Mit forslag til ny våbenlov for luftrifler
Fra : Jesper

Dato : 04-02-11 18:58

Nu har Justitsministeren bebudet en revision af våbenloven med henblik
på at begrænse adgange til de nye kraftige luftrifler. Derfor har jeg
udarbejdet et forslag til hvordan sådan en lov kan skrues sammen:
Eksisterende, gammelkendte kalibrer: 4,5mm, 5,5mm og 6,35mm. Svarende
til kalibrene .177, .22 og .25, skal forsat være lovlige og frit
tilgængelige for personer over 18 år.
Kalibrer over 6,35 mm (.25) skal begænses på følgende måde:
Jægere, der har taget riffelprøven, skal frit kunne erhvere sådanne
rifler.
Skytter, der er medlem af en skytteklub, kan opnå våbentilladelse til
disse våben, såfremt de indgår i aktiviteter De Danske Skytteforeninger,
Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt.
Generelt:
Der skal være forbud mod at bære luftrifler/luftpistoler offentligt. Dog
må de transporteres til og fra skydebane, fritidshus mv.
Det skal være forbudt at foretage konstruktive indgreb i luftriflen, der
tillader den bliver båret skjult, herunder en afkortning af koble,
påsætning af sammefoldelig eller udtrækkelig koble eller afkortning af
løbet.
Luftrifler med større kaliber end 6,35 mm (.25) skal opbevares i
godkendt våbenskab.

Samme forslag er sendt til Justitsministeriet.

--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : J. Nielsen

Dato : 05-02-11 00:59

On Fri, 4 Feb 2011 18:58:21 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>godkendt våbenskab.
>
>Samme forslag er sendt til Justitsministeriet.

Det lyder fornuftigt. En kaliber begrænsning på 6.35 mm vil effektivt
begrænse luftriflers farlighed, da mundingshastigheden for luftrifler i
praksis næppe kommer meget over 300 m/sek.

Men lur mig om ikke vi får en ny omgang lovsjask i lighed med
knivloven...
--

-JN-

Fra : 1@'

Dato : 05-02-11 02:12

On Sat, 05 Feb 2011 00:58:51 +0100, J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>
wrote:

>Det lyder fornuftigt. En kaliber begrænsning på 6.35 mm vil effektivt
>begrænse luftriflers farlighed,

laver dit tastatur stavefejl?

har du kendskab til biler der kører spritkørsel?

har du viden om kokkeknive der har slået folk ihjel?

redskabets "farlighed" afhænger af hvad besidderens hensigter er ikke
af selve redskabet -

kniv- luftgevær- våben-og andre love har aldrig nogensinde hindret
folk i at skade andre -

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-11 04:01

>har du viden om kokkeknive der har slået folk ihjel?

En bagermester har netop dræbt sin kæreste med 70 knivstik
Han havde hentet to knive fra sit arbejdssted.
SIGER DE
Jeg troede alle ikke-te-køkkener havde hvad der sku til for et mord
Mon ikke retsvæsenet har fremprovokeret en løgn om at kniv måtte
hentes?

>redskabets "farlighed" afhænger af hvad besidderens hensigter er ikke
>af selve redskabet -
>
>kniv- luftgevær- våben-og andre love har aldrig nogensinde hindret
>folk i at skade andre -

At USA har så mange automatvåben at fattigfolk kan redde sig et
billigt, har nok bidraget LIDT til at deres wildwest-kultur er blevet
blodigere end Canadas.

Men social arv hos sorte og latinoer har nok bidraget langt mere -
nogle vender aggressioner udad og forbitres ikke af fortrængt nag og
nid, forurettethed, rethaveriskhed, hævnlyst, misundelse- De vrede
vender aggressioner udad og kommer måske i vane med vold som løsning
Protestanter med arbejdsglæde kanaliserer nag ind i investering og
andet der udvider lykkekagen.
Konfuzianere har været særlig gode til at bøje af og bukke nakken og
undgå at konflikter blev voldelige og godtage overvågning fra naboer,
så vold ikke blev en fristelse, for opklarings-% var altid høj.
Opium-krigen brød mønsteret og skabte borgerkrigselvede i 100 år og
der sku en Mao-hestekur til for at ting nu går den rigtige vej og
etbarnspolitik gir optimisme- Mangel på demokrati betyder at Kinas
folketal om 50 år er faldet, så deres vækst i velfærd trods
automatisering med robotter vil stige mer end vor.
De vil blive som regionens spydspidsland Japan med næsten nul mord

Forbyder vi jagt og henviser skydesport til skydetelte , sender vi et
signal om : "skyd aldrig, brug ord"
Visse kamphunde må også væk , selvom disse langsigtede tiltag ikke er
mirakelløsninger

Muslimer afreagerer i stigende grad på dhimmier

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-02-11 10:16

On 02/05/2011 04:01 AM, Bo Warming wrote:

> [...]
> nid, forurettethed, rethaveriskhed, hævnlyst, misundelse- De vrede
> vender aggressioner udad og kommer måske i vane med vold som løsning

Iranere er vist af natur mere civiliserede end andre i Mellemøsten. Og
jeg tror at især DNA er forklaringen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-11 18:30

On Sat, 05 Feb 2011 10:15:31 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Iranere er vist af natur mere civiliserede end andre i Mellemøsten. Og
>jeg tror at især DNA er forklaringen

Inden de blev tvangs-islamiseret var de den sidste stormagt der ku
modstå Romerriget og dernæst havde de med Zarathustra en ret fornyende
kultur

Indædte hellig krigere findes blandt mørklødede indere i samme grad
som blandt lyshudede - så hvortor TRO på genetisk bidrag til at de
delvis modstod araber-bacillen?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-02-11 04:05

Den 05-02-2011 02:12, 1@' skrev:

> [...]
> af selve redskabet -
>
> kniv- luftgevær- våben-og andre love har aldrig nogensinde hindret

Næh, men totalt uhindret tilgang til "redskaberne" hjælper immervæk
desværre visse psykopater til at blive en pæn del farligere, end de
ellers ville have været...

Og forstå mig nu endelig ret: Jeg har AL respekt for det fornuftige
"borgerbevæbnings"-princip, der våbenkulturelt ligger i sådan noget som
USAs Anden Forfatningstilføjelse, hvor sigtet (pun intended!) med denne
rettighed er at man dels for at kunne lade fornuftige borgere forsvare
sig selv "akut" imod deslige livstruende forbrydere, dels for at undgå
eventuelle Konstitutionskrænkende kupmagere af Hitler-modellen ALTID vil
have tilstrækkeligt mange frie våbenbærende borgere til at de i værste
fald og em nødvendigt under decideret ildkamp mod eventuelt illegitimt
handlende militær eller politi (som NETOP sværger troskab og embedspligt
til at opretholde samme Forfatning!) til hver en tid vil kunne afsætte
en sådan kupmager og forhåbentlig genetablere et egentligt
Konstitutionelt-demokratisk styre.

På den anden side er det nok i praksis rimeligt nødvendigt at indskrænke
denne våbenret til ustraffede borgere for at hindre oplagt kriminelt
misbrug, og det bliver dertil svært at holde de værste
paranoidpsykoseramte, voldsromantiske revolutionsfantaster fra at begå
egenhændige massenedskydninger, hvis man står stenhårdt på
våbenbesiddelse som en nærmest Gudgiven "absolut" borgerret...

Jo, jeg "snakker udenlandsk", men jeg er nok temmelig
amerikansk-orienteret, når det kommer til våbenlovgivning: Retten til
selvforsvar - som skam også findes hos os - må dog i denne sammenhæng
ikke forveksles med een eller anden obskurt postuleret "selvtægtsret".

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-11 10:08

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen
4d4cbe50$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Næh, men totalt uhindret tilgang til "redskaberne" hjælper immervæk
> desværre visse psykopater til at blive en pæn del farligere, end de
> ellers ville have været...

Gør næppe den store forskel for psykopaten. Har han ikke allerede en
straffeattest, kan han uden problemer opnå et medlemskab af hjemmeværnet, og
så er der fri adgang til automatvåben. Geele valgte at armere sig med en
økse. Skal vi også forbyde økser? Bandemiljøerne har tydeligvis fri adgang
til våben - både håndvåben, automatvåben og panserværnsraketter, så vore
stramme våbenlovgivning har *ingen* effekt dér. Finland har meget mindre
kriminaliet, der involverer brug af våben, sammenlignet med f.eks. Danmark,
og Finland har en ekstrem liberal våbenlovgivning. I Schweiz er stort set
hele befolkningen bevæbnet uden at man af dén grund oplever kriminalitet med
våbn involveret. Osv. osv. osv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 05-02-11 10:26

> [...]
> stort set hele befolkningen bevæbnet uden at man af dén grund oplever
> kriminalitet med våbn involveret. Osv. osv. osv.

Tak for et godt indlæg!

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-11 10:29

(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) <la@hotmail.com> skrev i meddelelsen
iij52u$3bk$1@speranza.aioe.org:

> Tak for et godt indlæg!

Altid til rådighed, Flemse, men alle mine indlæg er da gode.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-02-11 11:05

Og i Australien steg væbnede røverier med 300% efter deres våbenlov blev
langt mere restriktiv.

--
MVH. N_B_DK

Fra : 1@'

Dato : 05-02-11 12:26

On Sat, 5 Feb 2011 11:04:54 +0100, "N_B.DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
>
>Og i Australien steg væbnede røverier med 300% efter deres våbenlov blev
>langt mere restriktiv.

selvfølgelig - folk havde ikke længere mulighed for på lovlig vis at
forsvare sig -

en regering beskytter netop ikke sine borgere ved at afvæbne dem -
tværtimod

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : 1@'

Dato : 05-02-11 12:16

On Sat, 05 Feb 2011 04:04:51 +0100, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote:

>Næh, men totalt uhindret tilgang til "redskaberne" hjælper immervæk
>desværre visse psykopater til at blive en pæn del farligere, end de
>ellers ville have været...

folk som VIL skade andre ved hjælp af et skydevåben vil da blæse love
og regler et langt stykke -

og med alle de østeuropæere der befinder sig i Danmark vil det slet
ikke volde besvær at anskaffe f.eks. en 9 milimeter pistol og det
endda billigere end hvad et af de kraftige luftgeværer koster

så en stramning af våbenloven til også at omfatte luftgeværer er blot
en tom gestus for at tilfredsstille Ekstablads-læserne

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-02-11 10:11

Den 04/02/11 18.58, Jesper skrev:
> [...]
> løbet.
> Luftrifler med større kaliber end 6,35 mm (.25) skal opbevares i

Det synes jeg er et fornuftigt og gennemtænkt forslag.

mvh.
Kim Frederiksen (jæger)

Fra : 1@'

Dato : 05-02-11 12:21

On Sat, 05 Feb 2011 10:10:30 +0100, Kim Frederiksen
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Det synes jeg er et fornuftigt og gennemtænkt forslag.

hvad gavn mener du forslaget vil gøre -

ca. samme gavn som den tåbelige værktøjslov måske?

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-02-11 13:59

"1@'" skrev i meddelelsen

hvad gavn mener du forslaget vil gøre -

ca. samme gavn som den tåbelige værktøjslov måske?

Jeg mener ikke enhver 18-årig skal kunne gå ned og købe et luftgevær der
skyder med samme energi som en 9mm pistol. Det er de ikke forstandige nok
til at håndtere i den alder.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : 1@'

Dato : 05-02-11 14:46

On Sat, 5 Feb 2011 13:58:38 +0100, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
>>

>Jeg mener ikke enhver 18-årig skal kunne gå ned og købe et luftgevær der
>skyder med samme energi som en 9mm pistol.

og sådanne findes så heller ikke -

underøg venligst selv - nyhedsmedier lever ikke af at fortælle sandhed
- de lever af at blive set/hørt

>Det er de ikke forstandige nok
>til at håndtere i den alder.

så er det bedre at de køber en maskinpistol illegalt -måske?

tastaturer laver lige så lidt stavefejl som skydevåben slår folk ihjel
-
i begge eksempler skal en person udføre en handling

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-02-11 02:28

"1@'" skrev i meddelelsen

>og sådanne findes så heller ikke -

Nej, men det er tæt på.

9mm parabellum: mundingshastighed ca. 340m/s. Kuglevægt ca. 7,5g

9mm luftgevær: mundingshastighed ca. 304 m/s. Kuglevægt ca. 5g.

Begge våben kan let dræbe et menneske - og begge er langt kraftigere end
cal. 22 som alle ved kan dræbe og har været hyppigt anvendt til formålet.

>så er det bedre at de køber en maskinpistol illegalt -måske?

Det tror jeg så de færreste vil gøre. Det kræver trods alt visse
forbindelser. Det gør det ikke at købe et luftgevær lovligt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-02-11 13:28

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen
4d4df936$0$23751$14726298@news.sunsite.dk:

> Det tror jeg så de færreste vil gøre. Det kræver trods alt visse
> forbindelser. Det gør det ikke at købe et luftgevær lovligt.

Til gengæld koster det mindst det dobbelte af, hvad en 9mm (inkl. ammo)
koster på det sorte marked.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Dato : 05-02-11 16:54

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyder med samme energi som en 9mm pistol. Det er de ikke forstandige nok

Hvis det er sandt (hvad jeg betvivler) så undrer det undertegnede at disse
våben ikke bliver brugt i foreks bandekrige og lign.