Konkurs
Fra : Svend Jensen

Dato : 02-02-11 16:32

Hej gruppe.
Vil lige spørge hvordan er egentlig reglerne for at
erklære sig konkurs ??

Grund:
Min datter og svigersøn er blivet skilt.
Huset skulle sælges, men blev solgt med tab.
Dette tab deles så ligeligt. Det er vel fair
nok, men banken vil have underskrift på det fulde beløb
fra dem begge. Dette er vel også ganske rimeligt,
i fald den ene ikke betaler så går banken så bare
over til den der stadig betaler.
Men nu siger min tidligere svigersøn så til min
datter, at han vil erklære sig konkurs for så bliver
HAN fri for at betale..
Kan han bare det ???

MVH

Svend

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-11 17:31

> [...]
> over til den der stadig betaler.
> Men nu siger min tidligere svigersøn så til min
> datter, at han vil erklære sig konkurs for så bliver

Som privatperson? Nej! Konkurs er en termonologi for firmaer.
Men han kan erklære sig personlig insolvent. Men det kræver at han intet
ejer af værdi.

Som jeg forstår reglerne, så vil det kræve at han bliver erklæret insolvent,
for derefter at søge - og opnå - gældssanering - inden banken kan komme
efter din datter, for det fulde beløb.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/

Fra : Kasper Demant

Dato : 02-02-11 18:12

Den 02-02-2011 17:30, Henrik B. skrev:

> Som privatperson? Nej! Konkurs er en termonologi for firmaer.
> Men han kan erklære sig personlig insolvent. Men det kræver at han intet
> ejer af værdi.
Det har du ikke ret. Privatpersoner kan sagtens gå konkurs.

> Som jeg forstår reglerne, så vil det kræve at han bliver erklæret
> insolvent, for derefter at søge - og opnå - gældssanering - inden banken
> kan komme efter din datter, for det fulde beløb.

Du har slet ikke oplysninger nok til at foretage den vurdering. Kan du
kvalificere det solidariske skyldforhold som OP er en del af?

Det er lidt farligt, når du med nonchalance giver svar, som er udtryk
for juridisk dilettanteri.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kurd

Dato : 02-02-11 19:14

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalificere det solidariske skyldforhold som OP er en del af?
>
> Det er lidt farligt, når du med nonchalance giver svar, som er udtryk for

Henrik B. ved *ALT*.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-02-11 15:46

> Det har du ikke ret. Privatpersoner kan sagtens gå konkurs.

Ok, skal vi i gang med "insektsex", så kan man i teorien ikke "gå konkurs".
Man kan erklære sig insolvent, og den derefter følgende retlige behandling
af den insolventes aktiver og passiver, kaldes en konkurs!

> Du har slet ikke oplysninger nok til at foretage den vurdering. Kan du
> kvalificere det solidariske skyldforhold som OP er en del af?

Nej, det kan jeg ikke, men en bekendt sidder i akkurat samme situation,
sååee...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-02-11 15:51

On Thu, 3 Feb 2011 15:45:51 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>af den insolventes aktiver og passiver, kaldes en konkurs!

>Nej, det kan jeg ikke, men en bekendt sidder i akkurat samme situation,

Ja klog som bare helved er du, men altid andenhånds viden/erfaring.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 03-02-11 16:43

> Ja klog som bare helved er du, men altid andenhånds viden/erfaring.

*ROFL*
Det er godt - Kloge-Åge...

Fra : Kasper Demant

Dato : 03-02-11 16:58

Den 03-02-2011 15:45, Henrik B. skrev:

> [...]
> konkurs". Man kan erklære sig insolvent, og den derefter følgende
> retlige behandling af den insolventes aktiver og passiver, kaldes en
Det kan godt være at du ikke mener man i teorien kan gå konkurs, men
desuagtet benytter Karnovs lovsamling terminologien.
Derudover er begrebet "gå konkurs" brugt i over 100 artikler fra
ugeskrift fra retsvæsen.

> Nej, det kan jeg ikke, men en bekendt sidder i akkurat samme situation,
> sååee...

Og hvordan hjælper det OP at du tror han er i samme situation som en af
dine bekendte, når du på ingen måde tager forbehold i dit svar?

Jeg er ikke ude på, at skulle "Pille dig ned", men jeg synes det er
vigtigt at OP ikke går herfra med et ufyldestgørende - eller ligefrem
forkert - svar.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Henrik B.

Dato : 03-02-11 17:43

> [...]
> desuagtet benytter Karnovs lovsamling terminologien.
> Derudover er begrebet "gå konkurs" brugt i over 100 artikler fra ugeskrift

Læser du overhovedet, hvad det er jeg skriver??

> Og hvordan hjælper det OP at du tror han er i samme situation som en af
> dine bekendte, når du på ingen måde tager forbehold i dit svar?

Det hjælper som sådan ikke OP - jeg svarer ud fra de oplysninger jeg får...

> Jeg er ikke ude på, at skulle "Pille dig ned", men jeg synes det er
> vigtigt at OP ikke går herfra med et ufyldestgørende - eller ligefrem
> forkert - svar.

Hvilket ingen hér reelt kan give - ud fra de få oplysninger om sagen, OP
kommer med (har kendskab til).

Fra : Kasper Demant

Dato : 03-02-11 18:45

Den 03-02-2011 17:43, Henrik B. skrev:
> [...]

Jeg giver op, god aften

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kasper Demant

Dato : 02-02-11 18:19

Den 02-02-2011 16:31, Svend Jensen skrev:
> [...]
> over til den der stadig betaler.
> Men nu siger min tidligere svigersøn så til min
> datter, at han vil erklære sig konkurs for så bliver

Som udgangspunkt kan han godt gå konkurs. Hvis han rent faktisk er
hamrende indsolvent, har det jo heller ikke den store praktiske betydning.

Banken har med 99,9 % sikkerhed sørget for, at de kan gå til begge
skyldnere uden først at skulle have konstateret den enes insolvens, så
de kan afkræve din datter det fulde beløb lige meget hvad din
forhenværende svigersøn foretager sig. Noget andet er så, at hvis han
går konkurs, er din datter henvist til at anmelde sit krav (hvad han
skal betale i det indre forhold) i konkursboet og nøjes med en - nok
beskeden - dividende.

Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre i denne sag, men vær
opmærksom på, om eks-svigersønnen har kanaliseret penge over til en
anden i form af gaver til familie eller en ny kæreste. Sådanne
dispositioner kan måske omstødes, og skabe en større dividende i boet.

Jeg tager et stort forbehold for alt f.s.v.a. mit svar. Det er ved at
være noget tid siden jeg har beskæftiget mig med konkursret.
Vær endvidere opmærksom på, at det ofte kan være en god idé at gå til
advokat, og ikke kun holde sig til denne nyhedsgruppe.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Svend Jensen

Dato : 02-02-11 18:44

Kasper Demant wrote:

> [...]
> Vær endvidere opmærksom på, at det ofte kan være en god idé at gå til
> advokat, og ikke kun holde sig til denne nyhedsgruppe.

Hej Henrik og Kasper

Tak for svarene.
Grunden til jeg spurgte var vel egentlig nok den, at hvis man blot
kunne det, så ville det da undre mig at:
I ethvert opløst ægteskab, hvor der skal sælges en bolig og denne
bliver solgt med tab ville det vel blive et kapløb om, hvem der kom
først med at erklære sig konkurs, hvis det ville være så nemt.

Og til Kasper. Så vidt jeg ved har min datter kontaktet en advokat.
Så bare rolig det er kun mig gamle mand der er gået til nyheds
gruppen her

MVH

Svend

Fra : alexbo

Dato : 02-02-11 18:45

"Svend Jensen" skrev

> Hej gruppe.
> Vil lige spørge hvordan er egentlig reglerne for at
> erklære sig konkurs ??

De betydende regler i dette tilfælde er at han selv skal stille med og
betale for en advokat der vil tage sig af hans konkursbo.
Derefter skal hans værdier opgøres og fordeles til kreditorer.
Du kan godt regne med at det bare er noget han siger, uden at vide det
ringeste om konsekvenserne

> Dette tab deles så ligeligt. Det er vel fair
> nok, men banken vil have underskrift på det fulde beløb

Til at starte med skal din datter ikke skrive under på noget, enten står hun
som medlåner på det lån i forvejen, og så er der ingen grund til en fornyet
underskrift, eller også gør hun ikke, og så skal hun ikke påtage sig
forpligtigelsen, det forhindrer jo ikke at hun betaler "sin" del, men der er
ingen grund til at hun unødigt hæfter for det hele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-02-11 22:28

alexbo wrote:

> [...]
> sig forpligtigelsen, det forhindrer jo ikke at hun betaler "sin" del,
> men der er ingen grund til at hun unødigt hæfter for det hele.

Enig, men med 99.99% sikkerhed er der solidarisk hæftelse på banklånet,
forudsat at begge personer har ejet ejendommen.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-11 01:09

Svend Jensen skrev:

> Dette tab deles så ligeligt. Det er vel fair
> nok, men banken vil have underskrift på det fulde beløb
> fra dem begge. Dette er vel også ganske rimeligt,

Det ville jeg ikke have skrevet under på.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 03-02-11 01:31

> Det ville jeg ikke have skrevet under på.

Hvis det var den eneste mulighed du havde for at de ikke
tvangsfuldbyrdede deres krav straks?

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-02-11 02:11

Kasper Demant skrev:

> Hvis det var den eneste mulighed du havde for at de ikke
> tvangsfuldbyrdede deres krav straks?

Underskriften er vel ikke nødvendig, medmindre banken netop
ikke har sikret sig, at begge hæfter for hele beløbet. Og
man skal virkelig være i panik-mode, hvis man accepterer at
betale fx 400.000 kroner i stedet for 200.000 kroner for at
undgå, at de tvangsfuldbyrder deres krav straks.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-11 02:19

Kasper Demant skrev:

> Hvis det var den eneste mulighed du havde for at de ikke
> tvangsfuldbyrdede deres krav straks?

Jeg troede at det drejede sig oem en ny aftale. Hvis jeg i
forvejen hæfter, så er en underskrift jo sådan set blot en
videreførelse af en eksisterende aftale.

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 03-02-11 02:43

On Thu, 03 Feb 2011 01:31:05 +0100, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

>Hvis det var den eneste mulighed du havde for at de ikke
>tvangsfuldbyrdede deres krav straks?

Tvangsfuldbyrdede hvad overfor hvem ?
OPers udmelding "... men banken vil have underskrift på det fulde
beløb fra dem begge" fortæller ikke noget om hvad banken har at gøre
godt med (underskrifter) og overfor hvem de har det.

Tværdigimod kunne det tyde på at de mangler en underskrift fra en af
parterne.

Det er jo før set at en part i et ægteskab tror at pågældende hæfter
for lån i fællesboligen (bare fordi man er gift) men at der i
virkelighedens verden kun er en underskriver på lånet i
banken/kreditforeningen.

I skilsmisser bør man altid sætte sig grundigt ind i fakta omkring
hvad man evt. måtte hæfte for, og det er "reel hæftelse" og ikke
"moralsk hæftelse" man i første omgang skal intereserer sig for.
Dvs. man skal udbede sig beviser for at man hæfter for det der påstås
at man hæfter for, og beviserne skal komme fra kilden til hæftelsen.

/Hans

Fra : Svend Jensen

Dato : 04-02-11 09:25

Tak for alle svarene..

Og husk nu kære venner !
I svarede på mit spørgsmål fint nok,
men derfor behøver I jo ikke fare i
flint over for hinanden

MVH

Svend

Fra : Kurd

Dato : 04-02-11 12:40

"Svend Jensen" <sok@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for alle svarene..
>
> Og husk nu kære venner !
> I svarede på mit spørgsmål fint nok,
> men derfor behøver I jo ikke fare i
> flint over for hinanden
>
> MVH
>
> Svend

Husk på, at nogle af de besvarende herrer og damer agerer som
vinkelskrivere.