Stafetten. Dine første plader.
Fra : P.Petersen

Dato : 21-11-10 22:53

Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.
Hvorfor lige dem og holder de i dag?
Mine første 3 var:
Steppenwolf. Monster.
The Who. Who's next.
Steppenwolf. Best of. (Som der er rigtig mange forskellige af, selvom
udvalget af numre stort set er overlappende.)
Jeg arbejdede i sommerferien 1971 på en gård. Og nogle af pengene fra de
første uger blev så fyret af på de 3 ovennævnte skiver.
Jeg må sige, at mine værtsfolk var meget tolerante, for jeg fik lov at
benytte grammofonen i stuen lige så meget jeg havde lyst til. Tror dog, at
de var blevet lidt trætte i ørerne efter 6 uger med de 3 samme LP.er kørende
flere gange dagligt. :)
Jeg elsker stadig skiverne. (Nu på CD.) Selvom der kan gå år imellem jeg
hører dem.
Mine favoritnumre fra hver af dem:
Fra Monster. http://www.youtube.com/watch?v=mj62jJt_O3k
Fra Who's next. http://www.youtube.com/watch?v=Sj1sot_rL6k
Fra Best of. http://www.youtube.com/watch?v=vjGId13kx1Q&feature=related
Derefter fulgte Black Sabbath, Led Z., Ten Years After, osv. osv.
Og alle de danske, Burnin, Culpeppers, Alrune Rod, osv.
Det var sgu tider med grøde i hele musikverdenen.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Max

Dato : 22-11-10 00:05

Hej Pelle

> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.

Den første jeg husker var en 78'er lakplade jeg spillede på en
optræksgramofon omkring 1960.

Det var Preben Uglebjerg - Texas gule rose
http://www.youtube.com/watch?v=eswaFfcaSJ8

på den ene side og Davy Crocket på den anden.

> Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Fordi det var dem jeg fik til at lege med, og hvis du mener op
pladerne holdt, ja så må jeg sige nej, den døde i solen.

Hvis det er musikken du tænker på, ja så syntes jeg stadigvæk
at Preben Uglebjerg var en god sanger med en meget rar
stemme at høre på. Jeg kan sagtens holde ud at høre det stadigvæk,
selv om min smag udviklede sig med årene.

Max

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 01:12

> [...]
> stemme at høre på. Jeg kan sagtens holde ud at høre det stadigvæk,
> selv om min smag udviklede sig med årene.

Ja Preben var en stor kunsner.
Og jeg kan huske, at min morbror spillede Texas gule rose for mig, samt en
afsindig amerikansk fyr, der i.flg. min morbror hed "Lille Rækard".
Det var tider.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : -=JF=-

Dato : 22-11-10 00:22

Den 21/11/10 22.52, P.Petersen skrev:
> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.

Mit aller-første pladekøb var Sugar Sugar med The Archies:
http://www.youtube.com/watch?v=0MiQzAo6Cp8

Den overvejende grund var nok at Søsser, som jeg var lidt lun på (Jeg
var 12 og hun var vel 14), var helt vild med den, og hun havde ikke råd
til at købe den selv... Så kunne jeg jo score lidt billige point, og
Søsser havde en grund til at komme ind til mig

Den næste plade jeg købte, var en LP... Led Zeppelin II.
Det var kærlighed ved første aflytning.

Siden da har min musiksamling peget mere i retning af Zeppelin end the
Archies

--
Mhv.
John

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 01:22

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det var kærlighed ved første aflytning.
>
> Siden da har min musiksamling peget mere i retning af Zeppelin end the

Ja Sugar Sugar var og er stadig et fedt nummer. Dejligt at genhøre den.
Husker det var noget med Mylles Top 10 eller 20 i 1969.
Han havde også LP Top 10. Var det lørdag aften?
Led Z. 2 var også i 1969. På Mylles LP Top 10.
Fedt album.
Jeg var også 12 i 1969 og mit objekt hed vist Lisbeth.
Men hun var mere til Lollipops. Sussi Moore. Og Archies.
Jeg fik aldrig scoret Lisbeth men vi mødtes for 5 år siden og det var
megasjovt.
Hun havde også været vild med mig, men vi var vist ikke så hurtige på
aftrækkeren dengang. :)
Håber Søsser har et godt liv. :)
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Michel

Dato : 22-11-10 05:41

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.
> Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Jeg tror min første single var "Bobo Step" med Blue Bahamas:
http://www.youtube.com/watch?v=2_X13Bn5zkQ

Og ved samme lejlighed mener jeg, at resten af røg lommepengene til "Soul
Dracula" med Hot Blood:
http://www.youtube.com/watch?v=K9lOEngxKfE

Nogen vil sikkert mene, at musikken kan virke lidt bedaget, men den er også
over 30 år gammel. Personligt synes jeg, den er udmærket også i dag. Lidt
skør popmusik skal man ikke foragte

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel

Dato : 22-11-10 08:56

Jeg glemte begrundelsen

> Jeg tror min første single var "Bobo Step" med Blue Bahamas:
> http://www.youtube.com/watch?v=2_X13Bn5zkQ

Jeg syntes blot, den var særdeles iørefaldende. Lalleglad pop. Det samme
gælder den anden ("Soul Dracula").

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-11-10 17:33

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg glemte begrundelsen

> Jeg syntes blot, den var særdeles iørefaldende. Lalleglad pop. Det samme
> gælder den anden ("Soul Dracula").
>
> Mange hilsner
> Michel

Det er dog umindelige tider siden man sidst har hørt den melodi. Dejlig
afslappende dinner-underholdningsmusik, må man sige. Super-kvali.

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 15:30

> Jeg tror min første single var "Bobo Step" med Blue Bahamas:
> http://www.youtube.com/watch?v=2_X13Bn5zkQ

Den har jeg aldrig hørt før. Men den lyder sjov og med en meget inciterende
rytme.

> Og ved samme lejlighed mener jeg, at resten af røg lommepengene til "Soul
> Dracula" med Hot Blood:
> http://www.youtube.com/watch?v=K9lOEngxKfE

Scary. Jeg kender heller ikke denne men kunne være interessant, at vide
hvordan du er stødt ind i den slags musik.
Det er jo ikke ligefrem noget man har hørt i radioen eller set hos Fona. :)

> [...]
> også over 30 år gammel. Personligt synes jeg, den er udmærket også i dag.
> Lidt skør popmusik skal man ikke foragte

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Michel

Dato : 23-11-10 09:45

> Den har jeg aldrig hørt før. Men den lyder sjov og med en meget
> inciterende rytme.

Ja, der bliver i hvert fald duttet en del i rytmen . Men sangen er
konverteret til cd, så jeg ikke slider på singlen,

> [...]
> hvordan du er stødt ind i den slags musik.
> Det er jo ikke ligefrem noget man har hørt i radioen eller set hos Fona.

Jeg har hørt sangene i radioen tilbage i 70'erne. Vist kun en enkelt gang
for det var jo ikke store hits, men jeg sad med kuglepennen i hånden for at
notere kunstner og titel, hvorefter jeg fløj ned til Fona og bestilte den,
da det ikke var hyldevare. Men jeg synes stadig, det er fed musik, men
indrømmet - ikke mainstream eller store hits

Men det var efter min bedste overbevisning mine første singler...

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-11-10 10:36

> [...]
> Og alle de danske, Burnin, Culpeppers, Alrune Rod, osv.
> Det var sgu tider med grøde i hele musikverdenen.

Uha, det er længe siden.... Første singler....

Den fedeste version af Witch Doctor, kan ikke huske kunstneren lige nu...
Og en lille huskefejl, den jeg tidligere efterlyste, hed IKKE Autumn leaves,
men Golden leaves..
Og så No more, med Elvis Presley...

Men LP,er og selvkøbte... Tror jeg det er

Stereo Perfect / Jack Lesters specialband
Bread / Bread
Bus stop / The Hollies

Om de holder endnu... Ja bedre end nogensinde før...
Jack Lester, er vist aldrig udkommet på cd, så den måtte
jeg selv producere... Men har nu fundet et næsten perfekt
eksemplar på LP... Længe leve Frelsens Hær...

M.V.H....Benny..

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 15:52

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg selv producere... Men har nu fundet et næsten perfekt
> eksemplar på LP... Længe leve Frelsens Hær...

Hej.
Kan ikke finde noget med Jack Lester.Går ud fra det ikke er den engelske
fodboldspiller.
Bread kan jeg godt huske. Især den her.
http://www.youtube.com/watch?v=vyfcHdw2AYs&feature=related
Og Hollies var jo store dengang. Mine to yndlingsnumre var begge om piger.
http://www.youtube.com/watch?v=sgA4-bLcoN8
http://www.youtube.com/watch?v=r9ZP1mcNW0Y

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-10 11:21

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=vyfcHdw2AYs&feature=related
> Og Hollies var jo store dengang. Mine to yndlingsnumre var begge om piger.

Hej Pelle

Jeg tror det første jeg hørte med Bread var Dismal day. Så var jeg solgt...
Og de har hængt ved lige siden... Så vi er vel i noget der ligner 68 -
69.... Lidt senere
end Hollies, den nævnte LP er vist fra 1964.

Jack Lester, jeg vil tro et sted imellem disse, men altså en helt anden
boldgade, nok lidt mere ovre i Åge Stil... Og måske mere det, at det var på
billigmærket Europa, havde en hvis evne til at sikre sig, at disse kunstnere
forblev relativt ukendte... Et kendetegn på en Europa LP var at prisen altid
var Kr 19,90... Men mange af dem, var faktisk forbløffende gode.

En af de lidt sjovere detaljer er at der bag på coveret er ikke mindre end 8
madopskrifter... Altså fik musikoplysningerne lov at fylde en trediedel af
coveret, resten gik til maden... Så den egentlige viden om orkestret, er
begrænset til navnet... Rimeligt sparsomt, når man jo kan tænke sig, at
orkestret formodentligt består af mindst 20 musikere... Og så selvfølgeligt,
var der lagt meget vægt på at leve op til sit navn... Stereo perfect.
Hvilket den må siges at gøre... Men det hører jo så nok også med til
historien, at vi jo er helt tilbage i " Stereo'ens " begyndelse, nemlig
sidste halvdel af 60'erne... Jeg ved der også er kommet en Stereo Perfect 2,
men om den også er med Jack Lester, er jeg ikke klar over... Men jeg finder
den nok en dag... Høres skal den

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-10 15:26

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.
> Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Min første plade kom ved et tilfælde, i en bunke som min far havde fået
foræret. Indtil da var Beatles det vildeste jeg havde lyttet til, men
pludselig kom denne ud af det blå, nemlig en single med The Doors og
"Roadhouse Blues":
http://www.youtube.com/watch?v=LwfmfMBLZiM
Så var min musikalske bane afstukket, og jeg har aldrig kigget mig tilbage
siden.

Mit første rigtige album, selvvalgt og købt, var Stormbringer med Deep
Purple:
http://www.youtube.com/watch?v=LwfmfMBLZiM
Jeg har nok hørt dette album +500 gange, og er stadig lige så betaget nu som
dengang, over denne synergi mellem geniale musikere, flotte numre, og en
vellyd man skal lede længe efter. Det går direkte ind i følelserne, og
nægter at slippe taget.

Det næste jeg købte, var intet mindre end det bedste livealbum nogensinde i
verdenshistorien (i hvert tilfælde i mine ører, nemlig Made In Japan.
http://www.youtube.com/watch?v=9CSpU0XA2uA
Hele albummet er "as it is". Det vil sige at det er indspillet direkte fra
mixerpulten, uden hverken at redigere eller producere lyden bagefter. Det er
fandme gedigent håndværk :)

For at slutte tråden med det seneste album jeg har erhvervet mig, og for at
vise at linjen er ubrudt, vil jeg spille et nummer med et af nutidens
største rockbands (som jeg havde den store lykke at opleve live i lørdags),
nemlig Disturbed's "Asylym":
http://www.youtube.com/watch?v=1K9jBL2syJ8

/Alex

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 15:59

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=LwfmfMBLZiM
> Så var min musikalske bane afstukket, og jeg har aldrig kigget mig tilbage

Det er jo så heller ikke nødvendigt med den debut.

> [...]
> en vellyd man skal lede længe efter. Det går direkte ind i følelserne, og

Jeg er også vild med Stormbringer.
Og Deep Purple i det hele taget

> [...]
> mixerpulten, uden hverken at redigere eller producere lyden bagefter. Det

Er helt enig. Hos mig blev vinylen næsten gennemsigtig. Har den stadig men
der er også tilføjet
cd-udgave.

> [...]
> at vise at linjen er ubrudt, vil jeg spille et nummer med et af nutidens
> største rockbands (som jeg havde den store lykke at opleve live i

Igen er jeg enig med dig.
Og vi kan godt lige klare et nummer mere fra Asylum.
http://www.youtube.com/watch?v=HwELajFteTo&feature=channel
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-10 17:10

> Og vi kan godt lige klare et nummer mere fra Asylum.
> http://www.youtube.com/watch?v=HwELajFteTo&feature=channel

Utrolig stærk sang og video, lige så nakkehårene rejser sig.

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-11-10 15:52

Min første plade vsar en 78'er, som jeg fik af mine forældre, da jeg vel var
omkring 5: De små synger med Inge aasted. Her er hun i et kort klip fra
Andre folsk børn
http://www.youtube.com/watch?v=FN24rm6Azxg

Læg i øvrigt mærke til de mange skuespillere, som desværre er dæde nu de
fleste af dem.

Derefter gik det slag i slag med Gitte Hænning og andre af samme slags.
http://www.youtube.com/watch?v=1FX2a4m3ow4

Den første single, jeg selv købte, husker jeg ikkke præcis, men denne var
en af de første:
http://www.youtube.com/watch?v=_xuMwfUqJJM

Af en eller anden grund blev jeg ramt at irsk fokemusik på dette tiudspunkt,
og det føste album jeg fik paret sammen til, jeg mener, at det kostede 36
kr. var The Dubliners, med The Dubliners. Her etr af numrene omend i en
senere version:
http://www.youtube.com/watch?v=mvPOTucka4w

Jan

Fra : P.Petersen

Dato : 22-11-10 16:08

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=FN24rm6Azxg
>
> Læg i øvrigt mærke til de mange skuespillere, som desværre er dæde nu de

Åh ja Inger Åsted, det var noget med et radioprogram. (Hver aften?)
Hvor hun læste historier og sang og sagde godnat.
Hyggeligt minde.

> Derefter gik det slag i slag med Gitte Hænning og andre af samme slags.
> http://www.youtube.com/watch?v=1FX2a4m3ow4

Ja dengang ville aller piger giftes med Farmad. :)
Det har vist ændret sig siden.

> Den første single, jeg selv købte, husker jeg ikkke præcis, men denne var
> en af de første:
> http://www.youtube.com/watch?v=_xuMwfUqJJM

Og Beatles. Ja det rykkede. Men det varede nogle år før mor gav sig og man
måtte blive lidt langhåret.

> [...]
> kostede 36 kr. var The Dubliners, med The Dubliners. Her etr af numrene

Folkemusikken kom først til mig sidst i 70'rne. En svigerfar, der var glad
for Dubliners.
Og den er blevet der siden.
Nu er det snart jul så vi kan vist godt holde den her ud.
Synes den kan spilles hele året.
http://www.youtube.com/watch?v=NrAwK9juhhY

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-11-10 18:28

> Folkemusikken kom først til mig sidst i 70'rne. En svigerfar, der var glad
> for Dubliners.
> Og den er blevet der siden.

Også hos mig. Og den er blevet udvidet siden til at omfatte varianter over
folkemusikken, ao mfx folk rock.

> Nu er det snart jul så vi kan vist godt holde den her ud.
> Synes den kan spilles hele året.
> http://www.youtube.com/watch?v=NrAwK9juhhY

Ja bedre juledang er svær at finde. En stor skam at Kirsty MacColl kom så
tragisk af dage. Siden har de også indspillet nummeret med Sinead o'Connor.
http://www.youtube.com/watch?v=XSRF3EUFkGM men den første er og bliver den
bedste.

Her er en alternativ julesang, der heller ikke er uden evner.
http://www.youtube.com/watch?v=HAKgD3mCcG8&feature=related

JN

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:05

> Her er en alternativ julesang, der heller ikke er uden evner.
> http://www.youtube.com/watch?v=HAKgD3mCcG8&feature=related
>
> JN

Lol.
Ja den er fed.
Holder meget af de 2 Grand Danois'er, der optræder i mange af hendes
videoer.
Har selv opdrættet og udstillet GD før i tiden.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-11-10 19:27

> Åh ja Inger Åsted, det var noget med et radioprogram. (Hver aften?)
> Hvor hun læste historier og sang og sagde godnat.
> Hyggeligt minde.

Ifølge mine kilder var det kun hver fredag. Download denne fil og få
minderne levendegjort:

http://www.mediafire.com/file/pbi1x9aaxt1gi1l/Arkiv%2053.648-Godnat%20til%20de%20sm%E5-231257.mp3

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:09

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge mine kilder var det kun hver fredag. Download denne fil og få
> [...]

Tak.
Er hermed gjort.
Har vel været omkring 5-6 års alderen.
Ih altså hvor jeg glæder mig til juleaften.
Der var sgu da noget Søren Banjomus der.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P.Petersen

Dato : 24-11-10 17:42

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=FN24rm6Azxg
>
> Læg i øvrigt mærke til de mange skuespillere, som desværre er dæde nu de

Hej Jan.
Du får stafetten for Inger Aasted.
Det var simpelthen så sjovt, at få genopfrisket den tidlige barndom.
Havde, da jeg startede stafetten egentlig, forestillet mig, at vi nok
havnede i rockland når den skulle sendes videre, men dit valg satte sgu gang
i en masse tanker og minder.
Tak for det.
med venlig hilsen
Pelle

Fra : Anglachel

Dato : 22-11-10 16:12

Den 21-11-2010 22:52, P.Petersen skrev:
> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.
> Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Jeg er fra den generation, hvor en grammofonplade lige så godt kunne
være en metafor for en flyvende tallerken, som noget forbundet med
musik. I stedet havde jeg en bunke mix-tapes, som jeg overtog fra
mine storebrødre. Det egentligt første album jeg fik var Nirvanas
Unplugged in NY. Som er lidt et mindesmærke for den lille del af grunge
perioden, som stadig holder den dag i dag. Men Nirvana er til gengæld
stadig fantastiske synes jeg. Derefter fik jeg Alice in Chains Dirt og
Jar of Flies/Sap. Noget som jeg overhovedet ikke kan holde ud at lytte
til længere. Og så blev det Kraftwerks tur, jeg lytter stadig til dem,
når den kører på shuffle på min mp3 afspiller, men ellers ikke rigtigt.

http://www.youtube.com/watch?v=fregObNcHC8&feature=youtube_gdata

(Det er godt nok et David Bowie cover,men whatever.

http://www.youtube.com/watch?v=uAE6Il6OTcs

http://www.youtube.com/watch?v=OQIYEPe6DWY

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:16

"Anglachel" <rune_aagaardnofrigginspam@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> http://www.youtube.com/watch?v=fregObNcHC8&feature=youtube_gdata
>
> (Det er godt nok et David Bowie cover,men whatever.

Anglachel, ved jo efterhånden, at du ikke er specielt mainstream i din
musiksmag.
Fedt.
Men vi må lige ha' et til med Nirvana.
http://www.youtube.com/watch?v=8X1ZHPV19Lg

Min søn har oven i alle hans andre guitarflip også et Nirvanaflip, så jeg
har hørt det her nummer udsat for søn og Dean guitar mindst 50 gange gennem
de sidste par måneder.
Og jeg elsker det stadig.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Anglachel

Dato : 23-11-10 12:48

Den 23-11-2010 00:16, P.Petersen skrev:

> Anglachel, ved jo efterhånden, at du ikke er specielt mainstream i din
> musiksmag.
> Fedt.

He, der bliver jo nødt til at være noget modvægt til schlageren Men
faktisk synes jeg selv, at jeg anstrenger mig med at finde nogle af de
mere umiddelbart fængende og lettilgængelige numre. Jeg er selvfølgelig
godt klar over, at det er temmelig relativt, når jeg finder på at bringe
Sonic Youth og lignende ind i diskussionen.

Det varmer selvfølgelig sjælen, når man hører at den gode smag
videreføres til den næste generation

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-11-10 15:26

> [...]
> jeg overhovedet ikke kan holde ud at lytte til længere. Og så blev det
> Kraftwerks tur, jeg lytter stadig til dem, når den kører på shuffle på min

Ïkke tale ondt om Alice in Chains Her er et fremragende nummer med dem:
http://www.youtube.com/watch?v=TAqZb52sgpU

og når vi er ved grungebands, hvad så med Soundgarden
http://www.youtube.com/watch?v=K913KVe3kH8

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-11-10 18:26

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var jeres første.
> Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Så skal jeg lige hen til reol-skabet og hente mit gamle single-album fra
sommeren 1968. Da købte jeg mine første plader. Min musikinteresse begyndte
dog i sommeren 1966, med "Ved landsbyens gadekær (Keld og the Donkeys), men
det var først 2 år senere jeg fik pladespiller og dermed begyndte at købe
plader.

Nå, men det var disse 8 single-plader der var mine første:

STEP BY STEP
(I need someone + Lillian)
http://yousee.musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/34/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=59111123

BJØRN TIDMAND
(Lille sommerfugl + Lille fugl) http://www.youtube.com/watch?v=PBo3hNzP1RI

THE EQUALS
(Laurel and Hardy + The guy who made her a star)
http://www.youtube.com/watch?v=N4rfFGQAFgI

BJØRN TIDMAND
I Danmarks ny tunnel + Ned under jorden og op på den anden side)

ROGER MILLER
(Walkin in the sunshine + Home) http://www.youtube.com/watch?v=o750OkFjTCg

BJØRN TIDMAND
(Nu tar jeg til Dublin med det første fly)

GUNNAR NYBORG JENSENS SYNGENDE PIGER OG DRENGE
Højt fra træets grønne top + På loftet sidder nissen med sin julegrød)

KELD OG DONKEYS
(Vi skal gå hånd i hånd)
http://www.youtube.com/watch?v=x7NyE-6TjZQ&feature=related

Hvorfor jeg valgte dem?. Johhh.... allerede som 13-årig var jeg dybt
fasineret af slagermusik, både på engelsk og dansk. Senere hen koblede jeg
norsk, svensk, tysk og hollandsk slager på.

Om det holder idag? - Ja, helt klart, det synes jeg da man må sige. Det er
vel stadig noget af det populæreste musik i Danmark - og især i disse år ser
vi tydeligt hvordan musikgenren faktisk har enorm fremgang. Selv tysk slager
er blevet stuerent blandt almindelige mennesker. Tidligere så mange lidt
skævt til dette sang-sprog.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-11-10 18:43

meddelelsen news:4ceaa869$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nå, men det var disse 8 single-plader der var mine første:

Dem springer vi lige let nog elefant over og tager to andre singler som jeg
lige fandt. Dem købte jeg ved samme tid.

BEATLES
Hey Jude + Revolution http://www.youtube.com/watch?v=KrkwgTBrW78

DORTHE
Gid du var i Skanderborg http://www.youtube.com/watch?v=0ZK3PZwDcak

BEATLES
The ballad of John and yoko + Old brown shoe
http://www.youtube.com/watch?v=PiT3BsK3JHA

BEATLES
Back to USSR http://www.youtube.com/watch?v=kHD5nd3QLTg

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-11-10 19:05

meddelelsen news:4ceaab9e$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> BEATLES
> The ballad of John and yoko + Old brown shoe
> http://www.youtube.com/watch?v=PiT3BsK3JHA

Her kan man forresten læse "Historien om John og Yoko". De holdt vinterferie
i januar 1970, få kilometer herfra hvor jeg bor.

De boede i et hus ved vejsvinget, hvor man drejer fra ned mod Bulbjerg. Det
var lige ved starten af plantagen, 3 kilometer fra Æ Wejsterhaw.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-11-10 19:06

meddelelsen news:4ceab0c0$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

ja man kan så: http://www.123hjemmeside.dk/thoustrup/276213

Fra : Vidal

Dato : 22-11-10 21:28

Den 22-11-2010 19:05, Åge Halldorsson skrev:

> "Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i meddelelsen

> ja man kan så: http://www.123hjemmeside.dk/thoustrup/276213

Ja, apropos Karsten Højen, så ligger han stadig inde med
disse optagelser, men modsætter sig at få dem offentliggjort.

Jeg synes, det er lidt for egoistisk. Hvad årsagen er, ved jeg
ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:27

meddelelsen news:4ceab0ed$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i
> meddelelsen news:4ceab0c0$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ja man kan så: http://www.123hjemmeside.dk/thoustrup/276213

Ja der er et fint billede af Johns nye frisure.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-11-10 19:36

meddelelse news:4ceab0c0$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her kan man forresten læse "Historien om John og Yoko". De holdt
> vinterferie i januar 1970, få kilometer herfra hvor jeg bor.

Og i denne radioudsendelse, som kan downloades, kan man høre om deres ophold
i Danmark dengang

http://www.mediafire.com/?0kdex4q7wzagsev

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:34

> [...]
> meddelelse news:4ceab0c0$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og i denne radioudsendelse, som kan downloades, kan man høre om deres

Fed reportage.
Tak for den.
Smider lige indledningen her.
http://www.youtube.com/watch?v=ukbbPJirTaE
Fedt nummer. Havde helt glemt det.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-11-10 01:12

> Fed reportage.
> [...]
Tak for det....ja det var jo et kærlighedsarbejde, når man er gammel Beatles
fan.
Ja det er et af Lennons tidlige store numre.

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:26

> [...]
>
> De boede i et hus ved vejsvinget, hvor man drejer fra ned mod Bulbjerg.
> Det var lige ved starten af plantagen, 3 kilometer fra Æ Wejsterhaw.

Ja det var sgu spændende at følge med i TV.
Noget af et chok da John blev klippet af en nordjydak damefrisør.
Der havde jeg endelig fået lov til at blive langhåret!
http://www.youtube.com/watch?v=3GOp3kqUYDo

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:23

> [...]
>
> BEATLES
> The ballad of John and yoko + Old brown shoe

Ja Beatles.
Havde en klassekammerat med en rejse grammofon.
Han fik Penny Lane af sin mormor!!!

http://www.youtube.com/watch?v=tGQgEAZztK4
Pis hvorfor havde jeg ikke en grammofon og en mormor, der gav en Beatles
singler?

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 00:20

> [...]
> slager er blevet stuerent blandt almindelige mennesker. Tidligere så mange

Hej Aage.
Jeg er jo også vokset op med Keld og The Donkeys og Bjørn Tidmand.
Og de her numre vækker virkelig minder fra min barndom og transsitorradioen
på køkkenbordet.
Mens man indtog en gang Guldkorn eller 4 rundtenommer med leverpostej når
man var kommet hjem fra skole.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-11-10 17:46

P.Petersen skrev:

> Kunne godt tænke mig at høre hvilke plader, der var
> jeres første. Hvorfor lige dem og holder de i dag?

Mine første lp-plader (i 1965) var et par klassiske,
Beethovens 5. og 9. symf. og Carl Nielsens 3. symf.
med Kgl. Kapel og Leonard Bernstein.

Min første pop-plade hed "International '65". Det var
en lp med forskellige grupper som fx Georgie Fame,
The Animals, Manfred Mann og Herman's Hermits.
Her er "Can't You Hear My Heartbeat" med nogle
pæne, langhårede drenge med pæne jakker, skjorte
og slips:
http://www.youtube.com/watch?v=9keoxorV-ZI

Senere kom der andre genrer til
--
Herluf :·)

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 18:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> The Animals, Manfred Mann og Herman's Hermits.
> Her er "Can't You Hear My Heartbeat" med nogle
> pæne, langhårede drenge med pæne jakker, skjorte

Så er du jo startet godt på alle måder.
Holder selv meget af Beethoven selv om det ikke er den klassiske musik, der
fylder mest i samlingen.
Sjovt at se den gamle optagelse. Ja de var sgu nydelige.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Kert Rats

Dato : 23-11-10 20:26

> [...]
> Og alle de danske, Burnin, Culpeppers, Alrune Rod, osv.
> Det var sgu tider med grøde i hele musikverdenen.

Min første plade fik jeg foræret i 1969 af min faster, for hun syntes, at
også jeg skulle have en rigtig plade - nu hvor mine storebrødre havde så
mange.
Det var "Sugar, Sugar..." med The Archies på 45 omdr. singleplade.
Den er for længst gået kødets gang.

Vi havde en rejsegrammofon beregnet til 78'ere, og på den hørte jeg ofte
Tigerrag med Peter Malberg (tror jeg nok). Teksten indeholdt noget i stil
med: "Du hvisker honninglap, elsker du mig? Jeg hvisker sukkergris, jeg
elsker dig."
Mon nogen kan hitte melodien på Youtube? Jeg kan ikke.

Åh, disse minder! Det er dem, der gi'r livet kulør.

Mægtig stafet!

Venligst

Kert Rats

Fra : P.Petersen

Dato : 23-11-10 22:02

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> elsker dig."
> Mon nogen kan hitte melodien på Youtube? Jeg kan ikke.
>
> Åh, disse minder! Det er dem, der gi'r livet kulør.

Sød tante.
Og "sød" melodi som jeg også har hørt mange, mange gange.
http://www.youtube.com/watch?v=0MiQzAo6Cp8
Checkede lige hitlisten for 31/12-1969 hvor den lå nummer 2 efter Jane
Birkin med Je t'aime.
På 3. pladsen lå Tommy Roe med Dizzy.
http://www.glamrocker.dk/hitlisterne.htm
Der var ikke meget rock på Top 20 dengang.

Kunne heller ikke finde den udgave af Tiger Rag du nævner,
men fandt til gengæld den originale udgave fra 1917.
http://www.youtube.com/watch?v=L6yMvzxDqsQ&playnext=1&list=PLA078E7F3B95EEBA2&index=25
Den er sjov.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Kert Rats

Dato : 23-11-10 23:10

> [...]
>
> Kunne heller ikke finde den udgave af Tiger Rag du nævner,
> men fandt til gengæld den originale udgave fra 1917.

Efter at have hørt Tiger Rag, så er det ikke den melodi, som jeg spillede på
rejsegrammofonen.
Jeg må spørge brorskabet om hjælp.

Venligst

Kert Rats

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-11-10 00:27

Kert Rats skrev:

> [...]
> elsker du mig? Jeg hvisker sukkergris, jeg elsker dig."
> Mon nogen kan hitte melodien på Youtube? Jeg kan ikke.

Den er fra 1939. Ikke med Malberg, men en parodi med
Oluf Rudbeck og hans Orkester. Tiger Rag på den ene
side og Some Of These Days på den anden.

http://www.youtube.com/watch?v=znS-A3iCtBg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=M8uJXUa1cys&feature=related

--
Herluf :·)

Fra : Vidal

Dato : 24-11-10 08:58

Den 24-11-2010 00:26, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Den er fra 1939. Ikke med Malberg, men en parodi med
> Oluf Rudbeck og hans Orkester. Tiger Rag på den ene
> side og Some Of These Days på den anden.

> [...]
Fantastisk. Gad vide, hvem der tager sig tid til at lægge
sådan noget op? DR burde tvinges til at smide alt, hvad de
har af dansk indspillet musik, der er ude over rettighedstidspunkter.
Eller selv stile det til rådighed for interesserede. Det ville
være en fantastisk kanon.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kert Rats

Dato : 12-02-11 18:59

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
> elsker dig."
> Mon nogen kan hitte melodien på Youtube? Jeg kan ikke.

I en ny tråd af 12. februar, skrevet af Steffen, er svaret på min
forespørgsel om sangen med honninglap og sukkergris. Det er Oluf Rudbeck og
hans Orkester:
http://www.youtube.com/watch?v=M8uJXUa1cys

Tak til Steffen for at finde den kære gamle sang.

Venligst

Kert Rats

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-02-11 21:46

Kert Rats skrev:

> [...]
> Det er Oluf Rudbeck og hans Orkester:
> http://www.youtube.com/watch?v=M8uJXUa1cys
>
> Tak til Steffen for at finde den kære gamle sang.

Den mener jeg da allerede at jeg fandt frem den
24. november sidste år, her i tråden.

--
Herluf :·)

Fra : Kert Rats

Dato : 12-02-11 23:08

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Den mener jeg da allerede at jeg fandt frem den
> 24. november sidste år, her i tråden.

Hej Herluf

Du har ganske ret. Jeg havde ikke set dit indlæg, hvori du anfører melodien
ophav. Eller også havde jeg glemt det.
My bad!

Men nu glemmer jeg i hvert fald aldrig "Some of these Days".

Venligst

Kert Rats

Fra : Freddy

Dato : 25-11-10 11:31

> [...]
> Og alle de danske, Burnin, Culpeppers, Alrune Rod, osv.
> Det var sgu tider med grøde i hele musikverdenen.

Sjov ide
Min første plade købte jeg af en klassekammerat, der havde haft den
liggende i solen på en radiator (var det vist). Den lignede et
bakkelandskab, og han kunne ikke spille den på sin pladespiller. Jeg
havde et gammelt apparat med krystalpickup og et nåletryk på 6g - der
må nærmest have stået en lille spiral af plastic efter nålen - men den
kunne...
Nå, det var "Moody Blues": "Every good boy deserves favour", vi taler
ca. 1974 da jeg købte den. Dengang gik jeg i 2. real (9. klasse, hvis
nogen unge mennesker skulle læse med .
Det blev starten på en større pladesamling, men jeg husker ikke plade
nr. 2+ i rækkefølge. Det var mest "hippiemusik" og klassisk - kan huske
noget med beethoven symfonier og Tchaikovskys 4. symfoni.

Kan stadig godt lide hippiemusik og meget andet - mener ca. 1965 - 1980
var en af de mest nyskabende perioder i musikhistorien - ikke at der
ikke er sket ting før og efter.
Moody Blues holder fint i dag, hører af og til "Seventh Sojourn" (nu i
SACD version .

Freddy

Fra : P.Petersen

Dato : 25-11-10 15:30

"Freddy" <freddy@fremad-data.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er sket ting før og efter.
> Moody Blues holder fint i dag, hører af og til "Seventh Sojourn" (nu i

Hej Freddy.
Er enig med dig i at perioden fra 1965-1980 var meget frodig.
Heldigvis sker der også meget i musikken i dag.
Men synes man skal lede mere efter det i dag. Forstået på den måde, at det
meste af den musik der spilles og vises i Radio og Tv i dag er mainstream og
desværre temmelig enslydende.
Den interessante og nyskabende musik bliver ikke eksponeret særlig kraftigt.
Moodys gamle skiver holder stadigvæk.
http://www.youtube.com/watch?v=jAKrbE4Ui1c&feature=related

Med venlig hilsen
Pelle