Selvhad gør syg men ka ikke måles og vejes
Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-11 20:26

Selvhad gør syg men ka ikke måles og vejes

Selvfølgelig bliver man ikke syg af et enkelt ærgerligt fejltrin -det
der giver ubalancet stress er en generel tendens frustration over
nederlag der gør pessimistisk - det harmoniske menneske gør noget ved
fejltrine og rettter ikke selvhad indad

Det er kun den helt uvidende, det giver andre skylden, når det går ham
dårligt. den, der er begyndt at komme til indsigt, anklager sig selv,
men den, der har vundet den fulde erkendelse, anklager hverken sig
selv eller andre.       Epiktet

Vi skal hverken lade os smigre til falsk,ikke-bæredygtig optimisme
eller tynges af forældres nedgøring
      "   It is equally a mistake to hold one's self too
high, or to rate one's self too cheap".Goethe
Gle reklamer forsøger at skabe mindeværdskomplekser og derved behov
for vare
   "Få dem til at føle sig usle og utilstrækkelige, og overbevis
dem så om at dit produkt udfylder deres tomrum".
Smartness-reklameslogan fra filmen "Roger Dodger" v. Dylan Kidd.
Forbedring af den ulykkelige situation som sygdomsskabende selvhad de
kan ofte ske ved ærlig egosme
"    Hvem skulle have haft tålmodighed med mig, hvis jeg ikke havde
haft det selv? Goethe
Meget selvhad kommer af social arv - forældres mangel på tiltro og
tillid og deres underkaste sig jantelov så de ikke tør stikke næsen
frem på barnets vegne
"   In his private heart no man much respects himself.Mark Twain
At tænke lavt om sig selv bidrager til at man ikke gider andre
"Når mennesket ikke længere anser sig for ondt ophører det med at være
det       Nietzsche
Ligesom "angest for angsten" kan være et problem kan vi have en art
frygt for fortiden altså en indbyggget komplicret pessimisme der ikke
er saglig evt en masokistisk lyst til at lide
   Skyld og synd er kun frygt for fortiden. Charles P.
Curtis
   Stadig lystne efter jord fandt jeg jer, forelskede endnu i
jeres egen jordtræthed!
Mange synder blot for at kunne nyde angeren.    Sacha Guitry
Både skyldfølelse, samvittighedsag og andet selvhad udsender dårlige
vibratioer mod andre:
"   Der er ikke noget så farligt, som folk med skyldfølelse. H.C.
Branner
"Vi bør frygte en mand der hader sig selv, for vi bliver let ofre for
hans vrede og hævn. Lad os derfor søge at friste ham til at elske sig
selv. Nietzsche

Især mænd har ofte et hul af ensomhed I sig og tørster efter
komplimenter:
   "No man has ever lived that had enough, / Of children's
gratitude or woman's love.      William Butler Yeats
Fordi hun kan føde, har intuition, opdrager og former børne til sine
varige venner of lever længere, har kvinden en medfødt selvtillid der
gir forspring
Mænd bør via resultater opå selvtillid så de også kan hvile i sig selv
   When we are unable to find tranquility within ourselves, it is
useless to seek it elsewhere. La Rochefoucauld
Så snart du har tillid til dig selv, så snart forstår du at leve.
Goethe

Grækernes modilje mod overmod(hybris) der af guderne sraffedes med
nemesis var art jantelov
"   Jo mere en mand skammer sig over, desto anstændigere er han.
Bernard Shaw
Nedefor flere fyndord der uddyber - og overlapper

   "Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere
end de foragter andre. Nietzsche
   "Mennesket vil ikke det gode, vil ikke det som Gud har skabt
det som" våser sortseeren Kierkegaard
"   A man cannot be comfortable without his own approval. Mark
Twain
"   A romanticist is an artist, whose great dissattisfaction with
himself, makes him productive. Nietzsche
"   And all the woe that movet him so/That he gave the bitter
cry/And the wild regrets and bloody sweats/None knew so well as I/For
he who lives more lives than one/More deaths than one shall die. Oscar
Wilde "Ballad of Reading Gaol"
Sh   Askese er lettere end mådehold. Mikael Rode
sh   At lide for sandheden og at spille martyr er dårlig smag.
Nietzsche
Sh   Den største sorg er at indse, at vi selv er årssag til al
vores modgang.    Sofokles
sh   Den værste fjende du kan møde vil altid være dig selv - du
ligger på lur efter dig selv i huler og skove.Nietzsche (Zarathustra
"om den skabendes vej")
sh   Den, der ikke elsker sig selv, elsker ikke godt, og den, der
ikke hader sig selv, hader ikke godt. Oscar Wilde
Det asketiske ideal udspringer af et beskyttelses- og
helbredelses-instinkt i det degenerende liv. Nietzsche
sh   Det asketiske ideals 3 store pragtord er, fattigdom, ydmyghed,
kyskhed Nietzsche
sh   Enhver lemlestelse af mennesket, er uigenkaldelig" Camus
sh   Enhver skyldig er sin egen bøddel. Lucillius Seneca (B.C. 3-65
A.D)
sh   Et menneske, der siger undskyld, er sindsygt. Emerson
Sh   Forsagelse - det er jo at gøre nar af livet. P. G. Lindhart
sh   Fortvivlelse er den første af vores fejltagelser. Clapiers de
Vauvenargues
sh   Had er altid selvhad. Man hader sin afmagt.      Walter
Hilsbecher
Sh   I holder ikke jer selv ud og holder ikke nok af jer selv. Nu
vil I indføre jeres næste til kærlighed og forbytte jer selv med hans
vildfarelse. . Nietzsche
Sh   Ingen kan få dig til at føle dig mindreværdig, uden at du selv
vil. Eleanor Roosevelt
sh   Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere
end de foragter andre. Nietzsche
Kærligheden til dig selv er årsagen til alle dine sorger. Thomas
Carlyle
sh   Lykkelig er den, der ikke tvivler på sig selv."GustaveFlaubert
sh   Man is the Only Animal that Blushes. Or needs to. Mark Twain

Sh   Nogen plager mig. Jeg tror det er mig. Dylan Thomas
(1914-1953)
sh   Når det, der er levende, behersker sig selv, må det, der er
levende udsone sin autoritet og blive dommer, bøddel og offer for sine
egne love. Nietzsche (Zarathustra)
sh   Når man ikke finder hvile i sig selv, er det unyttigt at søge
den andetsteds. La Rochefoucauld
shsh   Når vi spørger "hvorfor vi lider" - "der må være en grund" -
svarer præsterne - "ja du har dig selv at dadle", - "Der ER nogen at
anklage og den anklagede er dig". Nietzsche
sh   SELVHAD "Elsk bare jeres næste som jer selv - men vær mig
først sådanne, der elsker sig selv -
Sh   The noble soul has reverence for itself. Nietzsche
sh   Vi er blevet et tamt og civiliseret husdyr, der ledes ved os
selv. og som lider ved at det er som det er - vi lider af mennesket.
Nietzsche
sh   We act from reasons we should not Edgar A Poe
sh   We do wrong for the wrong sake. Edgar A Poe
sh   "Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til
at lide for den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche
sha   Fortvivlelse er den største af vore fejltagelser.    Luc de
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)
sha   Man må lære at elske sig selv - sådan er min lære - med en hel
og sund kærlighed: så at man holder ud at være med sig selv og ikke
strejfer omkring. Nietzsche
sha      Når vi vænner os af med at elske andre, finder vi
snart intet elskeligt i os selv heller.Nietzsche
sha   Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche
sha   Selfish persons are incapable of loving others, but they are
not capable of loving themselves either.       Erich Fromm
Sha   Under fredelige forhold overfalder det krigeriske menneske sig
selv.Nietzsche
shb   Selvsikkerhed er den første hemmelighed bag succes. Ralph
Waldo Emerson
shc Man    kan sikre sig andre menneskers accept ved at gøre det rigtige
og ved at anstrenge sig, men at sikre selv-accept er hundred gange
vigtigere og der er ingen enkel opskrift. Twain
shc   Hvad er beviset på den opnåede frihed? Ikke mere at skamme sig
over for sig selv. Nietzsche
shc   The praise of unselfish virtues is injurious to the
individual. It elevates impulses which deprive him of his noblest
self-love and the power to take best care of himself. Nietzsche
Shc   Troubles hurt the most / when they prove self-inflicted.
Sophocles
SHd    Den, der ikke respekterer sig selv, kan ikke have respekt for
andre.      Koranen
shd   "Hvorfor lide?" Mennesket, det tapreste og mest plagede dyr,
siger ikke nej til lidelsen som sådan; det vil lidelsen, opsøger den
selv, forudsat at man til gengæld påviser det en mening og et formål
med lidelsen. Det meningsløse i lidelsen, ikke lidelsen, var den
forbandelse, der lå bredt ud over den menneskehed, som det asketiske
ideal da tilbød en mening! Nietzsche
shd   De kristne elsker livet, som rovfuglen elsker lammet - sart,
lemlestet, blødende og døende, Nietzsche
shd   Den kristne lemlæster livet. Nietzsche
shrg   OM JESUS: Han - elskede ikke nok: ellers havde han også elsket
os, de leende! Men han hadede og hånede os, tuden og tænders gnidslen
lovede han os.Nietzsche
Shsorg   Den sørger virkelig, som sørger uden vidner.    Martialis
shSV   How unhappy is he who cannot forgive himself. Publilius Syruss
Sht   Kvinden er ren vilje, manden er også forestilling Schopenhauer
Shtehmk   Mænd har sandhedens sind; men kun kvinder har sandhedens
lidenskab.       Lamartine
shUf   The surest remedy for the male disease of self-contempt is the
love of a sensible woman. Nietzsche
SHuffæahh   If a child lives with approval, he learns to live with
himself.      Doroth
shx   Der er mange ting, vi foragter, for at vi ikke skal foragte os
selv.Luc De Clapiers
Shz   Det kedelige ved mindreværdskomplekser er, at det er de
forkerte mennesker, der har dem. Jacques Tati
      Lykkelig er den, der ikke tvivler på sig selv. Gustave
Flaubert
Vi tager parti imod os selv og straffer os selv Nietzsche
shd   We have no choice but to be guilty.. God is unthinkable if we
are innocent.      Archibald Mac Leish
She   Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og
man føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne
fordringer og bagefter forgude dette tyrranisk krævende "noget" i sin
sjæl - man tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten -
Nietzsche
sHe   Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde
andet end mig selv i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker,
må jeg forlade, dem jeg bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt
enhver, som stoler på mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit
arbejde opgiver jeg. Jeg ønsker kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2
scene).Wagner
Shkritik   Når vi påpeger egne fejl, er det for at andre ikke
skal have ret til at kritisere os. Det er bekendelsen og ikke præsten
der giver syndsforladelse. Wilde