Soeren Friberg skrev dette den 15-12-2010 20:49:
> Den 15-12-2010 18:56, Erik Olsen skrev:
>> Henning wrote:
>>>> §21 i Færdselsloven:
>>>>
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>>>>
>>>> "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
>>>> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
>>>> sådant sving."
>>>>
>>>> Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning
>>>> om kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i
>>>> praksis må placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup
>>>> er dette allerede 2 eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt.
>>>> Personligt ville jeg nok vente til 5-600 meter før jeg vil lave en
>>>> forbikørsel højre om det sted. Mængden af trafik er dog også
>>>> afgørende.
>>>
>>> I praksis er det skiltningen der afgør det. At nogle skilte, og dermed
>>> bilister, starter 3 kilometer før udfletningen er en anden sag. En
>>> kammerat fik sig snakket uden om en forbikørsel højre om, netop fordi
>>> der havde været skiltning længe før (fra Tåstrup mod
>>> Klovtofteudfletningen.)
>>
>> En overhaling højre om en anden bilist der udfører eller forberede en
>> svingning til venstre, er netop ikke en forbikørsel, men en overhaling.
>>
>
> Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller forbereder
> en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende spørgsmål?
>
Ja.
> Hvis du svarer bekræftende; hvornår kan man afgøre, at billisten
> forbereder en sådan svingning?
Det er ikke til at svare entydigt på, når man er ved en udfletning på
motorvejen. Hvis der ligger en med 100 km/h i midtersporet 1 km før
selve udfletningen, kan du ikke sige hvad vej han skal. Og så kan det
blive farligt hvis man kommer med 110-130 og skal til højre. Så skal du
helt ud i ydersporet for derefter med det samme at komme helt ind til
højre, hvad dertil hører af farlige situationer.
På andre veje er det så simpelt som:
1) Blink til venstre
2) Placering i en venstresvingsbane
3) Placering helt ude ved midterlinjen og langsom kørsel eller stilstand.
Så er det overvejende sandsynligt at der skal foretages et venstresving.
og så selvfølgelig når han ER i gang med et venstresving.
>
> Igen må noget så simpelt som færdselsloven jo være klar for alle, hvis
> man iagttager det store antal kørekort på markedet.
>
Loven er som sådan klar nok. Du skal tænke på at hvis den er lavet
optimalt, så skal den kunne tage højde for fremtidige situationer, så
den ikke skal rettes hvert ½ år, fordi der nu er kommet flere køretøjer
på motorvejen, eller fordi man kan finde på at udforme vejene på andre
måder. (Ok, ved ikke lige hvordan, men alligevel)
Det er bare en umulighed at opliste samtlige muligheder for hvornår et
venstresving er tydeligt, (f.eks. hvornår den virtuelle
venstresvingsbane begynder). Er det
1) på portaltavlen *ikke* står en afstand under vognbanepilene?
2) Når der står 500m under dem?
3) Er det afhængigt af trafikmængden? Altså begynder den ved 500 m i
myldretiden, så man kan nå at komme ud i det korrekte spor, og ellers
ved 0m?
4) Hvad hvis der er en 5 km lang kø i de 2 yderspor i myldretiden, men
frit i det inderste? Så snart der er frit i det inderste, er det jo en
overhaling og ikke en forbikørsel.
--
Michael Haase