Blanding af kunstarter
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 16:58

Jeg er for nylig blevet opmærksom på et album med den amerikanske musiker
Ben Folds - "Lonley Avenue"
Albummet har en speciel historie, fordi alle teksterne er skrevet af den
engelske forfatter Nick Hornby.

Prøv at tage en lytter. Jeg synes faktisk det er et fantastisk resultat -
Numre hvor musikken er skrevet af en musiker, og lyrikken af en forfatter.
Det bedste af to verdener:

Picture Window: http://www.youtube.com/watch?v=Vz964tpwBbo
Levi Johnston's Blues: http://www.youtube.com/watch?v=wZbUOCqdSuw

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-12-10 12:09

Den 18-12-2010 16:58, Alex Linaa skrev:
> [...]
> Ben Folds - "Lonley Avenue"
> Albummet har en speciel historie, fordi alle teksterne er skrevet af den

Det er et interessant område du kommer ind på.

Det er ikke ualmindeligt at sangskrivere selv har leveret tekst og musik
til en udgivelse.
Men det, at en komponist (eller sangskriver) skriver musik til en enkelt
forfatteres tekster, er tilsyneladende ikke så almindeligt.

Jo, hvis man bevæger sig ind i "den tunge ende" af musikken (og musical
og revy), men ellers kan jeg ikke her og nu, komme med andre eksempler.
Tyske sangerinder, f.eks. Ute Lemper og Nina Hagen har sunget noget
Weill/Eisler/Brecht, men det må vel også henhøre under "den tunge ende".

Har du flere gode eksempler, for der må næsten være flere?
Hvordan med herhjemme?

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-12-10 12:23

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Weill/Eisler/Brecht, men det må vel også henhøre under "den tunge ende".
>
> Har du flere gode eksempler, for der må næsten være flere?

Tja, Anne Linnet / Johannes Møllehave

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-10 12:37

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Tja, Anne Linnet / Johannes Møllehave
>
> M.V.H....Benny..

Tjahhh.... Linda Gail Lewis og Van Morrison
http://www.youtube.com/watch?v=nv1GSAXlKYA&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 20:08

meddelelse news:4d0dee6f$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tjahhh.... Linda Gail Lewis og Van Morrison
> http://www.youtube.com/watch?v=nv1GSAXlKYA&feature=related

Hvad har det med emnet at gøre? Altså en forfatter + en komposint der
skriver musik sammen?

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 20:13

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Har du flere gode eksempler, for der må næsten være flere?
> Hvordan med herhjemme?

Jeg kender faktisk ikke andre, som direkte har lavet musik+tekst samtidig
efter den opskrift.
Der er masser der har sat musik til digte m.m., bl.a. Anne Linnet til Tove
Ditlevsen, men det er ikke helt den samme recept som at indgå som to
ligeværdige dele af det samme "projekt" på samme tid.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 20:37

> [...]
> Ditlevsen, men det er ikke helt den samme recept som at indgå som to
> ligeværdige dele af det samme "projekt" på samme tid.

Jeg må lige korrigere, for der er faktisk én kombination af
sanger+tekstforfatter som alle kender. Men de fleste ved nok ikke at stort
set alle tekster til Elton John's musik er skrevet af Bernie Taupin.
Men måske er det alligevel ikke det samme, da Taupin også er komponist.

/Alex

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-12-10 01:22

Alex Linaa skrev:

> [...]
> set alle tekster til Elton John's musik er skrevet af Bernie Taupin.
> Men måske er det alligevel ikke det samme, da Taupin også er komponist.

Jeg tænker på amerikanske navne som Burt Bacharach og Hal David, Gerry
Goffin og Carole King samt Holland-Dozier-Holland, som vist alle havde
klare opdelinger mellem komponist og tekstforfatter.

--
Peter Brandt Nielsen