Forskning I lort-pis.håndtering uden ble e~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-10 11:25

Forskning I lort-pis.håndtering uden ble eller toilet
Gerne ring herom 35861000
På plejehjem tvinges de gamle til at bruge ble.
Det forkorter deres liv ved at ydmyge dem og gøre livet til en
lidelse. Ny blematerialer gir forbedring - eller færre skift, for
behandlere har andet at lave….
Bevægelser hæmmes af, at man har noget tungt, vådt og klodset hængende
mellem benene.Fugtig hud får let smertefuld hudsvamp.
Nyankomne gamle ringer efter en plejer for at blive fulgt på toilettet
og ofte svares tilbage "Vi har ikke tid nu, gør det i bleen.
Mange ældre dør kort efter fald fx alene på vej til toilettet, og det
gjaldt bl.a. begge mine forældre.
En pensionist som begynder at få brug for at urinere ofte om natten,
fx pga forstøret prostata, bør placere på natbord, der let nås, en
eller flere kopper(el marmeladeglas m/u skruelåg, el. let lille
plastemballage med bægerform). Så kan man "tisse i sengen" uden at
noget tøj vædes, og straks derefter slumre ind igen.
Potte,kolbe,bækken er for store, tunge og klodsede
Næste dag tømmer nogen den/de fyldte beholdere i toilettet
Ugeskrift for læger optog min artikel med ovenstående indhold okt 2004
Og hvis debatten slipper af med tabuer, og folk vover selv at finde
sådanne enkle selvhjælpsløsninger kan trivslen i aldersgruppen dobles
hvert årti, for der er megen udstødelse af de gamle som potentielt
lugtende afvigere.
For sjatpissere der snese af gange om dagen, skal lade vandet en
smule, er der også enorm fordel ved at gå med nederdel - hvilket 7
gange sommeren 2010 har fået folk i mit kvarter til at alarmere
politiet, der har måtte gå igen, gjort til grin. Folk er uenig i ting
på mit plankeværk og tror at bukseløshed er forbrydelse, så de
falskanmelder selvom ingen har set kønsorgan i et sekund - eller har
ku se om der var underbukser under den ofte meget korte nederdel!
Ekstrabladet har oplyst at bærer man gstreng af gennemsigtigt tekstil,
er man ikke blufærdighedskrænkende, og når jeg har handlet i
kvarterets butikker har jeg altid været langt mere tildækket, men to
gange (ud af over fyrre) har en ekspedient opponeret - og er blevet
banket på plads af forstandigere kolleger.
Kronprinsens kones far bar skottekilt i kirken ved brylluppet - og
uanset hvad man ikke så og ikke havde ondt af, derunder , var han
præcis så ikke-lovbrydende som mig.
Langt mindre vigtig end ovenstående er afføringsproblemet, men også
her har jeg udviklet nemme gør-det-selv-rutiner, der ikke giver lugt i
hjemmet. Der er megen selvtillid og trivsel i at være selvhjulpen, når
man bliver gangbesværet. En helsides bankannonce skriver p.t. i
aviserne at det er godt at nyde … (en eller anden ældre luksus) - og
det kan være lige så godt at vide ,at man har muligheden.