Pressen, Ungarn & Danmark
Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 07:35

På:

<http://jp.dk/indland/indland_politik/article2299097.ece>

kan man se at Ungarns statsminister Viktor Orbán nu drejer sigtehornet
mod Danmark, efter at udenrigsminister Lene Espersen har kritiseret
Ungarns nye medielov.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Ungarn: Samme muligheder i Danmark

Ifølge ungareren giver den danske lovgivning regeringen præcis de samme
muligheder for at styre pressen.

- Den del af den ungarske medielov, der nu bliver kritiseret, findes
tilsvarende i Danmark, fordi kulturministeren udpeger alle medlemmer af
Radio- og tv-nævnet. Fordi nævnet kan suspendere licenser til public
service-medier og pålægge medier bestemte forpligtelser, siger en
talsmand til Politiken på vegne af Viktor Orbán.

Medieprofessor på CBS Anker Brink Lund finder det helt rimeligt, at
Ungarn drejer det kritiske lys mod Danmark.
=

Kan det nu også være rigtigt? I Danmark drejer det sig kun om
sendetilladelser - går det ikke også på den skrevne presse? Eller er vi
blevet mis-informeret?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 09:50

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Kan det nu også være rigtigt? I Danmark drejer det sig kun om
> sendetilladelser - går det ikke også på den skrevne presse?

Nej, det går ikke på pressen

Eller er vi
> blevet mis-informeret?

Det er helt rigtigt, og jeg mener det bør være sådan. Det er jo den måde
man bevarer en form for lødighed i sendefladen på. Dem der betaler
gildet bestemmer også hvordan klaveret skal spille. eller hvordan det nu
er. Den danske regering blander sig jo ikke i hvordan Her & Nu er skruet
sammen.

Synes det er værre med Poul Nyrup Rasmussen, der helt vil ulovliggøre
visse partier i øst fordi de er nationalistiske. Hvem er det lige der
tankekontrol-bestemmer her?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 11:23

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Nej, det går ikke på pressen

I så fald er vi blevet misinformeret af pressen; der er tydeligvis intet
at komme efter her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 16:11

Per Rønne wrote:

> I så fald er vi blevet misinformeret af pressen; der er tydeligvis intet
> at komme efter her.

Nej. Lad den bare være lige så tandløs og selvhøjtidelig som altid - det
går nok Danske aviser er i dag reduceret til Ritzau-bureau
telegrammer, et par blogs og nogle enkeltsager, f.eks Jyllandspostens
Muhammedtegninger eller Politikens Irak asylbureau.

Den gode gamle journalistik, med indsigt og dybde, den findes i dag kun
på P1, hvor nogle snart 65-årige holder fanen højt. Men om få år er også
det slut. DR sparer jo alt det seriøse væk til fordel for Talenløs 2011
og hvad det ellers hedder.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 16:24

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> på P1, hvor nogle snart 65-årige holder fanen højt. Men om få år er også
> det slut. DR sparer jo alt det seriøse væk til fordel for Talenløs 2011

Læser du ikke Weekendavisen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 16:35

Per Rønne wrote:

> Læser du ikke Weekendavisen?

Nej. Men jeg burde nok snart begynde på det. Har købt den nogle gange
for bogtillægget. I mediebilledet siger alle jo også at Weekendavisen,
Børsen og Information er de aviser der på sigt vil overleve. De har
faktisk stigende oplagstal, fordi de rammer en niche, medens de mere
vanlige aviser som Berlingske, Politiken, Ekstra Bladet osv ikke rigtig
kan finde fodfæste. Man kan i dag ikke drive en avis som formidler
nyheder alle har læst på nettet 12 timer forinden, og det er lige smalt
nok at køre enkeltsager som f.eks dem jeg nævnte ovenover.

Fra : @

Dato : 08-01-11 11:12

On Sat, 8 Jan 2011 07:34:46 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>Ungarn drejer det kritiske lys mod Danmark.
>=
>
>Kan det nu også være rigtigt? I Danmark drejer det sig kun om

ikke kun -

Radio- og tv-nævnet er den centrale myndighed på radio- og tv-området
i Danmark. Nævnet består af en formand og syv menige medlemmer, der
beskikkes for fire år ad gangen. Nævnet er uafhængigt af
kulturministeren og træffer blandt andet afgørelser i sager om radio-
og tv-reklamer og om fordeling af tilladelser til at udøve radio- og
tv-virksomhed.

En af nævnets centrale opgaver er desuden at bevillige tilskud til
lokal-radioer og lokal-tv-stationer og føre tilsyn med, at de
overholder lovens bestemmelser. Nævnet har også til opgave at rådgive
kulturministeren i radio- og tv-spørgsmål.

<<Nævnet er uafhængigt af kulturministeren>>

HÆ -

nævnet er valgt af kulturministeriet så den uafhængighed er vist
temmelig overdrevet

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-11 11:24

On 01/08/2011 11:12 AM, @ wrote:

> [...]
>

> <<Nævnet er uafhængigt af kulturministeren>>
>
> HÆ -
>
> nævnet er valgt af kulturministeriet så den uafhængighed er vist

Men hvorfor ikke straks gå til ondets rod. Luk tvangs-licens DR og
indfør frit mediemarked.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 11:47

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Men hvorfor ikke straks gå til ondets rod. Luk tvangs-licens DR og
> indfør frit mediemarked.

Hvorfor ikke indføre et skatteyderbetalt public service system som kendt
fra USA? Danmarks Radio uden X Factor der lige så godt kan sendes på
kommercielle kanaler som TV2 og 3 ...

Eller du ønsker måske kun den fladeste underholdning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-11 12:07

On Sat, 8 Jan 2011 11:46:48 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>kommercielle kanaler som TV2 og 3 ...
>
>Eller du ønsker måske kun den fladeste underholdning ...

Den der har fjernbetjeningen skal afgøre hvad ses

staten skal være åben for alt og der er plads til lanngt flere
senndetilladelser

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-11 13:08

On 01/08/2011 11:46 AM, Per Rønne wrote:

> [...]
> kommercielle kanaler som TV2 og 3 ...
>
> Eller du ønsker måske kun den fladeste underholdning ...

Der findes rigelige, nærmest uendelige, muligheder for god underholdning
- hvis man ønsker underholdning. Markedsfrihed regulerer præcist hvad
folk ønsker at betale for.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-11 13:42

Fra : Vidal

Dato : 08-01-11 14:14

Den 08-01-2011 13:07, Martin Larsen skrev:

> Der findes rigelige, nærmest uendelige, muligheder for god underholdning - hvis
> man ønsker underholdning. Markedsfrihed regulerer præcist hvad folk ønsker at
> betale for.

Jeg må erkende, jeg har svært ved at se programmer på de
kommercielle stationer, der afbryder udsendelsen 3 gange
i timen med meget lange reklamepauser. De eneste udsendelser,
man har fundet et acceptabelt niveau for er NHL-transmissionerne.

Tv2s reklamepauser mellem udsendelserne kan jeg til nød udholde.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 08-01-11 15:52

Den 08-01-2011 14:14, Vidal skrev:

> NHL-transmissionerne.

NFL-transmissionerne.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 14:16

> [...]

> Der findes rigelige, nærmest uendelige, muligheder for god underholdning
> - hvis man ønsker underholdning. Markedsfrihed regulerer præcist hvad

Og jeg ønsker mig så reel public service, som markedet ikke kan
garantere.

Men du er sikkert nok superliberalist ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-11 14:48

On 01/08/2011 02:15 PM, Per Rønne wrote:

> Og jeg ønsker mig så reel public service, som markedet ikke kan
> garantere.
>
> Men du er sikkert nok superliberalist ...

Jeg tror ikke om det fremmer forståelse at slynge om sig med
stigmatiserende labels.

Hvis du vil have Per-Rønne-kultur så betal *selv* (betalingskanaler /er/
opfundet). Det giver ingen mening at påtvinge folk et statsstyret
røvdyrt tv i et *demokrati* (hvor iøvrigt det meste af l*rtet kan fås
hos bedre udbydere). Ligesom staten ikke længere dikterer socialrangs
højde på cylinderhatte.

Og statsmonopolet skaber jo også ved sin massive tvangsdominans en
utilstedelig forvridning af markedet i samfundet af frie mennesker og
udbydere.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 16:21

> [...]

> Og statsmonopolet skaber jo også ved sin massive tvangsdominans en
> utilstedelig forvridning af markedet i samfundet af frie mennesker og

Jeg tror nok at en konservativ politiker som Per Stig Møller vil være
enig med mig i mine betragtninger ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-11 16:37

On 01/08/2011 04:20 PM, Per Rønne wrote:

> Jeg tror nok at en konservativ politiker som Per Stig Møller vil være
> enig med mig i mine betragtninger ...

Ja, ja - og Per er også din navnebror - Det bliver sandelig svært at
argumentere imod...

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-11 23:08

On Sat, 08 Jan 2011 16:36:35 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Ja, ja - og Per er også din navnebror - Det bliver sandelig svært at
>argumentere imod...

aT gå efter mand er kun kedsommeligt, ord sårer aldrig

Lad os gå efter bold og ikke omfortolke firkantet og overdrive

Kun emneorienteret debat er underholdende

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-01-11 08:51

On 01/09/2011 11:08 PM, Bo Warming wrote:

> aT gå efter mand er kun kedsommeligt, ord sårer aldrig
>
> Lad os gå efter bold og ikke omfortolke firkantet og overdrive
>
> Kun emneorienteret debat er underholdende

Og lad os undgå copy-paste af selvfølgeligheder i det nye år!

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-11 12:05

On Mon, 10 Jan 2011 08:51:19 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Og lad os undgå copy-paste af selvfølgeligheder i det nye år!

Er det nyt for dig'?

Du har aldrig levet efter "selvfølgelighederne"

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-01-11 20:55

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
1jus4sy.1l0f42zxe93lyN%per@RQNNE.invalid:

> Og jeg ønsker mig så reel public service, som markedet ikke kan
> garantere.
>
> Men du er sikkert nok superliberalist ...

Hahahaha. Man er "superliberalist", når man ikke ønsker at betale for, at
Per Rønne kan se det TV, han ønsker at se.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 16:04

Martin Larsen wrote:

> Der findes rigelige, nærmest uendelige, muligheder for god underholdning
> - hvis man ønsker underholdning. Markedsfrihed regulerer præcist hvad
> folk ønsker at betale for.

Det passer jo ikke, når man betaler 2300 om året for programmer man ikke
gider at se - som Per Rønne nævner, X-factor.

Væk med (D)DR og licensen - og læg så P1 og DR2 over i et selskab der
får midler fra finansloven. Det er mig en gåde at man anno 2010 tvinger
en hel befolkning til at betale for deres egen indoktrinering. Den
ungarnske minister har jo ret.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 16:21

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Væk med (D)DR og licensen - og læg så P1 og DR2 over i et selskab der
> får midler fra finansloven.

Og DR Klassisk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 16:25

Per Rønne wrote:

> Og DR Klassisk ...

Ja, enig - nyder hvert et øjeblik, særligt om natten, men mest fordi jeg
ved det lukkes ned med udgangen af dette år og køres over på DAP

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 16:53

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Ja, enig - nyder hvert et øjeblik, særligt om natten, men mest fordi jeg
> ved det lukkes ned med udgangen af dette år og køres over på DAP

Har den ikke hele tiden kørt på DAB? Bortset fra at You See sender den
videre som almindelig radiokanal ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 17:38

Per Rønne wrote:

> Har den ikke hele tiden kørt på DAB? Bortset fra at You See sender den
> videre som almindelig radiokanal ...

Jeg tænkte på P2, sry

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 18:25

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Jeg tænkte på P2, sry

Dén der sender popmusik, jazz, midt på dagen ... den flytter da vist
også blot over på DAB. Om You See så vil bringe den videre på
kabelnettet må guderne vide.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 08-01-11 21:38

Per Rønne wrote:

> Dén der sender popmusik, jazz, midt på dagen

Der er bestemt ikke jazz midt på dagen på P2

btw
http://www.youtube.com/watch?v=Vev6HzOJUMY&feature=autoplay&list=PLED1E60970BE8D6C4&index=24&playnext=10

.... den flytter da vist
> også blot over på DAB. Om You See så vil bringe den videre på
> kabelnettet må guderne vide.

DAB har da intet med YouSee at gøre.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-11 07:12

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Der er bestemt ikke jazz midt på dagen på P2

Det er så min erfaring; pop fra 30ernes danserestauranter og lignende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 09-01-11 07:49

Per Rønne wrote:

> Det er så min erfaring; pop fra 30ernes danserestauranter og lignende.

Vi hører åbenbart ikke samme radiokanal -
http://www.dr.dk/P2/Sendeplan/20051117101040.htm

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-11 19:41

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Vi hører åbenbart ikke samme radiokanal -
> http://www.dr.dk/P2/Sendeplan/20051117101040.htm

Eller vi opfatter tingene forskelligt. »Åbent hus med Nikolaj og Hella«
og »Jensen på P2« kunne for mig sagtens dække over jazz-pop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 08-01-11 15:42

wrote:

> [...]
>kommercielle kanaler som TV2 og 3 ...
>
>Eller du ønsker måske kun den fladeste underholdning ...

nogen foretrækker moderen andre sønnen, sådan er vi så forskellige -

men at ophøje sig selv til dommer for hvilken underholdning der er
"fladest" vidner om en meget elitær holdning - samt et slet skjult
forsøg på at få andre til at betale gildet

giv kulturen og hermed også TV og radio friheden - fjern de
tvangsinddrevne midler

det kan umuligt være rimeligt at i noget man ynder at kalde et frit
land skal folk tvinges til at betale til TV- og radistationer de ikke
benytter -

de tekniske løsninger findes - lad folk betale det de får, ikke hvad
nogle højrøvede snobber mener de burde have haft

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : @

Dato : 08-01-11 15:37

On Sat, 08 Jan 2011 11:23:34 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Men hvorfor ikke straks gå til ondets rod. Luk tvangs-licens DR og
>indfør frit mediemarked.

fordi hver gang man fjerner en tvangsforanstaltning til inddrivelse
af midler fjerner man også mugligheden hos magtens mænd m/k for at
kunne tildele "gode ben" til alle vennerne

--
Si vis pacem - para bellum