HYSTERI/hypokondri-SINDSYGE=tillært hjælpe~
Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-10 12:52

HYSTERI/hypokondri-SINDSYGE=tillært hjælpeløshed

Kvinder - og mænd - kan blive blinde og lamme af særlig hysterisk
hykondri og Det ny testamentes extreme placebohelbredelser må have
handlet om udstødtes særlig skadelige måder at få opmærksomhed eller
pleje ved at skabe ynk. Måske al moderne livsstilsygdom har elementer
af dette og moden skifter så alkoholisme bliver anorexia nervosa eller
bulimi og hysterisk lammelse bliver dissemineret sclerose eller anden
ikke-veldefineret sygdom
Når kolerapidemi i Tyskland, så øgedes den samlede dødelighed ikke ,
men de der var på dødskurs "valgte" den p.t. moderigtige epidemi.
Når lægestrejke i USA kan dødelighed forskubbes til efter strejkens
slut, for folk vil kun dø når særligt ritual med afsluttende lægebesøg
- helt som præstebesøg engang var et must.

"Hysteria is a natural phenomenon, the common denominator of the
female nature. It's the big female weapon, and the test of a man is
his ability to cope with it.      Tennessee Williams
"      Visse hysterikere træder ind i en hvilkensomhelst
rolle med en manglende evne til ikke at reagere., som forvandler sig
konstant. De opildner deres følelsesmæssige system til på een gang at
fremkalde evnen til fremstilling, imitation, forklarelse, forvandling
og alle former for efterligning eller skuespilkunst. "Nietzsche
"   After a personal quarrel between a man and a woman ,
the former suffers chiefly from the idea of having wounded the other,
while the latter suffers chiefly from the idea of not having wounded
the other enough. Thus she will endeavour by tears, sobs and
discomposed mime to make his heart even heavier. Nietzsche

"   I have cultivated my hysteria with joy and terror C Baudelaire
"      Hysteri er en karikatur af kunstnerisk system,
tvangsneurotisk er en karikatur af religiøst system og paranoid er en
karikatur af et filosofisk system. Freud
"   Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af
dem. H.C. Andersen
"   Mange mennesker er ikke lykkelige, hvis de ikke hver dag føler
sig bundulykkelige       Frejlif Olsen
"   Hypochondria. There are people who become hypochondriacs out
of compassion and concern for another; the kind of pity which results
is nothing less than a disease. Similarly, there is a Christan
hypochrondria which befalls those lonely, religious-minded people
who continually visualize to themselves the suffering and death of
Christ.Nietzsche
[...]
Nietzsche
"      Lidende kvinder dyrker hinanden, for deres lidelse er
dybest set den same. Jonathan Swift 1667-1745
   En god cigar har samme afslappende virkning på en mand, som en
ordentlig tudetur har på en kvinde. E.G. Bulwer-Lytton
   En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er
på randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol
   Fastende kvinder og piger har lavet mere støj i verden end
fastende mænd.    Charles Dickens
   The sick woman opressing, tyrannising especially; no one
surpasses her in refinements for ruling,      Nietzsch e
:   En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er på randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol
   "Hvem vil være afbalanceret. At være afbalanceret er
overvurderet" Calista Flockhart som "Ally"(advokat Ally McBeal i
TV-serie)
   We may say that hysteria is a caricature of an artistic
creation, a compulsion neurosis a caricature of a religion, and a
paranoiac delusion a caricature of a philosophic system.Sigmund Freud
   An imaginary ailment is worse than a disease.    Jødisk
ordsprog
   Hearts live by being wounded.       Oscar Wilde
"   Jeg er hypokonder og ønsker mig galskabens nådegave, - da
Robert Schumann kritiseredes for griller og "indbildt syge"Romantikken
gjorde kunstnere til halvguder og hallucinerende orakler - og nazismen
tog det op med korpsåndens loyalitet og tro på instinkter der gav
fejlfri intuition
   Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af
dem. H.C. Andersen
   The best cure for hypochondria is to forget about your own
body and get interested in someone else's.      Goodman Ace
   Perversitet er den moderne litteraturs muse.   Susan Sontag
    Hypochondria. There are people who become hypochondriacs out
of compassion and concern for another;
   A sick man lives more carelessly when under medical
observation than when he attends to his own health.Nietzsche
   Men die of the diseases which they have studied most...It's as
if the morbid condition was an evil creature which, when it found
itself closely hunted, flew at the throat of its pursuer. Doyle
(1859-1930)British Writer and Physician