43 lande har tilmeldt sig det internationa~
Fra : Michel Sanomi

Dato : 31-12-10 12:16

Hej,

Hvad hjertet er fuldt af, flyder tastaturet som bekendt over med, og
jeg er ESC-freak til op over begge ører.

EBU har offtenliggjort listen over lande, der deltager i ESC 2011. Det
har været kendt et stykke tid, at Italien igen vil "lege med" i årets
største europæiske musikbegivenhed (jo, den er!). Italien er som et af
de store lande sikret plads i finalen (uforståeligt for mig, når alle
jo er sikret mindst en plads i semifinalen og ikke blot bliver
frasorteret som det skammeligt skete i 2006 efter en national finale).

Ungarn sprang over i 2009 og Østrig har ikke været med siden siden
2007 og har siden surmulet over, at de "gamle" europæiske lande ikke
havde en chance, men måske har Tysklands sejr i 2010 fået dem på andre
tanker. San Marino debuterede i 2008, men meldte pas i 2009. De 39
lande fra 2010 er alle med i 2010. Måske også Luxembourg, Monaco,
Andorra og Marokko skulle overveje, om de har lyst til at slutte sig
til det gode selskab igen.

Hele artiklen kan læses her:
http://www.eurovision.tv/page/news?id=22833&_t=43+nations+on+2011+participants+list%21

Her er par ESC-lydglimt:

Den tyske vinder 2010: Lena - Satellite
http://www.youtube.com/watch?v=8QSgNM9yNjo

Og et par af de sange, der frasorteret i 1996, da de ikke var "gode
nok":

Danmark 1996: Martin Loft & Dorte Andersen - Kun med dig
http://www.youtube.com/watch?v=oWptCCjbj88

Tyskland 1996: Leon - "Blauer Planet"
http://www.youtube.com/watch?v=GDMF6MELaCs

Og Marokkos hidtil eneste bud fra 1980: Samira Bensaïd - Bitakat Hob
http://www.youtube.com/watch?v=UY1QoA16728

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Sanomi

Dato : 01-01-11 01:12

On 31 Dec. 2010, 20:16, Michel Sanomi <fant...@webspeed.dk> wrote:

Det er åbenbart svært at holde styr på årstallene på tærsklen mellem
to år, selv om det var uden "champus". Jeg korrigerer lige:

> [...]
> lande fra 2010 er alle med i 2010. Måske også Luxembourg, Monaco,
> Andorra og Marokko skulle overveje, om de har lyst til at slutte sig

Ungarn sprang over i 2010(!), og San Marino debuterede i 2009(!), men
sprang over i 2010(!). Og de 39 lande fra 2010 er naturligvis med i
2011(!). Til listen af lande, jeg gerne så vende tilbage, kan jeg
tilføje Tjekkiet, der ikke var med i 2010 angiveligt pga. manglende
interesse hos seerne, men de gav det nu heller ikke mange chancer for
at bundfælde sig (de var med i 2007, 2008 og 2009).

Rumænien valgte i øvrigt deres bidrag til Melodi Grand Prix i går
aftes som del af et fem timer langt show:
Hotel FM: "Change" - http://www.youtube.com/watch?v=RHFuLMVsyt4

Og Albanien var først ude med deres ESC2011-bud for et par uger siden:
Aurela Gaçe - Kënga ime - http://www.youtube.com/watch?v=MlI0PgxMWR8

Mange hilsner
Michel