Opbagt sovs - er der nogen kemiske ekspert~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 00:45

Hej alle

Man kan lave sovs på (mindst) to måder:

1. Man kan koge en vand- og fedtholdig væske (med kødsaft eller
andre smagsstoffer) og tilsætte hvedemel. Det jævner sovsen.

2. Man kan varme fedt op til et pænt stykke over vands kogepunkt
og derefter tilsætte mel. Derefter fortynder man med mælk eller
anden væske og tilsætter smagsstoffer.

Jeg har fået at vide at fedt og mel ved metode 2 danner en særlig
forbindelse som er ufordøjelig. Det sker ikke ved 1.

Nu er der i den engelske sproggruppe en der forklarer at der kun
er fysisk og ikke kemisk forskel på de to metoder.

Er der nogen der ved noget om det?

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 02-12-10 02:46

Fra : Henrik

Dato : 02-12-10 02:46

On 1 Dec., 01:48, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Det er en alt for ringe fremstilling af problematikken.
> Der skal pr cise temperaturer og tider p bordet.
>
> Men tager vi det nu i den nd, hvori spr rgsm let er blevet stillet,
> er det korte svar, at metode 2 KAN (men ikke n dvendigvis) del gge
> proteinerne i melet, s disse af organismen vil opfattes som slagger
> (uford jelige rester). Det er s kun fedtet der feder.
> Men temperaturen og tiden afg r hvad der vil ske!
>
> Konkluationen er, at begge har ret i deres synspunkter, indtil der
> forligger pr cise temperaturer og tider.
>
> Men ellers et fint opl g til en useri s dispus

> [...]

Jeg beklager dette off-topic spørgsmål, men Bertels indlæg vises med
æøå, mens samme bogstaver er siet fra i dine svar. Har du en anelse om
hvorfor?
(jeg læser/bruger Google groups via IE8/XP home SP3)