Stafetten: Glædelig jul.
Fra : Henning Jensen

Dato : 23-12-10 14:37

Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og fjender,
en glædelig jul.

Little Eva stod bag en af de store "landeplager" i min ungdom. Her er
hun sammen med Big Dee, med "I Wish You a Merry Christmas":

http://www.youtube.com/watch?v=-s7I1XusmQw&feature=related

Og så en af de få, blandt de mange nyere sangerinder, hvis stemme jeg
synes har et personligt præg, og som jeg håber at høre mere til. Jessica
Simpson med "My Only Wish":

http://www.youtube.com/watch?v=ATMkparqV0s

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-12-10 16:28

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og fjender,
> en glædelig jul.

Glædelig Jul Henning.
Lad mig bidrage med denne efter min mening bedste julesang tilsat
tankevækkende billeder:

http://www.youtube.com/watch?v=s8jw-ifqwkM

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:16

Den 23-12-2010 16:28, Allan Krautwald skrev:
> Lad mig bidrage med denne efter min mening bedste julesang tilsat
> tankevækkende billeder:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=s8jw-ifqwkM

Jeg synes, at det ofte er en lang række af tilfældigheder og
omstændigheder, der skaber et sjældent godt nummer som dette.
Og blandt Lennons mange fine numre, træder dette ydermere ud af rækken,
og bliver uforglemmelig folkeeje.

Jeg vandt stafetten, hvor et af mine eksempler var en Eisler sang. Ikke
nogen speciel særpræget melodi, og Neruda's originaltekst er bedre end
Brechts oversatte.
Børn der synger er jeg aldrig begejstret for, Og så pludselig her,
smelter det hele sammen i denne indspilning. Budskalbet er korrekt,
dirigenten har en god diktion, der er en god balance i optagelsen,
tempoet er helt korrekt, og ikke for "firkantet", og så pludselig opstår
der noget helt unikt, ud af en almindelighed.

Regelmæssigt opdateres Højskolesangbogen. Ved du, om Lennons sang er
kommet med, jeg har ikke en nyere?
Hvis ikke, så burde den.

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-12-10 11:55

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Regelmæssigt opdateres Højskolesangbogen. Ved du, om Lennons sang er
> [...]

Det ved jeg faktisk ikke.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 20:20

Den 25-12-2010 11:55, Allan Krautwald skrev:

> Det ved jeg faktisk ikke.

"Happy Christmas" har været med i Højskolesangbogen siden 2006.

http://www.ewh.dk/sites/hojskolesangbogensmelodibog/

På Højskolesangbogens webside kan man finde den, men ikke hvilket nummer
den har i den 17. udgave:

http://www.hojskolesangbogen.dk/

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-12-10 21:22

Henning Jensen skrev:

> [...]
> På Højskolesangbogens webside kan man finde den, men ikke
> hvilket nummer den har i den 17. udgave:

Det skulle være nr. 241

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 23-12-10 16:50

Hej Henning

> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og
> fjender, en glædelig jul.

En glædelig jul til dig og dine herfra.

George Thorogood and the Destroyers - Rock n roll Christmas
http://www.youtube.com/watch?v=cnnj-N_Vc0I

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 07:29

Den 23-12-2010 16:50, Max skrev:

> George Thorogood and the Destroyers - Rock n roll Christmas
> http://www.youtube.com/watch?v=cnnj-N_Vc0I

Det er et rigtig godt julenummer. "Thorogood og Destroyers" er
formentlig stadig blandt mine gamle LP'er, men dette nummer husker jeg
Ikke.

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-12-10 17:02

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Og så en af de få, blandt de mange nyere sangerinder, hvis stemme jeg
> synes har et personligt præg, og som jeg håber at høre mere til. Jessica

Glædelig til dig, og alle de andre her i gruppen.

Sissel med Ave Maria må være mit sidste julebud i år.

http://www.youtube.com/watch?v=kjKpTvvpERU

Jan

Fra : Michel Husted

Dato : 23-12-10 11:29

On 23 Dec., 17:02, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:

> "Henning Jensen" <h_...@yahoo.com> skrev i meddelelsennews:4d135086$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...> Med dette emne og med disse to numre
> ønsker jeg alle, venner og fjender, en glædelig jul.

Jeg forsøger at holde mig til det specifikke emne "Glædelig jul". Selv
om det er svært, da der er så meget smukt...

Ikke et øje tårt :´-)
Carpenters: Merry Christmas Darling - http://www.youtube.com/watch?v=YR1ujXx2p-I

Arh, denne er næsten for oplagt, men:
Shaking Stevens: Merry Christmas Everyone - http://www.youtube.com/watch?v=ZeyHl1tQeaQ

Og ditto:
Slade: Merry Christmas Everyone - http://www.youtube.com/watch?v=0A8KT365wlA

Der skal også være lidt til de tyskelskende:
Michelle: Fröhliche Weihnact Überall - http://www.youtube.com/watch?v=K_sazZ0zrZY

Glædelig jul
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 07:44

Den 23-12-2010 19:29, Michel Husted skrev:

> Ikke et øje tårt :´-)
> Carpenters: Merry Christmas Darling - http://www.youtube.com/watch?v=YR1ujXx2p-I

Gode julenumre. Karen Carpenters julesang har jeg heller ikke hørt i
mange år. En sød lille julesang.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 07:31

Den 23-12-2010 17:02, Jan Kronsell skrev:

> Sissel med Ave Maria må være mit sidste julebud i år.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=kjKpTvvpERU

Jeg så hende forleden i DR's jule show, hvor hun sang Adam's "O Holy
Night". Der er på en eller andet noget naivt nordisk over hende, som
hører julen til.

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 23-12-10 17:58

> [...]
>
> Og så en af de få, blandt de mange nyere sangerinder, hvis stemme jeg
> synes har et personligt præg, og som jeg håber at høre mere til. Jessica

Vi må lige ha' Monrad og Rislund igen, denne gang med Frokost på kontoret:
http://www.youtube.com/watch?v=tQqzTXN-y_k
Sangen stammer fra Den store julebasar - en cd, som kan anbefales på det
varmeste.

Venligst

Kert Rats

Fra : Martin [TMM]

Dato : 23-12-10 18:25

Hej
On 23-12-2010 17:58, Kert Rats wrote:
> Vi må lige ha' Monrad og Rislund igen, denne gang med Frokost på kontoret:
> http://www.youtube.com/watch?v=tQqzTXN-y_k

I samme boldgade kan vi da også lige tage deres julesang. Så' det jul
igen. Og den er endda at finde på tuben. (Havde jeg faktisk ikke regnet med)
http://www.youtube.com/watch?v=k_-WgstdInY

> Sangen stammer fra Den store julebasar - en cd, som kan anbefales på det
> varmeste.

Denne er så fra Akasut mundvand.

Mvh
Martin

Fra : Kert Rats

Dato : 23-12-10 20:34

"Martin [TMM]" <tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I samme boldgade kan vi da også lige tage deres julesang. Så' det jul
> igen. Og den er endda at finde på tuben. (Havde jeg faktisk ikke regnet

Desværre kan jeg på Tuben stadig ikke finde originalen, der stammer fra
cd'en Hundestjerner Hasteindlagt.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:00

Den 23-12-2010 18:25, Martin [TMM] skrev:

> I samme boldgade kan vi da også lige tage deres julesang. Så' det jul
> igen. Og den er endda at finde på tuben. (Havde jeg faktisk ikke regnet
> [...]

"Såh det jul igen , nej hvor er det dejligt det er jul".
Sunget med en ironisk afstandtagen til til julen. For mange af os dejlig
at se frem til, men stressende at komme igennem.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 07:51

Den 23-12-2010 17:58, Kert Rats skrev:

> Vi må lige ha' Monrad og Rislund igen, denne gang med Frokost på kontoret:
> http://www.youtube.com/watch?v=tQqzTXN-y_k

Det er lidt uhyggeligt så godt de ofte rammer den danske ånd og sjæl.

Som han synger undervejs "Man kan risikere at få julelys i øjnene".

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-10 18:00

Henning Jensen skrev:

> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle,
> venner og fjender, en glædelig jul.

Tak i lige måde. Her er et filmklip (med lidt musik) fra
Disneys "Askepot", hvor de små mus og de små fugle
sammen har færdigsyet Askepots kjole. I bar befippelse
over det flotte resultat, udbryder musen: "Glædelig Jul".
(Det er cirka 4 minutter og 31 sekunder inde).

Askepot - Kjolen:
http://www.youtube.com/watch?v=pRudMNbG8C4

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:23

Den 23-12-2010 17:59, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Askepot - Kjolen:
> http://www.youtube.com/watch?v=pRudMNbG8C4

Jeg kunne godt forestille mig, at du også er tegnefilms entusiast.

Blandt alle Disney koncernes utallige gode melodier, er Snehvides vel de
mest yndefulde, Men Askepots de bedste og sjoveste.

Jeg har altid syntes, at det er/var en fejl af Disney, at undertrykke
komponister og tegneres fortjenester og navne.

Henning,

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-10 19:15

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og fjender,
> en glædelig jul.

Tak, i lige måde

Rockin' Around The Christmas Tree:
http://www.youtube.com/watch?v=TJ03tgxqNDc

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:26

Den 23-12-2010 19:14, Alex Linaa skrev:

> Rockin' Around The Christmas Tree:
> http://www.youtube.com/watch?v=TJ03tgxqNDc

Der er mange af disse gamle travere der vinder meget ved at blive
frisket lidt op.

Henning.

Fra : Carl Drud

Dato : 23-12-10 19:36

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> writes:

> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og
> fjender, en glædelig jul.

Jul i Angora
http://www.youtube.com/watch?v=3hWAFFFEAJ8

--
Carl

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:37

Den 23-12-2010 19:35, Carl Drud skrev:

> Jul i Angora
> http://www.youtube.com/watch?v=3hWAFFFEAJ8

De senere år har heldigvis bragt mange nye julesange. Lad der komme
mange flere.

Henning.

Fra : P.Petersen

Dato : 23-12-10 22:47

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Med dette emne og med disse to numre ønsker jeg alle, venner og fjender,
> en glædelig jul.
> Henning.

Hej Henning, og selv en rigtig glædelig jul.
Glædelig jul til alle her.

I får den lige en gang til. I en rigtig juleudgave.Wizard.
http://www.youtube.com/watch?v=ZoxQ4Ul_DME

Die Roten Rosen aka Die Toten Hosen.
http://www.youtube.com/watch?v=RmsTMTwurWE&feature=related

Puhdys.
http://www.youtube.com/watch?v=VpvvdmKselE&feature=&p=C72D45690633A329&index=0&playnext=1

Und noch wieder: Die Puhys.
http://www.youtube.com/watch?v=XlEvBjgi9fc

Med venlig jule hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-12-10 23:20

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Die Roten Rosen aka Die Toten Hosen.
> http://www.youtube.com/watch?v=RmsTMTwurWE&feature=related

Godt nummer. Selv om "Toten Hosen" er en gruppe af de mere støjende, så må
man tage nissehuen af for dem.
Det musik de laver er af meget høj kvalitet.
Det er det der adskiller tyske og danske grupper, indenfor den mere
støjende. Sørgeligt at tilsvarende danske grupper,
i modsætning til de tyske, opfatter ordet "kvalitet" som et skældsord.

her er et godt nummer med "Die Toten Hosen"
http://www.youtube.com/watch?v=wdxA-HR91sU&feature=related

DIE TOTE HOSEN styrer vildt, selv om de ligger noget udenfor de genrer jeg
foretrækker. Jeg vil langt hellere til en
koncert med DIE TOTEN HOSEN end nogen som helst dansk pop- eller rockgruppe.
Den danske kvalitet er så
lav at det skriger til himlen.
Ja "skrig" var faktisk det rigtige ord. Man sætter et godt
gennemtrængende skringert skrig og hvin over udførelsesmæssig
og teknisk kvalitet.

Sådan!

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 24-12-10 03:37

meddelelsen news:4d13cb12$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Ja "skrig" var faktisk det rigtige ord. Man sætter et godt
> gennemtrængende skringert skrig og hvin over udførelsesmæssig

Dejligt Aage, at du har noget til overs for punk.
Ingen regler uden undtagelser.
Ønsker dig en rigtig god jul og et godt nytår.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-10 09:37

meddelelse news:4d13cb12$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er det der adskiller tyske og danske grupper, indenfor den mere
> støjende. Sørgeligt at tilsvarende danske grupper,
> i modsætning til de tyske, opfatter ordet "kvalitet" som et skældsord.

Nej, det eneste der er sørgeligt her, er at du bruger en tråd om glædelig
jul til at tale nedsættende om musik og musikere.
Kunne du ikke lade julefreden sænke sig, og slukke det der brokcenter i din
stakkels overbelastede hjerne?

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 07:35

Den 24-12-2010 09:37, Alex Linaa skrev:

> Nej, det eneste der er sørgeligt her,

Hvad laver du her? Er du ikke draget til Vestkysten?
Jeg går ud fra at du har taget en kasse Whisky med, for det er vel ikke
for at være tættere på schlageren Mekka og Danmarks største gudstjeneste?
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Herning/2010/12/24/082836.htm

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 09:15

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvad laver du her? Er du ikke draget til Vestkysten?

Sne og influenza kom i vejen

> Jeg går ud fra at du har taget en kasse Whisky med, for det er vel ikke
> for at være tættere på schlageren Mekka og Danmarks største gudstjeneste?
> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Herning/2010/12/24/082836.htm

Alt for skummelt

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:45

Den 23-12-2010 23:19, Åge Halldorsson skrev:

> her er et godt nummer med "Die Toten Hosen"
> http://www.youtube.com/watch?v=wdxA-HR91sU&feature=related
>
> DIE TOTE HOSEN styrer vildt,

Hwa!!! Jeg måtte læse og lytte to gange. Det må da være gruppens
julegave fra dig.
Så har alle de velmenende og gode råd, og der har været mange i årets
løb, hjulpet og skubbet din musiksmag lidt i den rigtige retning.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 08:53

Den 23-12-2010 22:46, P.Petersen skrev:

> Und noch wieder: Die Puhys.
> http://www.youtube.com/watch?v=XlEvBjgi9fc

Du bringer gerne nogle gode eksempler.

Et genhør med det tidligere DDR band var spændende.
Billederne i "Dezembertage" burde have været krediteret på YouTube. De
er flotte.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-12-10 15:19

> [...]
>
> Et genhør med det tidligere DDR band var spændende.
> Billederne i "Dezembertage" burde have været krediteret på YouTube. De er

Tja, det er sjovt nok, man aldrig kan finde den man egentligt ville.
Men det kan selvfølgelig skyldes, at den måske ikke er kommet
på plade.... Nemlig Stig Rossen / Det kimer nu til julefest....
Men en stemmepragt, som kun få kan levere....

Medens jeg leder videre, lader jeg lige Abba sige GLÆLDELIG JUL
allesammen...

http://www.youtube.com/watch?v=-JB9YA4WNwM&feature=related

Nå den vil altså ikke frem, så må vi jo finde en erstatning, og den er nu
heller ikke dårlig... DR's Pigekor med samme.

http://www.youtube.com/watch?v=UliQIV9uBN4

Glædelig jul allesammen....

Det kan jeg godt sige nu, vi både er kommet ud og hjem...
Selv om det tog godt og vel dobbelt så lang tid, som normalt...

Kors hvor var det glat mange steder, så husk, kør forsigtigt..

M.V.H....Benny..

Fra : dufur

Dato : 24-12-10 17:43
Fra : Michel Husted

Dato : 24-12-10 10:18

Hvis du missede klippet med Snehvide og de syv små dværge i Disneys
juleshow, så her lidt opmundring. En svensk "techno"-version med
Drängarna:

http://www.youtube.com/watch?v=cgrNCky86Fk

Med ønsket om god julestemning, lækker mad og dyre julegaver
Michel
der selv ser frem til "Weihnachten mit Marianne und Michael" på ZDF
20.15. Det er min juletradition.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 09:17

Den 24-12-2010 17:42, dufur skrev:

> En enkelt skal der da til
> http://www.youtube.com/watch?v=utj7MgslLOs&feature=related

Du vinder stafetten.

Jeg synes ikke det er den bedste julesang, og jeg ville ikke været
blevet populær, hvis jeg havde foreslået den til turen omkring træet i
aftes.

Men teksten er helt enestående, i genren julesange.
Jeg håber, at du vil påtage dig at finde et nyt emne til næste stafet.

Henning.

Fra : dufur

Dato : 25-12-10 10:19

On 25/12/10 09.16, Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Men teksten er helt enestående, i genren julesange.
> Jeg håber, at du vil påtage dig at finde et nyt emne til næste stafet.

Jeg siger mange tak :)
Julemaden skal lige falde til bunds, men så skal der nok komme en ny

Fra : Kert Rats

Dato : 28-12-10 12:27

"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg siger mange tak :)
> Julemaden skal lige falde til bunds, men så skal der nok komme en ny

Er julemaden efterhånden faldet til bunds

Venligst

Kert Rats

Fra : Michel Husted

Dato : 24-12-10 11:26

Og jeg runder for eget vedkommende julen af med denne, som jeg kom i
tanke om:

MLTR: "Upon a Christmas Night" - http://www.youtube.com/watch?v=MvvuKkPJTEk

Af én eller anden grund får den smukke sang mig til at tænke på, om de
var inspireret af denne

Gilbert O'Sullivan: "The Christmas Song" - http://www.youtube.com/watch?v=sRUEtBA5Quw

/Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 09:08

Den 24-12-2010 19:25, Michel Husted skrev:

> MLTR: "Upon a Christmas Night" - http://www.youtube.com/watch?v=MvvuKkPJTEk

> Gilbert O'Sullivan: "The Christmas Song" - http://www.youtube.com/watch?v=sRUEtBA5Quw

Det har været interessant med denne stafet, at de valgte YouTube klip
ikke har været de mest banale travere, og at mange af eksemplerne heller
ikke er blandt de mest hørte.

Henning.

Fra : Michel Husted

Dato : 25-12-10 10:38

Jeg havde lovet ikke at sende mere julemusik, da vi vist alle er
trætte af "Last Christmas". Ikke at sangen fejler noget, men når man
hører den hver time i radioen, sååå....

Jeg er dog ude af stand til at holde mit løfte. Fra verdens bedste
julealbum efter min mening:

Boney M: "The first noel" - http://www.youtube.com/watch?v=h0HqEjYUJyE

Mange hilsner
Michel

Fra : Max

Dato : 25-12-10 18:44

Hej Michel

> Boney M: "The first noel" - http://www.youtube.com/watch?v=h0HqEjYUJyE

En gang ringe sødsuppe i min verden, så kedelig og
sjæleløs så det er ubehageligt.

Max