Gamle jazzsangerinder.
Fra : Henning Jensen

Dato : 28-11-10 11:28

Ivie Anderson behøver ikke nærmere præsentation, her er hun med Duke
Ellington's orkester og "Kissin' My Baby Good-night":

http://www.youtube.com/watch?v=svh-Xr1gJ_g&feature=related

Maxine Sullivan er mindre kendt, selvom hun havde en lang kariere. Hun
var en af dem, som 'bare' sang rundt omkring i jazzklubber. Jeg har kun
en enkelt LP med hende. Her er hun med "When Your Lover Has Gone":

http://www.youtube.com/watch?v=sKMxIVFRMdU&feature=related

Lee Wiley har været nævt en gang tidligere her i musikgruppen. Her er
hun med "The Man I Love":

http://www.youtube.com/watch?v=xZ6x6zGIojw&feature=related

Ruth Etting har jeg haft nævt nogle gange. Hun er en af mine favoritter,
også selv om det er på grænsen af jazz, det hun synger. Her er hun med
"Love Me Or Leave Me:

http://www.youtube.com/watch?v=Y59qgqPd1jU&feature=related

Henning.

Fra : Carl Drud

Dato : 28-11-10 11:44

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> writes:

> [...]
> favoritter, også selv om det er på grænsen af jazz, det hun
> synger. Her er hun med "Love Me Or Leave Me:

Ma Rainey m/Louis Armstrong - See See Rider Blues

http://www.youtube.com/watch?v=SBkfUMRZa1A

Bessie Smith - Do Your Duty

http://www.youtube.com/watch?v=h5T87_KuVC8

--
Carl

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-11-10 16:50

Den 28-11-2010 11:43, Carl Drud skrev:

> Ma Rainey m/Louis Armstrong - See See Rider Blues
> http://www.youtube.com/watch?v=SBkfUMRZa1A
>
> Bessie Smith - Do Your Duty
> http://www.youtube.com/watch?v=h5T87_KuVC8

Fine eksempler.

Der er så mange at vælge imellem fra denne tidlige swingperiode. Her er
nogle stykker mere:

Connie Boswell sammen med Bing Crosby i "Basin Street Blues":

http://www.youtube.com/watch?v=mhea3oL9JQs

Annette Hanshaw med "Am I Blue":

http://www.youtube.com/watch?v=2NTs_tXT9hM

Helen Ward og Benny Goodman "These Foolish Things":

http://www.youtube.com/watch?v=wTLawhG1zI4

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-10 14:44

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Billie Holliday: http://www.youtube.com/watch?v=h5ddqniqxFM

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-11-10 16:40

Den 28-11-2010 14:44, Alex Linaa skrev:
> "Henning Jensen"<h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Billie Holliday: http://www.youtube.com/watch?v=h5ddqniqxFM

Hun bliver ved med 'at holde sig'. Fantastisk.

"Can't Help Lovin' Dat Man" med Billie Holiday. En meget fin indspilning
synes jeg:

http://www.youtube.com/watch?v=x4cqrZs4iJ8

"Can't Help Lovin' Dat Man" med Ella Fitzgerald og hendes orkester:

http://www.youtube.com/watch?v=NZBAtFTaWPo&feature=related

"Bill" og "Can't help" synes jeg dog ikke er fortolket bedre, end Ava
Gardner gjorde i filmudgaven fra 1951. Nostalgi? Ja. Sentimentalitet?
Ja.

Man bør måske nævne, at vi også herhjemme har en fortrinlig nutidig
jazzsangerinde. Her er Cæcilie Norby med "Summertime"

http://www.youtube.com/watch?v=E5h5ZjfG6mg&feature=related

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 13:53

> Man bør måske nævne, at vi også herhjemme har en fortrinlig nutidig
> jazzsangerinde. Her er Cæcilie Norby med "Summertime"
>
> http://www.youtube.com/watch?v=E5h5ZjfG6mg&feature=related

Jeg er stor fan af Cæcilie. Hun har i mine ører en af de mest fantastiske
jazzstemmer, ikke bare herhjemme, men i det hele taget.
Og så har hun modet til ikke bare at gå mainstream, men sætte sit eget præg
på alt hvad hun laver. Bare hør den fantastiske instrumentering i
Summertime.

Som "sammenligning" er her en skrigeskinke med det samme nummer, totalt
mainstream og sjælløs:
http://www.youtube.com/watch?v=u6KXgjLqSTg
Alt for pænt, og uden nogen former for "kant"

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-11-10 14:09

Den 29-11-2010 13:52, Alex Linaa skrev:

> Som "sammenligning" er her en skrigeskinke med det samme nummer, totalt
> mainstream og sjælløs:
> http://www.youtube.com/watch?v=u6KXgjLqSTg
> Alt for pænt, og uden nogen former for "kant"

Hmm............. ???

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 14:13

> Hmm............. ???

UPS! - Forkert link ;)
Her er det rigtige til skrigeskinken:
http://www.youtube.com/watch?v=o6jreproo44

Sorry

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-11-10 14:22

Den 29-11-2010 14:13, Alex Linaa skrev:

> UPS! - Forkert link ;)
> Her er det rigtige til skrigeskinken:
> http://www.youtube.com/watch?v=o6jreproo44

Ups. Jeg havde ikke forudset, at det kunne være så slemt! Jeg skulle
ikke have reageret. :-|
Uha da da...

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 14:39

> Ups. Jeg havde ikke forudset, at det kunne være så slemt! Jeg skulle ikke
> have reageret. :-|
> Uha da da...

Ja, det er svært at rumme, at så klokkerene toner kan lyde så besværede,
kolde og mekaniske :-/