Kvalitet i musikken
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-10 15:12

Ansporet af en masse af debatterne her i gruppen, hvor musik bliver kaldt
alt fra kvalitet til lort, vil jeg stille spørgsmålet: "Hvad er
kvalitetsmusik for jer?"

Jeg er ikke ude efter musikeksempler, som illustration af hvad der er
kvalitet, eller ikke er det. Dem har vi haft masser af, og det har ikke
bragt os nærmere en afklaring.
Det jeg efterspørger er jeres egne ord på, hvor i musikken I finder
kvaliteten.

-Akkorderne
-kompositionen
-Lyrikken
-Instrumentringen
-Detaljer
-Lyd
-Indlevelse...

Ja, der mår være 100 andre faktorer der spiller ind når I opfatter noget som
kvalitet.

Prøv at sætte nogle ord på, og gør os alle lidt klogere.

For mit eget vedkommende ligger kvaliteten i en kombination af mange ting.
For det første skal det være unikt, og ikke ligne alt andet. Små nuancer,
frække pauser, uortodokse tonale forløb, disse er alle ting der skal være i
min musik, hvis jeg skal kunne kalde det kvalitet.
At noget er flot betyder i min verden ikke nødvendigvis at det skal være
"perfekt", langt fra. Det perfekte er ikke kvalitet i mine ører, det er
sjælløst håndværk. "Grimt" ken nemt være både kvalitet og smukt.
Der skal være tænkt over hver eneste tone, hvert eneste lydbillede, og alle
nuancer. Tænkt i den forstand at komponisten og udøverne har gjort sig klart
hvad de vil med det, og hvilke følelser de vil ramme hos lytteren. Ikke
dermed sagt, at alt skal være orkestreret til døde, for improvisationer er
også en del af kvaliteten hos mig. Men der SKAL være en ide og et formål med
det hele.
Musik er følelser, og ikke andet. For musik kan få mit kvalitetsstempel,
skal følelserne være med hele vejen, og hørbare i alle detaljer.

Lad os høre jeres definition.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-12-10 15:40

Den 27-12-2010 15:11, Alex Linaa skrev:
> Ansporet af en masse af debatterne her i gruppen, hvor musik bliver kaldt
> alt fra kvalitet til lort, vil jeg stille spørgsmålet: "Hvad er
> kvalitetsmusik for jer?"

Det kan du slet ikke få svar på. Det afhænger af mennesket der lytter,
og hvor man er født og opvokset i verden, og ikke mindst hvilken
interesse man har i og for musik.
Og er man "bare" en der lytter, eller er man en af dem, som også
interesserer sig for, hvad man lytter til? Eller er musikken en
"brugsgenstand" for en?

Jeg har omgået musik og musikere hele mit liv. Især professionelle
musikere.
Og så ofte, har jeg været forundret over, hvor mange af dem, der ikke
har en rigtig musikglæde, men derimod har set på musik, som noget der
kan og skal dissekeres.
Som lægens syn på patienten efter en operation. Nøgtern og sagligt og om
resultatet har levet op til de lægefaglige krav. Ikke så meget om det er
gået godt eller skidt.

Er "Jens vejmand" kvalitet? Ja vil mange sige, ikke mindst fordi der er
Carl Nielsen, der har komponeret. Er "Lille Peter edderkop" kvalitet?
Her vil færre sige ja, til trods for, at den er mere avanceret.

Men det er et godt emne.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-10 15:43

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det kan du slet ikke få svar på.

Jo da.

> Det afhænger af mennesket der lytter, og hvor man er født og opvokset i
> verden, og ikke mindst hvilken interesse man har i og for musik.

Præcis, og det var også dette spektrum jeg søgte at få afdækket, i et forsøg
på at få et mere varieret billede af hvad der betyder noget for forskellige
mennesker. Det ER helt subjektivt.

/Alex

..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-12-10 15:52

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bragt os nærmere en afklaring.
> Det jeg efterspørger er jeres egne ord på, hvor i musikken I finder

Et vanskeligt spørgsmål. Hvis jeg kan lide det, er det kvalitet for mig.
Hvis jeg ikek kan lide det er ikke kvalitet for mig, men det kan det sagtens
være for andre.
Hvad gør så at jeg kan lide noget musik og andet ikke? Her må jeg desværre
sige: "Jeg aner det ikke". Noget musik fænger, og andet fænger absolut ikke.
Derfor hører jeg heller ikke til dem, der har al musik med et bestemt band
(med en enkelt undtagelse), for jeg har endnu ikke oplevet et band, hvor jeg
har kunnet lide al deres musik.

Jan

Fra : Max

Dato : 27-12-10 16:12

Hej Alex

> Ansporet af en masse af debatterne her i gruppen, hvor musik bliver
> kaldt alt fra kvalitet til lort, vil jeg stille spørgsmålet: "Hvad er
> kvalitetsmusik for jer?"

Musik er som en forelskelse, man aner ikke hvad det er,
men når den er der, ja så er man ikke i tvivl.

Man kan også sige at kunne jeg formulere et godt svar
på dit spørgsmål, ja så var det måske en ide at jeg
slog mig ned som musikproducer.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-10 10:52

> Musik er som en forelskelse, man aner ikke hvad det er,
> men når den er der, ja så er man ikke i tvivl.

Det var faktisk flot sagt.
Nogle er så til den sminkede dulle, andre tænder på de ærlige øjne, eller på
mystik, mens nogle mest er til de helt simple uden kanter.
Men godt vi ikke tænder på den samme allesammen, ellers blev hun godt nok
træt :)

> Man kan også sige at kunne jeg formulere et godt svar
> på dit spørgsmål, ja så var det måske en ide at jeg
> slog mig ned som musikproducer.

Jeg havde også forventet det jeg fik, nemlig at der IKKE er noget
endegyldigt godt svar på spørgsmålet.
Jeg havde så også det naive håb, at denne erkendelse kunne påvirke
rigiditeten i debatterne en smule, så indadskuende tåbelige udtalelser som
"Det er kvalitetsmusik" eller "Det er larm" måske ville aftage en smule.
Den største hindring for en ordenlig debat i gruppen er smagsdommeri ud fra
egne præferencer, og kom vi dette til livs, kunne selv schlager og rock
debatteres i den samme tråd uden problemer.
Jeg vil i hvert tilfælde gøre mit fremover.

/Alex