»Og jeg kan ikke forstå, at journalisterne~
Fra : Patruljen

Dato : 23-12-10 06:06

Den ophedede debat om medier kontra politikere i kølvandet på DR’s
Bertel Haarder-interview har taget en ny drejning.

Flere veteraner i dansk politik – i begge sider af folketingssalen –
fortæller nu, at politikernes detailstyring af interview har taget
overhånd. De vil have stoppet en situation, hvor ministre og andre
toppolitikere på forhånd kan diktere spørgsmål fra journalister.

»Jeg er meget imod, at regeringen begynder at stille alle disse
betingelser for dit og dat. Det er en uskik. Man søger at få interview
totalt styret med en trussel om, at ministrene ikke stiller op. Jeg
bryder mig ikke om det «, siger Dansk Folkepartis udenrigsordfører,
Søren Espersen.

»Og jeg kan ikke forstå, at journalisterne finder sig i det«.

Søren Espersen reagerer på sidste fredags omdiskuterede DR-interview,
hvor sundhedsminister Bertel Haarder (V) gik bersærk på en journalist,
fordi ministeren følte sig ført bag lyset.

Det er helt vildt, hvad pressen efterhånden accepterer
Marianne Jelved (R)

Journalisten spurgte kritisk til en arbejdsgruppe, som Haarder ikke
havde hørt om, og det fik med heftige gloser ministeren til at anklage
sin modpart for beskidte metoder.

LÆS OGSÅNorden har grineflip over Bertel Haarder

Haarders eksempel er et af mange den seneste tid, hvor toppolitikere
har forsøgt at diktere rammerne for interview i detaljen. Også
statsminister Lars Løkke Rasmussen og SF-leder Villy Søvndal har
forsøgt at påvirke hhv. DR og dagbladet Information.

Derfor hører de beskidte metoder også hjemme hos politikerne, mener
den radikales veteran, Marianne Jelved.

»Det forekommer mig malplaceret, at politikerne detaljeret vil have at
vide, hvilket spørgsmål, de får. Det er bestemt et skråplan, og jeg
vil ikke acceptere den udvikling«, siger Marianne Jelved.

»Det er helt vildt, hvad pressen efterhånden accepterer. Det er at
snyde demokratiet, vælgerne og borgerne. Hvis vi som politikere hylder
den kritiske presse, skal vi være forberedt på, hvad det vil sige at
være minister«.

Helge Adam svarer bedst frontalt
Også den konservative forsvarsordfører, Helge Adam Møller, advarer mod
for faste rammer.

»Politikerne har overhovedet ikke krav på at få spørgsmålene på
forhånd. Jeg spørger altid lige, om det er Irak, Afghanistan eller
Femern, vi skal tale om. Men jeg vil helst ikke have spørgsmålene
forud – jeg svarer bedst frontalt«, siger Helge Adam Møller.

»Til gengæld har man også krav på, at journalisten respekterer, at man
simpelthen ikke kender svaret«.

Politikere: Gå hårdere til os
Mediekritikere, såsom Mandag Morgen-chefredaktør Erik Rasmussen, har
de seneste dage analyseret på det højspændte forhold mellem politikere
og presse ved at opstille et paradoks, 0der for tiden gør sig
gældende:

På den ene side flyder informationerne her i WikiLeaks-tidsalderen
mere og mere frit – på den anden side forsøger politikerne at skabe
mere og mere kontrol:

»Når du får et mere transparent samfund, mister du også lettere
herredømmet og føler dig mere sårbar, og derfor vil politikere forsøge
at styre informationerne mest muligt«, siger Erik Rasmussen

Og modsat, hvad man kunne tro, lyder opråbet fra Christiansborgs
veteraner på, at pressen skal gå hårdere til politikerne og udstille,
hvis de stiller urimelige krav.

»Så må I fortælle i radioen, fjernsynet eller artiklen, at ministeren
ikke ville medvirke, fordi han ville vide det hele på forhånd. Så kan
det være, piben får en anden lyd«, siger Søren Espersen.

Marianne Jelved er helt enig:

»Journalisterne skal lade være med at hoppe på limpinden og acceptere
betingelserne. Ellers ville det ikke forekomme. Pressen må gøre klart
over for seere og lyttere, at ministeren ikke vil medvirke længere«.

AF Jesper Vangkilde http://politiken.dk
http://politiken.dk/politik/ECE1149930/politiske-veteraner-det-er-helt-vildt-hvad-pressen-efterhaanden-accepterer/

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-10 15:24

On Thu, 23 Dec 2010 05:05:52 -0800 (PST), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>betingelserne. Ellers ville det ikke forekomme. Pressen må gøre klart
>over for seere og lyttere, at ministeren ikke vil medvirke længere«.

Svindlerjournalisten havde lovet kort målrettet interview på TI
MINUTTER for Haarder sku til vigtig arrangement kort efter
Al grund til at skælde ud med ufarlige ord på et notorisk super-uetisk
røvhul

Journalister er svinsk arrogante og jeg tror Haarders bund reelle
ægthed lærer folk at medier er skurke.
Hurra for salven.

LAd os få Haarder som statsminister mens vi venter på at Pind måske
udkonkurer Troels og Jensen der kun når Løkke til sokkeholderne