke til at varme.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-02-11 22:19

"Ivar" skrev i meddelelsen

> Blot at skifte varmelegmet for den ikke til at varme.

Naturligvis skifter man ikke bare uden at finde fejlen først - det er der
vel ingen, der ka være i tvivl om!