El radiatore fra Haraldnyborg
Fra : Farmer

Dato : 18-02-11 17:01

Hej Ng

Er der nogen der har erfaring med de elradiatore man kan købe i Harald
Nyborg for ca 200 - 250 kr pr. stk.

Er de ikk goe nok til værelserne i et sommerhus hvor de ikke vil blive brugt
særlig meget da der kommer en varmepumpe op også

Mvh.

Fra : CC

Dato : 18-02-11 18:29

Den 18-02-2011 17:00, Farmer skrev:
> [...]
>
> Er de ikk goe nok til værelserne i et sommerhus hvor de ikke vil blive brugt
> særlig meget da der kommer en varmepumpe op også

Hvis varmepumpen er dimensioneret så den passer til huset skulle det
ikke være nødvendigt, at sætte el-radiatorer op, med mindre varmepumpen
er fuldstændigt slukket, når i tager fra huset.

Hvis du vil sætte radiatorer op, skal anlægget dimensioneres som om det
er den eneste varmekilde. Det betyder at du hurtig får installeret en
effekt på mere end 2990 W (13A gruppe afbryde), og så skal du have et
eller flere kabel rundt i huset.
Forbrug ca. 100 W pr. m2 og ikke som Harald Nyborg skriver

Personligt vil jeg skrue ned for pumpen +5 til +15 gr. når i ikke er i
huset, og droppe radiatorerne.

Fra : Farmer

Dato : 18-02-11 19:10

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forbrug ca. 100 W pr. m2 og ikke som Harald Nyborg skriver
>
> Personligt vil jeg skrue ned for pumpen +5 til +15 gr. når i ikke er i

Jeg troede det var en go ide at sætte elradiatorer op på
værelserne...........

kan en varmepumpe skuppe varmen helt ind på værelserne ??
jeg tænker også hvis man er der om vinteren og man lukker dørene ind på
værelserne om natten når man sover bliver der ikke koldt så. Varmepumpen er
en panasonic NE9LKE til 73 m2 så den er stor nok til huset.

Mvh.

Fra : CC

Dato : 19-02-11 18:08

Den 18-02-2011 19:09, Farmer skrev:
> [...]
> værelserne om natten når man sover bliver der ikke koldt så. Varmepumpen er
> en panasonic NE9LKE til 73 m2 så den er stor nok til huset.

Hvis dørene til værelserne står åbne bør der ikke være et problem, men
jeg kan dog se problemet hvis dørene er lukket.

Fra : Ivar

Dato : 20-02-11 13:35

CC skrev:

> Hvis dørene til værelserne står åbne bør der ikke være et problem, men jeg
> kan dog se problemet hvis dørene er lukket.

Der bør være opvarmning i alle rum, hvis der ønskes stuetemperatur
i alle rum om vinteren. Selv med åbne døre vil rum uden opvarmning
virke koldere end rummet hvor varmekilden er. Hvis det er soverum,
kan man spekulere over, om det gør noget.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-02-11 13:46

"Farmer" <brikae@youmail.dk> skrev i meddelelsen
> kan en varmepumpe skuppe varmen helt ind på værelserne ??

Ja - hvis dørene er åbne hele tiden.

> jeg tænker også hvis man er der om vinteren og man lukker dørene ind
> på værelserne om natten når man sover bliver der ikke koldt så.

Jo - hvis man lukker dørene, så kan der ikke blæses varm luft ind.

> Varmepumpen er en panasonic NE9LKE til 73 m2 så den er stor nok
> til huset.

Ja - men kun med alle døre åbne.

Varmepumpeindlæg og anden opvarmning hører nok mere til i
news:dk.teknik.energi, hvor der jævnligt er indlæg om emnet, så måske du
kan finde lidt ekstra info der.

Jan

Fra : Elmand

Dato : 20-02-11 15:16

> [...]
> Forbrug ca. 100 W pr. m2 og ikke som Harald Nyborg skriver
>
> Personligt vil jeg skrue ned for pumpen +5 til +15 gr. når i ikke er i

Er din diminisonering af varmebehovet ikke lovligt stort ?
Midt i 60erne med dårlig isolering var vejledningen 100 watt pr m 2 ved -10
grader.
I nye huse idag er vejledningen 35 watt.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne