Apple sakker bagud på videoredigering....
Fra : jagge

Dato : 18-11-10 15:32

Hey

Lige lidt debatindlæg. For mig ser det ud til at Apple er godt på vej
til at miste grebet om videoredigerings segmentet. De sakker simpelthen
bagud og det er lidt frustererende at se når man lige har investeret en
del i opdatering af FCP pakken.

Jeg kunne selvfølgelig have checket det mere grundigt men har desværre
først nu fundet ud af at Adobe Premiere kan håndtere AVCHD filer UDEN at
trancode dem først. Dvs de kan redigere og outputte uden at lave filerne
om. Derudover ser det ud til at Adobe Premiere er LANGT mere
ydelseseffektiv når det drejer sig om at afvikle / vise filerne da de
kan bruge grafikprocessor til dette.

AVCHD er langt det mest udbredte codec efterhånden og det vinder stadigt
mere terræn. Apple er i mine øjne meget lidt inovative på videofronten.

Personligt vil jeg nu hente en demo af Adobe Premiere. Det er potentielt
en STOR ting at undgå det transcoding trin. Jeg står for at skulle kigge
på 20 timer video, dvs den første halve arbejdsuge går med at hente
filer ind......

Har nogen af jer erfaringer med Adobe Premiere ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:02

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> filer ind......
>
> Har nogen af jer erfaringer med Adobe Premiere ??

Ingen first hand ... men rygtemøllen siger at der er en update til Final
Cut på vej ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 18-11-10 11:57

On 18 Nov., 15:31, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> [...]

> filer ind......
>
> Har nogen af jer erfaringer med Adobe Premiere ??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har prøvet den. Hvis du kan gebærde dig i FCP, så bliver det i
hvert fald ikke vanskelligere. Og jo den kan arbejde direkte med MTS.
I Windows kan NERO VISION også arbejde direkte med MTS.

Apple er stædig! Stædigheden går på at de vil transkode til AIC under
import af MTS. Det bliver gjort professionelt med over 80 megabit i
sekundet, så man skulle ikke miste kvalitet. Filosofien er at man
klipper og redigerer bedre i de store ukomprimerede filer.
Det har alle dage været kotume at man lavede for eksempel mpg2 om til
AVI når man skulle redigere, netop for ikke at få fejl når man
klippede i de komprimerede mpg2 filer. Når man for eksempel klippede i
GOP strukturen på steder hvor der ikke er nøglebilleder.
Det slipper man for at løbe ind i når man klipper i AIC filen.

På det seneste har Apple speeded transkodningen voldsomt op. Så man
kan ikke sige at de har ligget stille! Den kan gøre det 180% i forhold
til afspilningstid. Så for dit vedkommende vil de 20 timers video tage
11,11 time at loade. Altså én nat mens du sover din skønhedssøvn. Så
har du et smidigt materiale at redigere i.
Nu ved jeg ikke hvad det er for 20 timers video. Hvis det bare var
noget "overvågningsvideo," så skulle der jo ikke redigeres så voldsomt
i det. 20 timer er laaang klippetid.

Hvis det var mere i retning af at klippe noget fra de enkelte klip og
så rendere en færdig video af de samlede klip, så kunne man vælge en
anden løsning. Så er det hurtigste at anskaffe "iMedia Converter" fra
"Pavtube" Den kan tage alle MTS-klippene ind på en gang i en lang
række under hinanden, på cirka 2 sekunder. De skal ikke overføres til
harddisk! Den kan afspille klippene. Hvert enkelt klip kan afkortes og
alle klip kan renderes sammen. Man kan lægge skrevet logo ind på
filmen og således "Brande" den. Den kan skifte lyden ud.
Den færdige film kan afleveres i et hvilket somhelst format direkte
fra de originale MTS-klip.

MvH
Jens

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-11-10 11:10

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Har nogen af jer erfaringer med Adobe Premiere ??

Jeg har brugt Premiere en hel del og også undervist i det for nogle år
tilbage.

Der er fordele og ulemper ved Final Cut og Premiere.

Premiere er nemt at gå til og fungerer fint, har nogle nemmere titling
tools mv.

Og med CS5 versionen har der også kommet en masse acceleration på
tingene. Du skal dog være opmærksom på at din computer skal leve op til
nogle bestemte specs/have bestemte typer af grafikkort for at du får
noget ud af det.

Final Cut har den fordel at det efterhånden er rigtig udbredt og nærmest
standard i den lave ende af det professionelle videoproduktionsmarked.
Derfor er det nemt at aflevere sine projekter til en klipper eller lign.

Derudover synes jeg at open format timeline er geneialt. Herligt bare at
kunne oprette et projekt og smide et klip ind og så bliver alle settings
sat rigtigt. Det virker ikke så godt i Premiere.

Jeg synes også Final Cut arbejder lidt bedre med lyd. Premiere kan godt
brokke sig lidt hvis man hiver mystiske lydformater ind i et projekt.

Så jeg tror mere det er en vurdering af behov.

Hvis du arbejder en masse sammen med andre folk/firmaer med Final Cut er
det det du skal bruge eller hvis du arbejder en del med Pro Res ting.

Hvis du ikke har det store behov for at udveksle projekter med Final Cut
brugere, ikke har så stort behov for at blande alle mulige formater i
samme timeline mv. så er Premiere rigtig fint.

.... det er sådan lidt QuarkXpress eller InDesign om igen.

PS. Synes også Apple har glemt videofolket lidt i den seneste tid...

--
Franz : http://www.berliner.dk