Stafetten: Havet mm.
Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-12-10 23:57

For nu at finde et emne, der overhovedet ikke handler om jul, har jeg valgt
"havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm. Det burdfe
være et emne med amsser af muligheder for at være alsidig.

En af mine absolutte favorit "havnumre" er Runrigs Mighty Atlantic
http://www.youtube.com/watch?v=X1J2CkXebwM

Great Big Sea sætter et sørøvertema med Captain Kidd
http://www.youtube.com/watch?v=3lpVaJ1l7ms&playnext=1&list=PL21691D5B91AC27F5&index=9

Her tager John Fogerty os med på et krydstogt: Sea Cruise
http://www.youtube.com/watch?v=BvQGawB4Fv4

The Beatles tages os under overfalden i Yellow Submarine:
http://www.youtube.com/watch?v=MCsYDZ2M04M

Dubliners er taget på fiskery efter sild:
http://www.youtube.com/watch?v=rYqAx3sPjYs&feature=related

Men som sagt må der her være masser at tage af.

Jan

Fra : Max

Dato : 21-12-10 00:08

Hej Jan

> For nu at finde et emne, der overhovedet ikke handler om jul, har jeg
> valgt "havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm.

Så skal vi ud på havet, dette mærkelige sted som søfolk har det
med at elske og hade, elske det fordi det altid er nyt, men hader
det fordi det tager dem væk fra dem de elsker.

SAILOR - 'Blue Desert'
http://www.youtube.com/watch?v=kaZaTBE2pjA

og så noget genialt dansk underholdning

Lis Sørensen - Fuld af nattens stjerner
http://www.youtube.com/watch?v=SmjeqQBdORM

Max

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 21-12-10 01:15

Max skrev:
> Hej Jan

Rod Stewart - Sailing
http://www.youtube.com/watch?v=reuhRjgB6xg

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 07:42

"Sophus Vørsing" <newsvorsing@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Rod Stewart - Sailing
> http://www.youtube.com/watch?v=reuhRjgB6xg

Den blev trofast spillet i begyndelsen af 80'erne når søværnetsw
inspektionsskibe to afstedew på togt til Grønland og Færøerne, så den har
jeg hørt en del gange.

Jan

Fra : Max

Dato : 21-12-10 12:35

Hej Jan

> Den blev trofast spillet i begyndelsen af 80'erne når søværnetsw
> inspektionsskibe to afstedew på togt til Grønland og Færøerne, så den
> har jeg hørt en del gange.

Du kan så få en fra min tid i søværnet, jeg var bl.a. på søsterskibet, Møen,
til
Falster som ses på filmen her og var faktisk også på flådestationen hvor der
også blev filmet på gangen hvor jeg boede.

Piger til søs
http://www.youtube.com/watch?v=G0LlkKv5DGA

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 07:41

> [...]
> med at elske og hade, elske det fordi det altid er nyt, men hader
> det fordi det tager dem væk fra dem de elsker.

Sailor var fremragende, og mange af deres numre handlede om havet - det er
dog nok det bedste.

> og så noget genialt dansk underholdning
>
> Lis Sørensen - Fuld af nattens stjerner
> http://www.youtube.com/watch?v=SmjeqQBdORM

Sebastians tekster melodsier til hele Skatyteøen er ret geniale. Det samme
er de til Over Havet, Under Himlen, men dem kan jeg ikek finde på YouYube.

Jan

Fra : Max

Dato : 21-12-10 12:30

Hej Jan

> Sebastians tekster melodsier til hele Skatyteøen er ret geniale. Det

Og dem der fremføre numrene lægger også sjæl til

Her er så en herlig klagende Peter Thorup, det er han jo god til,
må han hvile i fred.

En lidt anderledes Flyvende Hollænder

http://www.youtube.com/watch?v=oJ0QSsunY1A

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-12-10 01:53

Den 20-12-2010 23:57, Jan Kronsell skrev:
> For nu at finde et emne, der overhovedet ikke handler om jul, har jeg
> valgt "havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm.
> Det burdfe være et emne med amsser af muligheder for at være alsidig.

Jeg har endnu ikke forladt Berlin og dengang.

Erhard Bauschke's danseorkester med "Eine kleine Insel liegt im blauen
Meer".
Bauschke var amerikansk krigsfange, en stor del af WW2, og endte med at
spille for den amerikanske hærs radio i Frankfurt:

http://www.youtube.com/watch?v=zZAP1yvD1eg

"Lili Marleen", alias Lale Andersen var en af sangerinderne fra datidens
Berlin.
Hun tog en pause efter WW2, og fik et delvist come back, bl.a. med denne
her, "Wo die Nordseewellen". Den kender selv Åge, dog i en anden version:

http://www.youtube.com/watch?v=IJ3ujSK4KTY&feature=related

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 07:45

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Bauschke var amerikansk krigsfange, en stor del af WW2, og endte med at
> spille for den amerikanske hærs radio i Frankfurt:

Ja, de knne lave rigtig god musik dengang. OLg så kan jeg gost lide, at de
skfrev på pladerne, hvad det var for en slags dans, der skulle danses til
musikken.

> [...]
> her, "Wo die Nordseewellen". Den kender selv Åge, dog i en anden version:

Fremragende.

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 21-12-10 09:59

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=rYqAx3sPjYs&feature=related
>
> Men som sagt må der her være masser at tage af.

Vi må da lige have "Havet omkring Danmark" af Carl Nielsen, her i en
fremførelse af Erling Jan Sørensen ved klaveret.
http://www.youtube.com/watch?v=PAzH-gQEKqU&playnext=1&list=PLB674E0017261BBC0&index=6

Her er en sjælden vise, som fans af Anders And nok vil nikke genkendende til

"Den Hulkende sømand" i en fremførelse af Ole Olesen, som har digtet videre
på Anders' oprindelige to linjer.
http://www.oleolesen.dk/hulkende_soemand.htm

Til sidst lidt sprogligt pjatteri: "Hav deep is your love?" med Brdr. Gebis.
http://www.youtube.com/watch?v=0vgwk8tUT5k

Venligst

Kert Rats

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 12:14

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Vi må da lige have "Havet omkring Danmark" af Carl Nielsen, her i en
> fremførelse af Erling Jan Sørensen ved klaveret.

Smukt.

> [...]
> til
> "Den Hulkende sømand" i en fremførelse af Ole Olesen, som har digtet
> videre på Anders' oprindelige to linjer.

Den kendte jeg ikke.

> Til sidst lidt sprogligt pjatteri: "Hav deep is your love?" med Brdr.
> Gebis.
> http://www.youtube.com/watch?v=0vgwk8tUT5k

Den var langt ude

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-10 08:24

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> wrote in

> [...]
> genkendende til
>
> "Den Hulkende sømand" i en fremførelse af Ole Olesen, som har digtet
> videre på Anders' oprindelige to linjer.

Et "must know" for alle Barksister

Venligst Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-10 11:04

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=rYqAx3sPjYs&feature=related
>
> Men som sagt må der her være masser at tage af.

Tjah... Får lyst til et par danske indlæg, håber de er til at holde ud...

Grete Klitgaard - Når vinden vender...

http://www.youtube.com/watch?v=sWbzlijIGHo&feature=related

Igen Grete Klitgaard, her med Erik Michaelsen - På en sømands grav

http://www.youtube.com/watch?v=mGBClOmlNIA&feature=related

Så skulle der egentligt være kommet et mere muntert indlæg..
Nemlig Jørgen Winckler, med Piraten Johnny...
Men han var åbenbart ikke kommet til kaj endnu...

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 12:20

> [...]
> Nemlig Jørgen Winckler, med Piraten Johnny...
> Men han var åbenbart ikke kommet til kaj endnu...

Dansk er fint og bestemt til at holde ud. Jeg har selv ledt både på Youtube
og andre steder, efter en sjældent spillet nummer, Farvel Jimmy, Farvel med
Lis Jannie. Den er tilbage fra omkring 1960.

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 12:27

> Dansk er fint og bestemt til at holde ud. Jeg har selv ledt både på
> Youtube og andre steder, efter en sjældent spillet nummer, Farvel Jimmy,
> Farvel med Lis Jannie. Den er tilbage fra omkring 1960.

Her er originalforlægget for ovenstående.

http://www.youtube.com/watch?v=pd1TqdzQGMA&feature=related

Den findes også i en peppet op version med Bente Lind.
http://www.youtube.com/watch?v=05TG-jzIbcw&feature=related

Men det var lidt uden for stafetten

Jan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-10 13:23

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=pd1TqdzQGMA&feature=related
>
> Den findes også i en peppet op version med Bente Lind.

Hej igen Jan

Jeg ved ikke om denne kan bruges, for den har Grete Klitgaard også lavet...

http://www.youtube.com/watch?v=779HCI0GSSA

Faktisk var hun da vist den første med den på Dansk...
Den du snakker om, har jeg vist ikke hørt. Men nyd denne...

M.V.H...Benny..
Den var vist også en smule udenfor..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 13:32

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Faktisk var hun da vist den første med den på Dansk...
> Den du snakker om, har jeg vist ikke hørt. Men nyd denne...

Den kendte jeg ikke. Den anden er helt præcis fra 1959 og blev udsendt på
pladeseloskabet Triola.

Jan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-10 18:11

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Den kendte jeg ikke. Den anden er helt præcis fra 1959 og blev udsendt på
> pladeseloskabet Triola.
>
> Jan

Det er også lidt underligt, for søger man på dem, kommer der intet.
Man skal nærmest falde tilfældigt over dem....
I dag fandt jeg både disse, og Harry Felbert, og meget andet godt.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-12-10 11:30

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> For nu at finde et emne, der overhovedet ikke handler om jul, har jeg
> valgt "havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm. Det
> burdfe være et emne med amsser af muligheder for at være alsidig.

To mennesker på en strand:
http://www.youtube.com/watch?v=JhfJfyDCUG4&feature=related

Der går altid både tilbage:
http://www.youtube.com/watch?v=Jg_vHDW4IVM&feature=related

Nordsøbølger: http://www.youtube.com/watch?v=emLhQ4wCbd4&feature=related

Fiskerpigens sang:
http://www.youtube.com/watch?v=DYNGX55dAEM&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 12:24

meddelelsen news:4d1081cc$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
Glimrende alle sammen. Og jeg må lige have denne med, selv om havet kun er
en lille del af sammen.

http://www.ponty.dk/mandalay.htm

Langt bedre end den originale melodi.

Jan

Fra : P.Petersen

Dato : 21-12-10 16:25

> [...]
> valgt "havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm. Det
> burdfe være et emne med amsser af muligheder for at være alsidig.

Hej Jan. Her et par bidrag til havet:

Rammstein. Seeman. http://www.youtube.com/watch?v=KqnCEHHBRGE

Sebastian. Sørøver Jenny.
http://www.youtube.com/watch?v=D9THB5bZH34&playnext=1&list=PLC5D8DB19C237B2A9&index=17

The Old Man & The Sea . Living Legend.
http://www.youtube.com/watch?v=8H-jmYdhwtk&feature=&p=EF10ACDC105FC46B&index=0&playnext=1

The Waterboys. This Is The Sea.
http://www.youtube.com/watch?v=DnU3Isc00yc&feature=related

Irish Rovers. Drunken Sailor.
http://www.youtube.com/watch?v=qGyPuey-1Jw&feature=related

Og lige til sidst min yndlingspirat. Jack Sparrow. Glæder mig til nye
eventyr.
Pirates Of The Caribbean. Theme Song.
http://www.youtube.com/watch?v=4LZcMv0H1bI&feature=related
Det tema giver mig ståpels. :)

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Kert Rats

Dato : 21-12-10 18:41

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=rYqAx3sPjYs&feature=related
>
> Men som sagt må der her være masser at tage af.

Vi må ikke glemme go'e gamle Osvald med visen Havnen:
http://www.ponty.dk/havnen.mp3

En gammel kær ting fra Far til fire på landet:
http://www.youtube.com/watch?v=m70ycwrqaHA

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 21-12-10 18:49

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=rYqAx3sPjYs&feature=related
>
> Men som sagt må der her være masser at tage af.

Der er lige en til, fra tegnefilmens verden: The Little Mermaid - Under the
Sea - på dansk
http://www.youtube.com/watch?v=6GEDhKK6inU

Venligst

Kert Rats

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-10 21:19

> [...]
> valgt "havet" og ting, der handler om havet, fx "søfolk", "skibe" mm. Det
> burdfe være et emne med amsser af muligheder for at være alsidig.

Så vil jeg lægge ud med skibe, nemlig Marvin, Welch & Farrar's smukke sang
om skibet "Fatihful"
http://www.youtube.com/watch?v=Gse1TV2KvrY
Det er flerstemmig vokal når det er bedst.

Dernæst en ballade med Deep Purple: "Sail Away":
http://www.youtube.com/watch?v=w0o_31-4DNU
Jeg elsker bare det nummer, og Coverdales sprøde stemme.

Til slut Nightwish med "Ocean Soul":
http://www.youtube.com/watch?v=MLFJDE_gkbk

Lidt for enhver smag :)

/Alex