Kapitalistens korpsånd=sammenhængskraft de~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-10 22:26

Kapitalistens korpsånd=sammenhængskraft der virker
Adam Smith så ånd i at fabriksejeren, der kaldes egoist men skaber job
og billige varer, er især samfundsgavnlig "drevet af Guds usynlige
hånd.
"   Vores verden består af asken af et uendeligt stort antal
levende væsener. Nietzsche
"   Vor sociale personlighed skabes af de andres tanker. Marcel
Proust
"   Vor krop er en social struktur, sammensat af mange sjæle.
Nietzsche
"De gode tanker, de levedygtige og frugtbare tanker, bliver aldrig
udtænkt af en enkelt; de er altid resultatet af en hel tidsalders
kollektive bevidsthed. Egon Friedell
"Et godt samfund er et forbund mellem de døde, de levende og de endnu
ufødte" EdmundBurke
Lad mig kun flagre som blad i høst/ Når du mit land, min stamme må
leve. Jesper Aakjær
"      Ethvert menneske er kun redskab,og ved ikke, når
øjeblikket er inde, at han sættes til side. . Søren Kierkegaard
"   Begavelse er ingen rettighed; det er en pligt. Henrik Ibsen
"   Danmark er jo ikke de to Millioner Danske, som lever nu, men
de mange Gange så mange Millioner Danske, der i den historiske Tid har
levet på Landets Grund, og de Tænkende, Virkende, Frembringende i den
nuværende Slægt er kun forsåvidt Danmark, som de betyder de Levendes
Sammenslutning med de Døde og de Ufødte, Nutiden med Fortid og
Fremtid. Georg Brandes