Hvor står vi med vort folkestyre?
Fra : Lyrik

Dato : 17-02-11 06:51

Vi står med en hob af cand. polit.-mennesker der styrer vores land. De
diskuterer og er uenige, de kommer med tal og modparten kommer med
tal. De bruger spindoktorer der prøver at overgå andre spindoktorer i
retorik. De kæmper det politiske spil som en flok skakspillere der er
optaget af spillet og kun-spillet!

Danmark har over hundrede milliarder i overskud på samhandlen med
udlandet, men der mangler skattepenge i kassen til at få
samfundshjulene til at køre. Paradoksalt!

Jeg kunne tænke mig et andet system. Et system hvor ingeniører
planlægger energiproduktionen. Hvor trafikforskere bestemmer hvor
vejene skal ligge og bestemmer om der overhovedet skal bygges en
Femernbro.
Hvor forskerråd afgør hvad der skal forskes i. Og om vi skal have den
ene eller den anden slags kraftværker, alt efter rentabilitet!

Hvor de politiske skakspillere bliver sat på porten og smidt ud for
tid og evighed. Hvor viden og intelligens styrer Danmark istedet for
fidusmagere og selskabstømmere!

MvH
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-02-11 14:57

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor de politiske skakspillere bliver sat på porten og smidt ud for
> tid og evighed. Hvor viden og intelligens styrer Danmark istedet for

Teknokratier lyder måske godt på papiret, men vil næppe kunne fungere i
praksis. Hvem skal fx prioritere mellem de enkelte områder?

Jan

Fra : Lyrik

Dato : 17-02-11 11:06

On 17 Feb., 14:56, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:

> Teknokratier lyder måske godt på papiret, men vil næppe kunne fungere i
> praksis. Hvem skal fx prioritere mellem de enkelte områder?
>
> Jan

,,,,,,,,,,,

Hvem prioriterer lige nu? Et videnskabernes råd kunne gøre det ville
jeg mene.

MvH
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-02-11 22:08

> ,,,,,,,,,,,
>
> Hvem prioriterer lige nu? Et videnskabernes råd kunne gøre det ville
> jeg mene.

Hvem skal sidde i det råd? Hvor vi vdu finde nogen, der ikke mener at netop
deres gren af videnskaben (og dermed samfundet) skal have mest?
Hvis nu repræsentanten for trafikforskerene er den mest veltalende med
repræsentaten fortgrligionshistorikerne, som er hindu, som nummer to og den
medicinske forskning var knap så godt repræsenteret, , ville vi ende med at
bruge hovedparten af BNP på veje, noget mindre på at bygge templer og og en
brøkdel på sundhed.

Jan

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-11 01:58

On 17 Feb., 22:08, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> bruge hovedparten af BNP på veje, noget mindre på at bygge templer og og en

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hver kommune stiller med deres viseste person.. Tilsammen udgør de et
ældsteråd der prioriterer opgaverne. Når opgaverne er formuleret
videregives de til de relevante eksperter.

MvH
jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-02-11 10:09

> [...]
> ældsteråd der prioriterer opgaverne. Når opgaverne er formuleret
> videregives de til de relevante eksperter.

Hvem bestemmer, hvem der er den viseste person? Ud fra hvilke kriterier?
Skal vedkommende udpeges efter folkeafstemning? Du har jo afskaffet
politikerne, så det må vel også gælde i kommunerne, eller er det OK at have
politikere til at styre her? Under alle omstændigheder vil den "viseste"
perwson i mange kommuner formodentlig være den, der vil den pågældende
kommune det bedste, og ikke nødvendigvis resten af landet.

Jan

Fra : Isachsen

Dato : 20-02-11 20:28

Jan Kronsell wrote:

> [...]
> omstændigheder vil den "viseste" perwson i mange kommuner
> formodentlig være den, der vil den pågældende kommune det bedste, og

Det evig tilbake vendende problem er: Hvordan skaffer et folk seg
dyktigere ledere? Og hvordan blir man kvitt de udyktige?

Prinsippet med s.k. "folkevalgte" har nok snart utspilt sin rolle. Det
er da også ganske utrolig, at noen som ikke vet, skal la seg "styre" av
noen, som heller ikke vet.

Fordelen med en diktator er, at man kan se ham. Dermed vet man hvem som
er målet for et evtl. attentat. Ulempen med et "folkevalgt" parlament
er, der er ingen å begå attentat på. Ingen er egentlig ansvarlig for
noget som helst. Jo, forresten, i praksis er det alltid - alltid - den
forrige regjering.

--

Isachsen (fjeldabe)