"Simon" <sb@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:4d024d6e$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d024a9e$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> Klip
>>>
>> Jo. Er du sikker på at det ikke er det der er tilfældet? Selve journalen
>> rummer normalt ikke den slags brevvekslinger, men der kan ligge
>> dokumenter i journalmappen, som er relevante for patienten, men som
>> egentlig ikke er en del af selve journalen.
>> Ved udlevering af dokumenter i forbindelse med begæring om aktindsigt bør
>> sådanne oplysninger naturligvis maskeres. Det er givetvis tale om en
>> fejl, at de ikke er blevet det.
>> Bortset fra det, så skal du være godt tilfreds med, at du uden videre
>> også får bilagene til journalen. Det er slet ikke nogen selvfølge, med
>> mindre man udtrykkeligt beder om det.
>>
>> --
>> Martin
>> Julesangen på Youtube:
>>
http://www.youtube.com/watch?v=qnIGe-27lTU
>>
>>
> Jeg skal måske tilføje at min journal stammer fra et andet land i EU
> hvorfra behandlingen
> er foretaget, men derfor finder jeg det alligevel kritisabelt at
> personoplysninge som intet har
> med mig at gøre, figurerer i journalen.
> Lægen som har leveret de følsomme oplysninger er i DK.
> Man kan vel næppe forlange at lægen/hospitalet i et andet EU-land kender
> til dansk lovgivning
> om brud på tavshedspligten, hvis der vitterligt er tale om et sådant, og
> får fjernet oplysningerne
> inden journalen videregives til mig?
>
> Men får det juridisk nogen konsekvenser at oplysningerne ikke er maskeret?
> Hvis det er en fejl så optræder fejlen altså flere gange fra samme læge B
> idet jeg har kendskab
> til at flere andre patienter har andre navne/personfølsomme oplysninger i
> deres journaler,
> og det synes jeg, virker påfaldende utrygt!
> Noget jeg juridisk kan gå videre med?
>
>
Afhængig af hvad dit ærinde er, så kan du:
1) Gøre de relevante sundhedspersoner opmærksom på, at de har et problem med
deres procedurer, og opfordre dem til at gøre noget ved det.
2) Indgive en klage til patientklagenævnet. (fra årsskiftet patientombuddet)
3) kontakte nogle af de personer hvis oplysninger er faldet dig i hænde, og
få dem til at indgive en klage eller på anden vis reagere.
Resultatet af alle 3 muligheder skulle meget gerne være det samme, nemlig at
procedurerne bliver strammet op, så det ikke sker igen samme sted. Det
hurtigste resultat burde du kunne opnå ved den direkte henvendelse. Ved at
gå klagevejen, vil enkelte sundhedspersoner muligvis også få en indskærpelse
om at udvise større omhu i fremtiden, men det kan risikere at tage temmelig
lang tid.
--
Martin
Julesangen på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qnIGe-27lTU