Jagt ikke nyt, læs slogans
Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-10 00:20

Jagt ikke nyt, læs slogans
Dejligt når Løkke slår på de gamle dyder, tests og åbenhed
"Et folk af gammel kultur trænger ofte mindre til at lære det, det
ikke ved, end til på ny at lære det, det har glemt.    "   Lao
Tse
Medierne dyrker ny bøger, ny film
Men ordsprog og fyndord, der har tålt tidens tand er evig unge
Ved solkongens hof diskuteredes aforismer, som blev vendt og drejet og
alle ku være med og blev underholdt og klogere.
"Når folkeviddet er blevet stående ved et ordsprog, så er det, fordi
det er det slående udtryk, sprogets eget og sidste ord, som forstås af
enhver, der forstår sproget. V. Hørup
"Ordsprog er sjældent tom tale; de er udtryk for folkeinstinkter, for
de store uforgangelige livssandheder; de er summen af århundreders
opsparede erfaring. C. Skovgaard-Petersen
"   Paradoksets vej er vejen til sandheden. Oscar Wilde
"   Stor litteratur er ganske enkelt sprog fyldt til det yderste
med mening. Ezra Pound
"   The wisdom of the wise, and the experience of ages, may be
preserved by quotations. --Isaac Disraeli
"   I quote others to better express myself Montaigne
"   At læse strøtanker er god erstatning for samtale. Poul Martin
Møller
"   Lap på sorgen med ordsprog. Shakespeare.
"   Ordsprogene er frugten af alle folkeslags erfaringer. De har
århundredernes sunde sans trængt sammen i formler. Rivarol + Herder
"   .   Kort karakteristik af kvinder er ofte nedladende, for
vil man beskrive det gode, har man brug for mange sider.   André
Maurois
"Næst efter ophavsmanden til et godt citat, kommer den der citerer det
først. Emerson
"   Man bør skabe ting som tiden forgæves vil prøve sine tanker
på. Ved form som ved indhold at stræbe efter en lille udødelighed.
Jeg var endnu aldrig beskeden nok til at forlange mindre af mig selv.
Aforismen, sentensen, hvori jeg først af alle tyske er mester, er
"evige" former - min ærgerrighed er i ti sætninger at sige, hvad
enhver anden siger i een bog, hvad enhver anden IKKE siger i een bog.
Nietzsche
It is a good thing for the uneducated man to read books of quotations
Churchill