Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sp. til Photoshop og/eller Gimp 2
Fra : Torben Brøndum

Dato : 17-11-10 16:38

Hej derude,

Det er mange år siden, jeg har prøvet at redigere et billede - derfor
søger jeg råd og vejledning hos Jer:

Jeg har for nogen tid siden fået fået taget et professionelt digitalt
foto af mig selv. Dette foto vil jeg nu gerne bruge til et studiekort
hvor målene på billedet skal være 35*45 mm.

Butikken der skal fremkalde det har bedt mig om at lave det med følgende
data: jeg skal lægge det på en 10,4 * 15,4 hvid baggrund, 300dpi og i
det ovenfor nævnte mål 35*45mm.

Jeg vil meget gerne lære at gøre det selv, så jeg håber I vil vil hjælpe
med det trin for trin.

Jeg har ikke Photoshop, men downloaded Gimp2.

Hilsen Torben

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 17-11-10 21:42

> [...]
> det ovenfor nævnte mål 35*45mm.

> Jeg har ikke Photoshop, men downloaded Gimp2.

Jeg ville gøre sådan her. Jeg bruger selv Gimp under Linux så
beskrivelsen kan måske afvige lidt på Windows. Jeg har den desuden kun
på engelsk.

1. Skaler først billedet i den ønskede størrelse: Image->Scale Image.
Ret X og Y resolution til 300 dpi (pixels/in). Interpolation skal være
"Cubic".
Ret enhederne til "milimeters" og indtast width og higth som 35 og 45
mm. Billedet skal kunne være indenfor dette område. Tryk Scale.

2. Ret canvas size (lærred): Image->Canvas size.
Ret enhederne til millimeters, klik på den lille "kæde" så proportioner
IKKE bibeholdes og indtast 104 og 154 i width og height og tryk på
Center. Tryk Resize. Billedet ligger nu ovenpå en stor ternet baggrund.

3. Lav hvid baggrund: Åbn layers vindue: Ctrl-L.
Tryk på new layer ikonet i layers vinduet. Vælg hvid som fill type.
I layers vinduet træk det hvide lag ned under background layer så
billedet nu kan ses.
Læg lagene sammen med Ctrl-M. Vælg Expanded as necessary.

Du har nu et 35x45 mm billede på et 10,4x15,4 papir.

Du må endelig spørge igen, hvis der er noget der ikke er helt klart.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-11-10 15:19

Hej Steen,

Tak for svar. Sidder dog fast ved pkt. 3: Jeg kommer så langt, at jeg
får lavet et nyt "hvidt lag". Når jeg trykker OK efter markering af
hvid, så lægger det hvide lag sig ovenpå den ternede baggrund.....jeg
kan ikke finde ud af hvordan jeg får billedet forrest på den hvide
baggrund. Du skriver noget med at "trække" det hvide lag, men det kan
jeg ikke lige gennemskue, hvordan jeg gør.

Det med at lægge lagene sammen er jeg ikke kommet til af gode grunde
endnu....skal lige have styr på ovennævnte.

Kan du/I hjælpe igen - tak

Hilsen Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 18-11-10 15:37

> "Torben Brøndum" skrev i meddelelsen
> baggrund. Du skriver noget med at "trække" det hvide lag, men det kan jeg
> ikke lige gennemskue, hvordan jeg gør.

I højre side, er der et vindue som hedder lag/layers - det er hér du skal
trække det hvide lag ned under laget med billedet.
Hvis du ikke kan se "Layers" paletten, skal du nok op under vis/view og så
sætte flueben ved lag/layer..

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-11-10 15:42

Så er jeg allerede tilbage:

Nu er jeg helt med......Layer vinduet lå omme bag ved værktøjskasse
vinduet....nu er det fremme og alt er forløbet som du skrev. Mange tak.

Hilsen Torben