Lortpis-selvhjælp løser store samfundsprob~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-11 05:33

Lortpis-selvhjælp løser store samfundsproblemer

De hurtigtsugende bleer frister til langtidsbrug

Svenske celluloseeksperter har udviklet bleer med lag, så urinen suges
hurtigt ind i disse og mindsker den fugtighed på babys skridthud, der
kan gi svamp ( rød hale) hvis huden er unaturligt fugtig i for lang
tid.
Da det begyndte at erstatte de bomuldsbleer som jeg havde set min mor
bruge til min nyfødte lillesøster,talte jeg med mødre der lovpriste
fremskridtet
Men det frister let til at udskiftning af ble udskydes til efter mange
timer, hvor mor ellers af barnets vræl pga fugtgener skafedde sig
hurtig skift, og på plejehjem kan dovne sosuer lade et døgn gå, før de
skifter
Nyindlagte plejehjemspatienter vil ofte kunne gå på toilettet selv i
starten, selv når det er fjernt fra deres rum.
Men når de får brug for at blive fulgt på toilettet, og ringer til
kaffestuen, svares ofte af sosuen "Gør det i bleen"

Bleer er tortur der dræber.
Jeg er begejstret for Thyra Franks plejehjem "Lotte" på Frederiksberg
nær min bolig, hvor der ikke tvinges til blebrug og
bruger-selvbestemmelse er stor
Når man tvinges i ble, føler man sig som 2.klasses-menneske og fald i
selvtillid gir øget sygdom, så livet forkortes.
Altså kan nedbrydning af tabuer og dermed friere deling af erfaringer
om lortpis-selvhjælp, øge trivslen i DK.

Natmænd hindrede territorial-afmærkning.

Aber der søger friske skud at spise og kommer ind på naboflokkens
fordelagtige territorium, mærker straks at det har fremmed lugt pga
lortog pis fra "ejerne" og de vil ikke risikere bagholdsangreb fra de
stedkendte, så de fortrækker
Da stenaldermennesket var vokset fra at myrde nabostamme-folk på
afveje, blev de sarte mht den territorialafmærkning som før var
forsvar mod fjender kun.
Høvdingen forbød at lav-rang-personer sked og urinerede hvor bekvemt -
de sku gå ned til vandløbet eller grave en latrinkule. Da byer opstod
, opfandtes latrinspande og man sked siddende over den, og min farmors
sommerhus i Nærum fik i mn barndom ugentlig besøg af Søllerød Kommunes
natmand, hvis hestevogn kom og udskiftede zink-spanden med en ren og
tom. så ikke latrinindholdet i sommervarmen ku gære, hvilket gir
lugteksplosion når "gylle" altså småt og stort er blandet.
Urin er steril lige når udpisset, lort er nogenlunde lugtløs når hel
frisk, men blanding gør bakterieformering til en stinkbombe
Min barndoms bondegårds mødding havde en rar lugt af kogødning
("kokasser", midt på gårdspladsen) og husdyrenes urin sivede ned i
jorden så der var ingen slem lugt selv i hedebølge.
Nutidens gylletanke gir tusindfold værre lugtproblemer, fordi
bakteriernes livret er småt+stort i homogen blanding. Hvis du skider i
en bærepose og pisser i en søndags-avis(der suger det hele) og lægger
urinen ved siden af i bæreposen og binder tæt sammen, så kan du lægge
det på terassen i solskin og lugtudvikling er minimal i dagevis. Men
undgå at producere gylle.

Mel ka erstattes af solskin eller toaster

Min tjener i Zambia havde sit 2-værelses hus i min baghave og som
hundredtusind af slumhuse i millionbyen(og måske en milliard i andre
ulande) havde det et tynds bliktag som næsten daglig blev skoldhedt
på solsiden, fordi det var i troperne og regntid var kort..
Men i "Mumbay-millionaire" Oscarvinderfilmen gøres enorme ulækre
latriner til et kæmpeproblem for fattige indere.
Da jeg havde haft egen have et år, men konen havde forladt mig , læste
jeg i avisen under en hedebølge, at søværnets krigsskibe blev så varme
at matroser spejlde æg på dækket, og jeg var netop hjemvendt fra
Afghanistan hvor ulandseksperter havde belært mig om at lort bliver
lugtløs ved opvarmning til 65 grader i et minut, for så dør
bakterierne - helt som et æg koagulerer til livløshd når kogning
sker.
Jeg havde undervisning på gymnasium nær Fisketorvet og købte på vejen
hjem billige sild og lagde under en hedebølge filet'erne på en
bageplade i solen og de blev velsmagende uden stegning.
Så slog det mig at en lort på bageplade, der har stået skråt mod
middagssolen, kan flades ud med en anden lige så skoldhed bageplade og
mon ikke temperaturen 65 grader kan nås så den bliver lugtløs. Det
virkede
Så det kolerabefængte Haiti, der ikke kan dyrke ris nok til at mætte
alle, så børn spiser jord, det burde belære de fattige om at skide i
en spand og tisse i en anden og slynge lortene mod et skoldhedt tag og
sidst på eftermidagen kradse brun perfekt , tørt "kunstgødning" pulver
ned til at øge høst med.

I en del af min lejlighed fjernest fra toilettet, havde jeg engang
arbejdsværelse og gad ikke gå på toilettet og til mellemmåltider havde
jeg en toaster stående , der maser to brødskiver sammen om ost og
skinke.
Det slog mig at en lort på en foldet avisside, kan pakkes så der er
flerdobbelt lag papir på begge sider og den har form som en skive
toastbrød, og jeg lagdesådanne pakker i toaster, og minimalt lugt kom
ud i rummet, i minuttet mens lorten blev steril og vandet suget ud i
avispapiret, så den ikke gærede ved måneders henstand i papirkurven
Der er mange nemme Bonderøvs løsninger på at slippe af med
ekskrementer, hvis man ikke sidder i futtog eller i en detentionscelle
- så bør man have et marmeladeglas i lommen (eller en sugende karklud
der som minible kan skubbes ned i gylpen mens man står i kø til at få
strips på)

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-11 11:41

On Mon, 07 Feb 2011 05:33:19 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

>Lortpis-selvhjælp løser store samfundsproblemer

Et kæmpe problem er den ulykke bleer skaber

Et andet er milliardudgifter til sosuer vedr bleskift

Og de gamle keder sig men ku få hobby ud af selvhjulpenhed

Og mens proppen er af så :

Duft-dele og gylle-ammoniak
For 30 år siden fik jeg svamp i urinrørets inderside og derfor er min
friskladte urin uklar og ikke steril
Det betyder at omdannelsen af urinstof til ammoniak kommer hurtigere i
gang end ellers og for alle skaber denne proces ammoniak, der gir
gæret urin en dominerende lugt
Lugten fra forskellige menneskers urin skyldes for 99% af
lugtmolekylernes vedkommende ammoniak-molekyler der er næsten så små
som vandmolekyler og ens hos alle individer og dyr.. 1 % af lugten
skyldes store komplicerede steroid og andre molekyler og her har hvert
individ - og hver dyreart - sit eget fingeraftryk Da jeg besøgte min
faster 40 år efter hendes mor var død, ku jeg straks fornemme samme
lugt i hjemmet som i min farmors -en stærk og gennemtrængende men ikke
grim lugt, der havde at gøre med de få men individuelt sammensatte
molekylfingeraftryk, der har slægtslighed
Det er sådanne der gør at hunde kan lugte forskel på hrA Jensen og hr
B Olsen og at dyr kan fornemme en masse om artsfæller på lugten, fx om
ægløsning sker, om sindsstemning mm.
Hvis vi fraløgger os den generelle fobi mod mennskelugte, som jo ikke
er genetisk men tillært, ku vi forstå hinandens stemningsskift bedre,
tror jeg . En verden af oplevelser ligger parat gratis.
Ingen er bleet syg af de værste gyllelugte eller andre pislortlugte
fra dyr. Men i gylle bidrager lort til at ammoniakdannelse er særlig
hurtig og da ammoniak i luft-koncentrationer omkring 1% kan være
giftig, opgejler vi os let til en extrem men usaglg modvilje.
Koncentration, selv lige over en gylletanks væskeoverflade, nærmer sig
sjældent 0,001¤ ammoniak altså en promille af det dødelige .
De andre duftstoffer der har stor molekylstørrelse men lavt
molekylantal er endnu mindre giftige