Mad til tandløse – og pislort til ble&ben-~
Fra : Bo Warming

Dato : 14-02-11 05:31

Mad til tandløse - og pislort til ble&ben-løse
Når man som jeg mister op mod 1/3 af tandsættet pga paradentose vil
nogen skjule det pr protese og bevare skin af normalitet mht at spise
normalt. Jeg finder det en udfordring og min farbror havde i min alder
½ af tandsætet og 35 år senere 1/8 og spiste stadig rugbrød
Min profitbegærlige tandslæge har foreslået protese, Svar: over mit
lig.
I fjern fortid fik både tandsløse ældre og babyer "tyggemad" dvs
madmor eller hendes tyende gjorde grov mad til fin mad med kværning
mellem egne tænder og egen spytindblanding, men de tror folk nu er
uhygiejnisk, så man køber en blender.
Jeg smider løg med skræl i ovnen og når 80% af vandet er dampet af,
er det hurtige at pille uden tårer. Så tilsætter jeg
Noget lækkert vandsugende stable diet, kartoffelmelpulver eller rasp
og flades mellem to stykker bagepapir og en hurtig opvarmning i
bordgrill eller mikrobølge og du har en herreret som alle kan tygge
for alt er findelt. Også når det har stået fremme udenfor køleskab i
uger og er knastørt og hårdt - men sprødt, velsmagende og let at få
slugt efter lidt opblødning i munden. Tunge, gummer og gane er fine
reservetænder !
At sådan enkel selvhjælp er sjovere end den højteknologiske vil alle
mene, der har prøvet det. Men sosu-kvinder søger at gelejde gamlinge
fra den ene jobskabende højteknologi til den anden - helt som vedr pis
og lort. Hvor de gængse anbefalinger til ældre ikke tager højde for at
der er få skridt til kontaineren

Fra : kk

Dato : 14-02-11 20:10

Bo Warming tastede følgende:
> [...]
> ½ af tandsætet og 35 år senere 1/8 og spiste stadig rugbrød
> Min profitbegærlige tandslæge har foreslået protese, Svar: over mit
KLIP...
Jeg kan ellers anbefale dig at få et gebis, når paradentosen har raset
ud. Det er slet ikke så slemt som sit rygte. I hvert fald er det at
foretrække, frem for en mundfuld dårlige bisser.
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-11 02:58

On Mon, 14 Feb 2011 20:10:15 +0100, kk <kru@nospammail.dk> wrote:

> [...]
>ud. Det er slet ikke så slemt som sit rygte. I hvert fald er det at
>foretrække, frem for en mundfuld dårlige bisser.

Jeg har det sjovt med at opfinde ny madtype der kan spises med de 5
tænder, som min farbror spiste rugbrød med de sidste ti år af hans liv

Og længe tygning slanker, tror jeg

Han blev 91, Glistrup blev 82, jeg er ved at blive 65 og har meget på
hjerte og DET bør gøre mig 100 årig "som en matematiker der er hooked
på et uløselilgt problem"

Han boede ensomt udenfor Dalby ved Kerteminde og bageren kørte ud med
rugbrød som han købte, selvom brødbil-ordning var ophørt, men egnen
var stolt af professorsønnen der uden at have udvist farlighed havde
været tvunget på SctHans et år --
Jeg var kemiker som han og besøgte ham meget, og adspurgt om hvorfor
han blev så gammel, svarede han "jeg har aldrig taget medicin" .
Tvangsmedicineringen havde han rystet af sig

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-11 10:16

On 02/15/2011 02:58 AM, Bo Warming wrote:

> Jeg har det sjovt med at opfinde ny madtype der kan spises med de 5
> tænder, som min farbror spiste rugbrød med de sidste ti år af hans liv
>
> Og længe tygning slanker, tror jeg

Der er jo også søbemad.
Min bedstefar tyggede maden med gummerne. Han havde tidligt set
godhedsindustriens ondskab, og var opfindsom mht at dyppe sit brød i te
så det var nemt at tygge.
En retlinet mand af den gamle skole som jeg vist har lånt lidt DNA fra.

DK er ondere end nazi, når tandteknik og implantat ikke er option for
almindelig økonomi, fordi dette erhverv ikke er frit.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-11 14:33

On Tue, 15 Feb 2011 10:15:59 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>DK er ondere end nazi, når tandteknik og implantat ikke er option for
>almindelig økonomi, fordi dette erhverv ikke er frit.
Jeg har opfundet erigeret søbemad - letbagte minidildoer af
kartoffelmosspulver , tomatpure og de lækre, lækre løg, som jeg på
kort tid forarbejder i kontaktgrillen 1 m fra min komputer og det er
lækkert og kan gnaskes ind med mine nuværende 15 tænder og nok også
med 5-
Bruger jeg industriristede løg er det knap så herrelækkert som hvis
jeg bruger rå løg der inddampes. Men med de rå løg sker efter 2 uger
krystallisation så der skal tygges længe i klumpåer af løgsukkeret så
hver gang jeg starter en batch med forskellig opskrift, nærmer jeg mig
et Columbujsæg - eller en erkendelse af at problemet aldrig blir en
Noberlvinder for målet var umuligt - det har jeg prøvet før, og jeg er
ikke depression-prone

Implantater er ikke mig - jeg har i årtier tygget hård gorillamad og
troede det ville forebygge paradentose - men måske min tandlæge har
ret i at paradentoses løsning heder børst-børst-klinikrens m ultralyd
igenigenigenigen igen wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww