Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GeForce2 Pro vs. Radeon???
Fra : Sune

Dato : 08-08-01 13:32

Jeg leder efter et nyt grafikkort med tv-out, men som jeg også vil
bruge til at se divX på mit tv, og har lidt svært ved at se hvilket
chipset jeg skal vælge. Det skal også fungere tilfredsstillende til
#D-spil, men jeg er ikke spilfanatiker, så det bedste er ikke et must,
med det må helst heller ikke koste meget mere 2000 kr.
Det burde jo give lidt at vælge imellem.

Foreløbig har jeg fundet frem til et ATI m. 64 MB DDR og Radeon chip,
eller et Palit Microsystems GeForce 2 Pro 64 MB DDR.

Er der nogen som kan hjælpe???

Hilsen Sune

Fra : Ryne

Dato : 08-08-01 13:46

hvis spil ikke er det primærer så skal du vægle Radeon´kortet... da dette
har en masse flere funktion bla. i form af en ATI RAGE Theater chip, og
tv-in/tv-out osv....

Fra : Sune

Dato : 08-08-01 23:09

Men hvordan er det for "lægmand" muligt at skelne mellem de to kort
f.eks. på tv'et, hvor jeg har læst at GeForce2 ikke klarer sig så
godt??? Er det noget almindelige mennesker kan se, eller skal man køre
speciel testsoftware til at måle forskellen?

-Sune

Fra : Ryne

Dato : 09-08-01 08:03

Nu kender jeg ikke Tv-out på geforce2, da jeg selv kører Radeon

Men hvis der er forskel i kvalitet´en af tv-out så er det set med det blotte
øje, og ikke noget man kun kan måle sig frem til.....

Mit eget radeon, har et fremragende tv-out, dog er jeg lidt skuffet med
tv-in men det er nok fordi jeg bruger un-supportet drivere..

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-08-01 00:01

> [...]
> godt??? Er det noget almindelige mennesker kan se, eller skal man køre
> speciel testsoftware til at måle forskellen?

Det ses ikke så tydeligt når man ser film, men hvis du har din desktop på
TV'et er det meget svært at læse teksten på ikonerne - nærmest umuligt - med
mit TNT2 kort.
Med mit ATi kan jeg godt læse teksten på ikonerne - det er absolut ikke
monitor kvalitet men det er bedre og godt nok til film - knap så godt til
tekstbehandling.

/flemming

Fra : ServicePACK

Dato : 08-08-01 14:18

Hvilket chipset har du på dit mobo?

SP.

Fra : Sune

Dato : 08-08-01 14:44

Mit system er asus CUSL2-C m. 1GHz PIII, 512MB RAM, SCSI CD-ROM og
brænder, Creative Soundblaster Live Platinum lydkort.

Hilsen Sune

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-08-01 21:41

> Foreløbig har jeg fundet frem til et ATI m. 64 MB DDR og Radeon chip,
> eller et Palit Microsystems GeForce 2 Pro 64 MB DDR.
>
> Er der nogen som kan hjælpe???

Jeg har hverken Radeon eller GeForce. Men jeg har ATi i min bærbare og
Nvidia i min stationære, så lidt ved jeg da om det.

En ting jeg er lidt træt af mht til ATi er at de er så sløve til at release
nye drivere og at spilfabrikanter ikke altid tager ATi i betragtning til
første release af spil.
Jeg har et ATi Rage Mobility i min bærbare, og selv om det har kræfter nok
til en del spil varede det længe før jeg kunne spille dem - da ATi ikke lige
var understøttet af spilfabrikanten. Jeg spiller heller ikke meget, og
spillet jeg havde problemet med var Delta Force Land Warrior - fra jeg fik
spillet til jeg rent faktisk kunne spille det, gik der ca. 3 måneder. (det
var ikke ATi's skyld, men Delta Force der skulle patches for at virke med
ATi rage chippen)
En anden ting, er Linux kompatibilitet, NVidia er ret godt understøttede,
mens Radeon så vidt jeg ved kun kan køre optimalt hvis man køber en driver i
dyre domme - der skulle komme en freeware driver her i løbet af sommeren,
men jeg har ikke hørt om den er kommet. Om det er blevet ændret i løbet af
de seneste 7 uger ved jeg ikke

Det jeg til gengæld er meget tilfreds med mht. ATi er deres TV-out, den
synes jeg er virkelig god desuden er ATi's 2D bedre en Nvidias efter min
mening - jeg har ikke kørt nogen tests.

Så til det formål du nævner vil jeg tro at et Radeon kort er det bedste -
selv om du måske ikke kan spille alle spil lige med det samme.

mvh
Flemming

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 09-08-01 00:20

Hejsa!

Lige nogle kommentarer til nedenstående... kunne ikke dy mig.. :)

On Wed, 8 Aug 2001 22:41:04 +0200, "Flemming Joensson"
<joensson@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>nye drivere og at spilfabrikanter ikke altid tager ATi i betragtning til

ATI releaser også leaked beta drivers, ca. 14 dage imellem.
www.rage3d.com

I disse dage skal et kort jo "bare" understøtte OpenGL & DirectX, for
at et spil virker.

> [...]
>men jeg har ikke hørt om den er kommet. Om det er blevet ændret i løbet af

Radeon er supported i de nyeste X windows ver. 4.0.1 -> 4.1, det
virker fortræffeligt - også OpenGL. - og det er ganske gratis.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-08-01 09:29

> Lige nogle kommentarer til nedenstående... kunne ikke dy mig.. :)

helt i orden, når man misinformerer skal man selvfølgelig rettes.

> ATI releaser også leaked beta drivers, ca. 14 dage imellem.
> www.rage3d.com
Det har du selvfølgelig ret i - det er nok nærmere mit kort - Rage
mobility - at de ikke har så travlt med at understøtte

> I disse dage skal et kort jo "bare" understøtte OpenGL & DirectX, for
> at et spil virker.

Ja, det gjorde mit Mobility skam også, men når jeg var inde i f.eks. Delta
Force kunne jeg ikke "se" andet end personer og træer, selve landskabet -
jorden, husene m.m - var gennemsigtige/usynlige og man kunne se hele vejen
gennem banen - så er det knap så nemt/fedt at spille spil - når man ikke kan
se hvor man går eller hvad man går ind i.

> Radeon er supported i de nyeste X windows ver. 4.0.1 -> 4.1, det
> virker fortræffeligt - også OpenGL. - og det er ganske gratis.

Kanon, men så vidt jeg husker var Radeon "supported" i 4.0.x driverne men
performance var så dårlig i både 2D og 3D at man næsten skulle have et
ekstra kort i maskinen, et problem der først blev afhjulpet i 4.1 driveren
hvor XFree blev compilet mod en nyere version af DRI. Jeg vil give dig ret i
at man har kunnet installere et Radeon kort, men de maskiner jeg har set der
kørte med Radeon i linux med XFree 4.0.x var bestemt ikke imponerende. Mine
7 uger var måske lidt forkert sat, det er nærmere 9 uger siden 4.1 kom på
banen, men jeg var da tæt på .

Anyway så er det jo ikke et problem længere, så jeg vil helt klart anbefale
ham et Radeon kort, hvis hans primære formål er 2D og TV-out, og så lidt 3D
spil i ny og næ.

mvh
Flemming