Harald Børsting & økonomerne
Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-11 13:08

Jeg ser netop en kommentar af Niels Lillelund på JPs hjemmeside, som jeg
ikke kan lade være med at citere fra her:

<http://jp.dk/opinion/klumme/article2312677.ece>

==
Man kan rejse bort, men man skal ganske langt bort, for der er så mange
andre lande med problemer, og man ved, hvad man har, man ved ikke, hvad
man får. Så her står vi, vi kan ikke andet, og problemerne tårner sig op
ude i fremtiden. Noget må der gøres og helst hurtigt. Vi står i stævnen
på Titanic, og isbjergene tårner sig op i horisonten, så det er en sand
gru.

For nogle af os. For der findes en stor gruppe mennesker i dette land,
der har valgt en anden løsning, og det er svært ikke at indse, at det er
den letteste. Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af, det står fast, så
hvis man holder sig for ørerne, skånes man for meget.

Det gjorde LO's Harald Børsting her i avisen forgangne søndag, og han
fortjener at bliver citeret igen og igen. Det var syn for sagen,
LO-sagen, og den har mange tilhængere.

»Men tallene viser jo, at den gennemsnitlige dansker er en
underskudsforretning. Han koster samfundet 850.000 kr. mere end ... «
begyndte journalisten og satte fingeren på en af de beregninger, som
også er blevet sært overset i debatten, skønt den vel er alvorlig nok.
Alle kan jo se, at det ikke hænger sammen.

Ikke Harald Børsting.

»Den type beregninger anerkender jeg overhovedet ikke. Det gider jeg
ikke kommentere på,« afbrød han rapt.

»Men økonomerne gør det jo op i kroner og øre. Ét af dine medlemmer
koster samfundet mere end ?« indvendte journalisten.

»Sådan noget vrøvl gider jeg slet ikke høre på. Hvis økonomerne kommer
og siger, at vores medlemmer koster samfundet 850.000 kr., så stiger jeg
fuldstændig af. Så ved jeg ikke, hvad de har gang i. Jeg mener ikke, at
det passer. Det kan man ikke gøre op på den måde.«

»Men det gør økonomerne jo.«

»Så bed dem om at lade være. Jeg gider ikke at kommentere det,« sagde
Harald Børsting.

Så bed dem lade være. Det var meldingen, og der sluttede interviewet.
Der var jo egentlig heller ikke mere at spørge om. Hvis Harald Børsting
vil løse landets økonomiske problemerne ved at bede økonomerne om at
holde op med at være økonomer, så kommer vi nok ikke videre ad den vej.

==

Ja, læs selv resten som jeg ikke kan viderebringe. Det oprindelige
interview synes ikke at ligge på nettet, så det har jeg ikke set ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk