I marken
Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 05:27

Hvad er egentlig den klogeste backupstrategi når man har sin bærbare med
i marken, når den primære opgave er tekstproduktion?

En lille ekstern disk til TimeMachine, med de fordele der ligge i at man
kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 13:26

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
> klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

TM brugere vil nok sige ja - TM og kun TM. - Men en ekstern 2,5 på
min. samme str. som den interne" disk og brug af et andet 'rigtigt'
backup program som Backuplist+ (kan lave bootable og scheduled backup,
incremental backup, interval backup som TM osv.), Synchronize! Plus
(synche og incremental backups) eller evt. Synchronize! Pro (kan lave
både scheduled backup, synche, bootable backups m.m.). Og skulle det gå
galt, vil man altid kunne starte fra en sådan disk, hvis den er lavet
som bootable.

- Det eneste, man skal sikre sig på forhånd, er, at en ekstern disk skal
have samme partitionstabel som den interne - først og fremmest GUID, men
APM /kan/ bruges til at gøre disken bootable.

Fordelene ved at bruge et rigtigt backup/synkro program er klart, at man
har direkte adgang til de filer, der ligger på en sådan ekstern backup
disk. Ulempen er, at første backup tager rimelig lang tid, og at et par
af programmerne - Synchronize! Plus/Pro bruger ret mange CPU resourcer
både ved backup og ved synch/backup i baggrund.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 15:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> både scheduled backup, synche, bootable backups m.m.). Og skulle det gå
> galt, vil man altid kunne starte fra en sådan disk, hvis den er lavet

Jeg besluttet mig for SuperDuper! Da jeg kloner til ekstern disk der
umiddelbart er tilsluttet min computer, ellers retrospect hvis det skal
rundt om husblokken.

> - Det eneste, man skal sikre sig på forhånd, er, at en ekstern disk skal
> have samme partitionstabel som den interne - først og fremmest GUID, men
> APM /kan/ bruges til at gøre disken bootable.

SuperDuper! laver diske man kan starte fra. Men det er nyt for mig at
jeg skal tænke i FAT. Er du sikker på det? Jeg lader da bare SuperDuper!
om det.

> Fordelene ved at bruge et rigtigt backup/synkro program er klart, at man
> har direkte adgang til de filer, der ligger på en sådan ekstern backup
> disk.

Ja, det tænker jeg så ikke så meget over, men det gør man jo når man
står med slipset i postkassen.

> Ulempen er, at første backup tager rimelig lang tid, og at et par
> af programmerne - Synchronize! Plus/Pro bruger ret mange CPU resourcer
> både ved backup og ved synch/backup i baggrund.

SuperDuper! er femten minutter om at opdatere 150 GB, når man allerede
har fået klonet det hele første gang.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 17:00

Flemming Rubini wrote:

> Jeg besluttet mig for SuperDuper! Da jeg kloner til ekstern disk der
> umiddelbart er tilsluttet min computer, ellers retrospect hvis det skal
> rundt om husblokken.

Ja, OK, jeg nævnte ikke SuperDuper, da jeg har for lidt kendskab til det
i praksis, - de andre kender jeg ud og ind...

> SuperDuper! laver diske man kan starte fra. Men det er nyt for mig at
> jeg skal tænke i FAT. Er du sikker på det? Jeg lader da bare SuperDuper!
> om det.

Det skal du da heller ikke. - Du skal netop undgå FAT tabeller. APM =
Apple Partition Map - den tabel, der bruges på Apple PowerPC baserede
computere. - FAT tabellen (MBR) skal bruges, hvis den skal kunne boote
fx. et Windows system, (MBR = Master Boot Record).

Jeg klonede hele mit hovedsystem over på en ekstern FW disk og forsøgte
så at starte fra den, men det ville den ikke. Prøvede flere gange med
nye kloninger, - og tilsidst åbnede jeg Diskværktøj og kunne da se, at
disken var MBR formatteret. Omformatterede til GUID, klonede igen, og
kunne nu starte fra disken uden problemer.

> Ja, det tænker jeg så ikke så meget over, men det gør man jo når man
> står med slipset i postkassen.

Ja, eller skægget.... - Det gør mere ondt at rykke skægget fri end at
klippe slipset over. - Sagt på en anden måde, så er der data, man
ikke tager så tungt, hvis man mister dem, mens andre nærmest er
'livsvigtige'...

> SuperDuper! er femten minutter om at opdatere 150 GB, når man allerede
> har fået klonet det hele første gang.

Det er altid første kloning, der tager tid. - Både Backuplist+ og
synchronize! Pro bruger ca. 10-20min. om opdatering - lidt afhængig af,
hvor meget der er ændret siden sidste backup. Bruges de som incremental
apps, kører begge hele tiden i baggrund, og man mærker egentlig ikke, at
de laver sync og backup.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Bruges de som incremental
> apps, kører begge hele tiden i baggrund, og man mærker egentlig ikke, at
> de laver sync og backup.

Det kan SuperDuper! vist ikke. Det kan lave incremental, det kalder den
for "Smart update" men ikke løbende.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-11-10 14:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
> klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

Send filerne til dig selv på mail.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 15:27

> Send filerne til dig selv på mail.

Den må jeg have ind på min tjekliste. For lige så meget som det lyder
som en rigtig god idé, ligeså let glemmer man nogen gange så enkle kloge
ting.

Gad vide om https://gmail.com er sikkert nok til også fortrolige ting?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-10 15:39

Den 18-11-2010 15:27, Flemming Rubini skrev:

> Den må jeg have ind på min tjekliste. For lige så meget som det lyder
> som en rigtig god idé, ligeså let glemmer man nogen gange så enkle kloge
> [...]

Så skal du i hvert fald være sikker på at du bruger https altid - men
det skal du også tænke over ved almindelig mail.

En anden mulighed er dropbox - så behøver du ikke at huske på
replikering selv.

--
Robert Piil

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-11-10 15:57

> Den må jeg have ind på min tjekliste. For lige så meget som det lyder
> som en rigtig god idé, ligeså let glemmer man nogen gange så enkle kloge
> [...]

Du kan sagtens sende filerne til dig selv. Du har jo selvfølgelig et
genemtænkt og sikkert password til din gmail.com konto, så den bliver
nok ikke hacket.

At sende et par filer til sig selv er den billigste og nemmeste løsning,
som dog altid bør kombineres med en Time Machine backup som standard
backup.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 16:18

> Du kan sagtens sende filerne til dig selv. Du har jo selvfølgelig et
> genemtænkt og sikkert password til din gmail.com konto, så den bliver
> nok ikke hacket.

Okay, det er måske ikke muligt længere at komme til at bruge http?
Jeg mindes at man i sin tid selv skulle sætte indstillingerne til https.

> At sende et par filer til sig selv er den billigste og nemmeste løsning,
> som dog altid bør kombineres med en Time Machine backup som standard
> backup.

Jeg har i øvrigt hevet måtten af dåsen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 16:36

Flemming Rubini wrote:

> Den må jeg have ind på min tjekliste. For lige så meget som det lyder
> som en rigtig god idé, ligeså let glemmer man nogen gange så enkle kloge
> [...]

Idéen er egentlig meget god..-) - Men jeg vil fraråde at bruge Gmail til
det formål. Google er stadig ikke sikker, og de overholder stadig ikke
det påpud om at slette tidl. opsamlet data.

Det er ikke bare herhjemme, den er rivendes galt, men også flere steder
i udlandet nu - Tyskland, Schweiz, Holland, Belgien, England, Brasilien,
- sågar i USA er der problemer med...

Jeg har bl.a. fået 'stjålet' billeder af Google gennem Gmail, og det kan
jeg dokumentere ved, at jeg stadig har originalbilledet med de originale
indtastede data - inkl. onscreen data på selve billedet. Billedet ligger
nu på Gmaps StreetView kort over området her og er et ualmindeligt flot
solnedgangsbillede taget fra min altan. - For at være sikker, lagde jeg
de to billeder ved siden af hinanden, _alt_ er identisk, - så hvis det
billede er taget af en anden, er det dels taget med samme kamera
(HP417), taget på præcis samme tidspunkt og i præcis samme vinkel. -
Altså må den anden have stået mindre end 30cm fra mig.

Så vær endda meget forsigtig med, hvad du/I sender via Gmail!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-11-10 17:02

> [...]

> Altså må den anden have stået mindre end 30cm fra mig.
>
> Så vær endda meget forsigtig med, hvad du/I sender via Gmail!

Erik vi taler om nogle dokumenter, som Flemming gerne vil have en backup
af, når han er på farten.

Hvorfor skal det hele tiden være sådan noget sølvpapirshjelm, når
svarene er fra dig.

Gmail er sgu da en ganske udemærket e-mail service og da det kan køre
IMAP helt uden problemer og det er gratis, så kan Flemming da med fin
succes smide ret par dokumenter op dér som backup.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 17:09

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> IMAP helt uden problemer og det er gratis, så kan Flemming da med fin
> succes smide ret par dokumenter op dér som backup.

Gmail er hullet som en si og langt fra så sikker, som du åbenbart tror.
- Hvorfor tror du egentlig, der lige nu kører så mange sager mod Google
- netop, fordi de stjæler både data og andet, der sendes via Gmail? - Så
det har intet med 'sølvpapirshat' at gøre, men tørre kendsgerninger!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Gmail er hullet som en si og langt fra så sikker, som du åbenbart tror.

Gmail er nøjagtig ligeså sikker, eller rettere usikkert, som ethvert
andet mailsystem. Med mindre du selv hoster, kører alting over SSL og
krypterer dit payload så er email ligeså usikkert som at skrive det på
bagsiden af et postkort...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-10 16:38

> [...]
> andet mailsystem. Med mindre du selv hoster, kører alting over SSL og
> krypterer dit payload så er email ligeså usikkert som at skrive det på

Har jeg ret i, at det skyldes, at der er minimum 3 parter involveret:
afsender, modtager og Gmail?

Jeg ville tro, de første 2 er de mest usikre.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-10 17:30

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Har jeg ret i, at det skyldes, at der er minimum 3 parter involveret:
> afsender, modtager og Gmail?
>
> Jeg ville tro, de første 2 er de mest usikre.

med mindre du kører end-to-end kryptering er der ingen af dem der er
specielt sikre ...

Det kommer an på hvor meget du stoler på systemet og alle dets
"mellemmænd"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:33

> [...]

> Altså må den anden have stået mindre end 30cm fra mig.
>
> Så vær endda meget forsigtig med, hvad du/I sender via Gmail!

Minder mig om John Malkowitch i RED. Han havde i ti år hævdet han var
udsat for hjernekontrol. Det viste sig at han havde fået LSD uden hans
vidende i de ti år hvor han var aktiv agent.

Med mindre du lider af absencer, ind i mellem er plaget af skizofreni,
eller lider af voldsomme depressioner med negative vrangforestillinger,
hvad du ikke skal svare på her, men så ville jeg da få det undersøgt
nærmere, billedet altså og googles hjerne. Det lyder meget alvorligt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 18:54

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> hvad du ikke skal svare på her, men så ville jeg da få det undersøgt
> nærmere, billedet altså og googles hjerne. Det lyder meget alvorligt.

Spar din sarkasme, Thorbjørn! - Og hvad dine øvrige slet skjulte
insinuationer angår, så rører det mig ikke.

- Og ja, jeg har kontaktet Google indtil flere gange, og de har end ikke
gidet reagere - trods det, at alle henvendelser har været sendt som
højeste prioritet og med krav om kvittering fra modtager.

- Og du følger åbenbart ikke med i hverken dagspresse, radio og TV, for,
hvis du gjorde, ville du også vide, at der er endda meget alvorlige
anklager mod Google lige nu. Flere lande har endda direkte forbudt
Google at køre rundt og lave deres 360 graders street views, andre har -
indtil nu forgæves - krævet, at samtlige data, de allerede har taget,
skal slettes.

Desuden har jeg kendskab til andre, der har fået stjålet især billeder,
når de har sendt mails via Gmail.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-11-10 06:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Desuden har jeg kendskab til andre, der har fået stjålet især billeder,
> når de har sendt mails via Gmail.

Det virker helt ude i skoven på alle mulige måder, gad vide hvordan man
får det undersøgt nærmere. Min første tanke var at oprette en
Facebookgruppe, men så kommer alle dem som har set Elvis i live, eller
en UFO lande måske også, det kunne hurtigt blive mudret.

Og det er sikkert svært at styre hvor billeder havner hvis man først
begynder at distribuere dem rundt, men det irriterer da mig, at du
oplever den slags. Mr. Fix-it manden i jumpsuit altså.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 12:04

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> begynder at distribuere dem rundt, men det irriterer da mig, at du
> oplever den slags. Mr. Fix-it manden i jumpsuit altså.

Jeg tror, det florerer langt mere, end man overhovedet kan forestille
sig. - Det er jo ikke bare Google, der er i søgelyset, - Facebook er det
jo også. Og mht. at stjæle, så er Facebook nok endnu værre, og de er
endnu langsommere til at rette ind, end Google er det...

Jeg véd bare, at IT&Telestyrelsen nu er på begge sager, og de er igang
med at lave forskellige tiltag. Tilsyneladende er Google begyndt at
rette ind ved, at de nu har påbegyndt sletning af de indsamlede data -
ikke bare her i landet, men fx. også i Tyskland, England og USA. - Men i
de tre lande er de så stødt ind i et helt andet problem, hvor de
nationale efterretningstjenester vil have lov at kigge med, inden data
bliver slettet...

Facebook derimod hævder stadig til trods for, at de er blevet pådømt at
slette data, at de ejer oplagte data, og at de er i overensstemmelse med
US Legacy Law, og at det er den eneste lovgivning, de er underlagt...

Både Facebooks og MySpace's politik er bl.a. årsagen til, at jeg under
ingen omstændigheder frekventerer de to tjenester - hverken ved at
bidrage eller selv oprette min egen profil. - Og da slet ikke efter, jeg
har erfaret, at en af mine venner i USA - og navnefælle, dog med 'c', -
fik stjålet sin profil og andre personlige data, så han måtte gennem en
større retssag, før han blev renset for div. mistanker og anklager om
dokumentfalsk og bedrageri. - I hans tilfælde fandt politiet heldigvis
den skyldige...

Så under alle omstændigheder vil jeg fraråde folk, der ikke præcis véd,
hvad de gør, at bruge sådanne tjenester i det hele taget, og selv da
være særdeles omhyggelige med, hvad de lægger op af data og personlige
oplysninger.

At Google så stjæler billeder, som de derefter bruger i både GoogleMaps
og StreetView, synes jeg, er utilstedelig, - selvom de i mit tilfælde
har brugt billedet ganske fornuftigt. - Havde de så bare henvendt sig
til mig og spurgt, havde de højst sandsynlig fået lov at bruge billedet
- med kildeangivelse.

- Jeg bruger selv en del billeder, jeg henter på nettet, når jeg laver
mine kataloglister til min musiksamling, og jeg fjerner med garanti ikke
hverken copyright eller kildeangivelse, hvis det er indlejret i
billedet. - Tværtimod kan det jo være med til, at jeg igen senere måske
kan finde yderligere materiale om denne eller hin kunstner.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 19-11-10 12:21

Den 19-11-2010 12:03, Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg tror,

....og tro er så nøgleordet sålænge sagen er fremlagt som den er.

--
Robert Piil

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-11-10 08:22

On 18-11-2010 18:54, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> gidet reagere - trods det, at alle henvendelser har været sendt som
> højeste prioritet og med krav om kvittering fra modtager.

De drukner da i lignende mails.
Har du gjort det, som beskrevet her:
http://maps.google.dk/intl/da/help/maps/streetview/privacy.html ??

> [...]
> Google at køre rundt og lave deres 360 graders street views, andre har -
> indtil nu forgæves - krævet, at samtlige data, de allerede har taget,

Det har da intet med GMail at gøre, hvor er sammenhængen ??

> Desuden har jeg kendskab til andre, der har fået stjålet især billeder,
> når de har sendt mails via Gmail.

Dvs. de har 100% kontrol over hvad modtageren af deres mails foretager
sig med billederne ??

Jeg tror ikke et hak på at Google skulle stjæle dine billeder fra GMail
for at bruge dem i Google Streetview !!!
Alene arbejdet med at finde billederne og placere dem korrekt, beviser
da at det ikke sker og i øvrigt er alle billederne i Streetview taget i
gadehøjde af deres egne biler.

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 12:32

Jesper Hartoft wrote:

> De drukner da i lignende mails.
> Har du gjort det, som beskrevet her:
> http://maps.google.dk/intl/da/help/maps/streetview/privacy.html ??

Nej, jeg skrev direkte til GoogleDanmarks kontaktadresse med div. opl.

> Det har da intet med GMail at gøre, hvor er sammenhængen ??

Du kan ikke skille det ad. Der er eksempler flere steder fra, hvor
personlige data er blevet koblet sammen med både GMaps og StreetView
data. Det har været nævnt adskillige gange i både radio og TV, og så
sent som forleden dag var Googles danske direktør igen inde og love bod
og bedring....

Desuden har jeg tidl. nævnt i en anden tråd her i gruppen, at jeg har
fået stjålet min ene emailadresse og pludselig begyndte at få både
spamreklamer og mails fra Google, - og det er på en adresse, jeg aldrig
nogensinde har givet til Google. - Faktisk er der måske i alt kun 10
personer i hele verden, der har den adresse... - Forleden fik jeg igen
en henvendelse på den adresse fra nogen, der overhovedet intet med
Google har at gøre, men de kan kun have fået adressen enten ved at have
fået den fra Google eller direkte fra Stofa, og da Stofa ikke udleverer
mailadresser til trediepart, kan det kun være gennem Google, de har fået
det. - Den sag er nu meldt til politiet, - så får vi se, hvad der sker.

> [...]
> Alene arbejdet med at finde billederne og placere dem korrekt, beviser
> da at det ikke sker og i øvrigt er alle billederne i Streetview taget i

Tja, hvorfor tror du egentlig, at IT&Telestyrelsen nu er på de sager? -
Og at der flere steder i udlandet er direkte politianmeldelser mod
Google? - Hvor der er røg, er der som regel også ild...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-11-10 13:42

On 19-11-2010 12:31, Erik Richard Sørensen wrote:

> Nej, jeg skrev direkte til GoogleDanmarks kontaktadresse med div. opl.

Hvorfor vælger du ikke at bruge den oplagte kontaktmulighed for netop
Google Maps ??

> [...]
> data. Det har været nævnt adskillige gange i både radio og TV, og så
> sent som forleden dag var Googles danske direktør igen inde og love bod

Hmm, det har jeg godt ikke hørt/læst om på noget tidspunkt, kan du pege
på nogen steder hvor det er omtalt ?

> [...]
> mailadresser til trediepart, kan det kun være gennem Google, de har fået
> det. - Den sag er nu meldt til politiet, - så får vi se, hvad der sker.

Den historie har vi allerede sablet ned een gang, lad os ikke starte den
igen...

> Tja, hvorfor tror du egentlig, at IT&Telestyrelsen nu er på de sager? -
> Og at der flere steder i udlandet er direkte politianmeldelser mod
> Google? - Hvor der er røg, er der som regel også ild...

Kan ske, men du svarede faktisk ikke på mit spørgsmål.
Så snart du har sendt billedet til en anden, har du ingen form for
kontrol over hvad der sker videre med det billede eller hvor det
eventuelt ender.
Kan du i øvrigt pege mig hen et sted, hvor det er omtalt at IT &
Telestyrelsen er gået ind i "sagerne", jeg kan intet finde på deres
hjemmeside ?

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-10 14:08

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Den historie har vi allerede sablet ned een gang, lad os ikke starte den
> igen...

Jeg tror også politiet er trætte af at skulle bruge tid på den slags
non-sager ...

> Kan du i øvrigt pege mig hen et sted, hvor det er omtalt at IT &
> Telestyrelsen er gået ind i "sagerne", jeg kan intet finde på deres
> hjemmeside ?

Du skal åbenbart bare høre radio ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-11-10 15:08

On 19-11-2010 14:08, Thomas von Hassel wrote:

> Jeg tror også politiet er trætte af at skulle bruge tid på den slags
> non-sager ...

Garanteret.

> Du skal åbenbart bare høre radio ...

Tjah, hvis det kræver at jeg lytter til P2 eller P4, så hjælper det ikke
meget (det er ikke lige min kop te).
Men hvis det er så stor en sag, må der da være oplysninger om det andre
steder ??

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-10 15:14

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg tror også politiet er trætte af at skulle bruge tid på den slags
> non-sager ...

Det kalder du det, men det tror jeg ikke, de folk gør, der dels får
stjålet deres profiler og mailadresser og så risikerer at havne
involveret i div. kriminalsager... - Og desuden hørte jeg så sent som
forleden, at både Københavns Politi og Rigspolitiet nu vil til at skride
hårdere ind...

> Du skal åbenbart bare høre radio ...

Plus se TV og læse aviser - både papir- og netudgaver!

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 19-11-10 15:29

Den 19-11-2010 15:14, Erik Richard Sørensen skrev:

> Plus se TV og læse aviser - både papir- og netudgaver!

En lille linkbørge ville klæde diskussionen. Uanset tror jeg nu jeg
venter med at bruge meget energi på sagen, til du henviser til en
afgørelse af en af de sager du har indbragt for myndighederne.

--
Robert Piil

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-11-10 16:02

On 19-11-2010 15:14, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> involveret i div. kriminalsager... - Og desuden hørte jeg så sent som
> forleden, at både Københavns Politi og Rigspolitiet nu vil til at skride

Hvor ?

> Plus se TV og læse aviser - både papir- og netudgaver!

Link ?
Jeg har forsøgt, men intet fundet...

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-10 17:30

> [...]

> involveret i div. kriminalsager... - Og desuden hørte jeg så sent som
> forleden, at både Københavns Politi og Rigspolitiet nu vil til at skride

"stjålet" betyder for mig at den er blevet overtaget, passwordet hacket
og indholdet kompromiteret ... ikke at der bliver sendt mail til den ...

> Plus se TV og læse aviser - både papir- og netudgaver!

Hvis det står på netudgaver så har du vel et link ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:00

> [...]

> nu på Gmaps StreetView kort over området her og er et ualmindeligt flot
> solnedgangsbillede taget fra min altan. -

link ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-10 22:35

Thomas von Hassel wrote:

> link ?

Prøv at kigge på Grønnegade i Århus...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 22:42

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Prøv at kigge på Grønnegade i Århus...

Der er mange billeder fra Grønnegade i aarhus ...

/thomas

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-11-10 23:24

Erik Richard Sørensen - tulle@tulle.dk on 18/11/10 16.36 wrote:

> [...]
> (HP417), taget på præcis samme tidspunkt og i præcis samme vinkel. -
> Altså må den anden have stået mindre end 30cm fra mig.

Jeg snyes nu ikke jeg kan finde noget billede på Google Maps på din adresse
der ligner det. Har de fjernet det igen?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-10 02:33

Peter Kiil wrote:

> Jeg snyes nu ikke jeg kan finde noget billede på Google Maps på din adresse
> der ligner det. Har de fjernet det igen?

Det ser ud til, at billedet nu er fjernet. Det var under 'Photos' -!
'Sunset', men det er væk nu. - Bortset fra det, kan jeg pludselig ikke
få selve kortet frem igen. Billedet var elelrs under tallet '19' -
allerøverst i Grønnegade...

- Nå, men det tyder jo så på, de har lystret IT&Telestyrelsens påbud om
at fjerne alt det, de ikke direkte har fået lov til at vise... /Det/
glæder mig faktisk!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 22-11-10 08:21

On 20-11-2010 02:33, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> 'Sunset', men det er væk nu. - Bortset fra det, kan jeg pludselig ikke
> få selve kortet frem igen. Billedet var elelrs under tallet '19' -

Hvis det var vist i venstre side under Photos/Fotos, var billederne
leveret af Google tjenesten Panoramio, som er beregnet til upload af
egne billeder. Jeg tvivler på at Google selv finder billeder og uploader
dem (ikke at du har gjort det).

> - Nå, men det tyder jo så på, de har lystret IT&Telestyrelsens påbud om
> at fjerne alt det, de ikke direkte har fået lov til at vise... /Det/
> glæder mig faktisk!

Det tror jeg på ingen måde har noget med sagen at gøre...
Vi mangler i øvrigt stadig et link eller to, til steder hvor "sagen" er
omtalt....

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 08:38

> [...]

> leveret af Google tjenesten Panoramio, som er beregnet til upload af
> egne billeder. Jeg tvivler på at Google selv finder billeder og uploader

Alt er muligt hvis man er paranoid nok ..

> Det tror jeg på ingen måde har noget med sagen at gøre...
> Vi mangler i øvrigt stadig et link eller to, til steder hvor "sagen" er
> omtalt....

Jeg tror sagen ERS tænker på er den der involverer WiFI data opsamlet af
deres Streetview bil ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-10 17:04

Thomas von Hassel wrote:
> Alt er muligt hvis man er paranoid nok ..

Så stopper du, Thomas!

> Jeg tror sagen ERS tænker på er den der involverer WiFI data opsamlet af
> deres Streetview bil ....

Det er kun en del af det. - Når ligefrem Googles danske direktør i både
radio og TV beklager, at de har både set og brugt data fra folks Gmail
konti, så er der nok mere om snakken end blot wifi-streetview-biler.

Og så vil jeg gerne vide, hvordan mit billede kan havne i Googles
billedarkiv over Grønnegade. - Billedeet blev sendt som vedhæftet til en
af mine venner i USA, - den eneste gang, jeg har sendt mails til ham på
den konto og eneste gang, jeg har sendt billeder via den nu lukkede
Gmail konto.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-10 17:12

Den 22-11-2010 17:04, Erik Richard Sørensen skrev:

> Så stopper du, Thomas!

Hvorfor dog?
Du har endnu til gode blot at sandsynliggøre at dine påstande er korrekte.

> Det er kun en del af det. - Når ligefrem Googles danske direktør i både
> radio og TV beklager, at de har både set og brugt data fra folks Gmail
> konti, så er der nok mere om snakken end blot wifi-streetview-biler.

Du er åbenbart den eneste herinde der har set det du påstår. Jeg er
ellers noget af en nyhedsnarkoman og interesseret mig tillige en del for
datasikkerhed, men det er gået mit hovede forbi. Kunne du ikke nok finde
bare et lillebitte link, der omtaler denne uhyrlige indrømmelse?

> [...]
> af mine venner i USA, - den eneste gang, jeg har sendt mails til ham på
> den konto og eneste gang, jeg har sendt billeder via den nu lukkede

Tja, indtil du kommer med noget med mere substans, vælger jeg at tro at
enten har du selv uploadet det til googles-billedetjeneste og glemt det,
eller også er det uploadet af din ven eller en anden der er kommet i
besiddelse af det.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-10 21:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Så stopper du, Thomas!

ok...

> [...]

> af mine venner i USA, - den eneste gang, jeg har sendt mails til ham på
> den konto og eneste gang, jeg har sendt billeder via den nu lukkede

Nu er det jo svært at snakke om et billede som ikke er i panoramio mere

/thomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-11-10 16:07

> Hvad er egentlig den klogeste backupstrategi når man har sin bærbare med
> i marken, når den primære opgave er tekstproduktion?

En hurtig kørsel af et script som backer up til rsync.net. Nemt,
smertefrit og lynhurtigt.

Alternativt en ekstern 2,5"'er som du bruger selvsamme script til.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 16:27

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> En hurtig kørsel af et script som backer up til rsync.net. Nemt,
> smertefrit og lynhurtigt.

Jeg glemte at skrive jeg bruger Crashplan også.

> Alternativt en ekstern 2,5"'er som du bruger selvsamme script til.

Har lige fået min første 2,5" USB-powered. Den er godt nok dejlig.
Fylder ingenting, lydløs, billig, og ingen varmeproblemer, og med lille
lunte.

At bruge det samme script begge steder er smart. Det vil jeg undersøge.
Crashplan tilbyder også dette.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 05:41

> [...]

> lunte.
>
> At bruge det samme script begge steder er smart. Det vil jeg undersøge.

Jeg mangler stadig halvdelen af tråden, men er en dødssyg USB-stick ikke
en mulighed?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 09:48

> Jeg mangler stadig halvdelen af tråden, men er en dødssyg USB-stick ikke
> en mulighed?

Jo det er en meget sund mulighed hvis det er en krypteret af slagsen.

Og så synkronisere arbejdsmappen med kopien på USB-nøglen.

Men, hvordan sætter man Mac'en op til at synkronisere to mapper?
Kan man bruge SuperDuper! til det?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon

Dato : 18-11-10 16:19

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvad er egentlig den klogeste backupstrategi når man har sin bærbare med
> i marken, når den primære opgave er tekstproduktion?

Hvis du har tilgang til nett enten via WiFi eller 3G i marken, så ville
jeg absolutt anbefale DropBox. Legg arbeidsmappen din inne i DropBox'
auto-synk-mappe, og lag så et alias til arbeidsmappen som du legger der
den ellers pleier å være, så er det hele fullt transparent. Da har du
tilgang til alle filer i arbeidsmappen fra alle enheter som er
tilsluttet DropBox-kontoen din, evt. også iPhone/iPad. I tillegg kan du
nå filene dine via en nettleser fra en hvilkensomhelst maskin,
hvorsomhelst. (Opp til 2GB plass er gratis - det er faktisk ganske mye
når vi snakker om tekst.)

Første kopiering bør gjøres på WiFi eller kabel, deretter skjer
inkrementell synkronisering uten at du merker det.

Poenget om et godt og sikkert passord gjelder selvsagt ikke mindre her.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:07

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> inkrementell synkronisering uten at du merker det.
>
> Poenget om et godt og sikkert passord gjelder selvsagt ikke mindre her.

Robert peger også på Dropbox ligesom dig og andre.

Jeg gik derfor lige ind og undersøgte Crashplan nærmere, og de har ikke
en lige så elegant løsning på det punkt som Dropbox, ser det ud til.

Men, gad vide om Crashplan ikke kan det samme hvis man kigger ordentlig
efter?

Tak for din præcise vejledning som gjorde stor nytte.

Dropbox er hurtig, så det kører nu.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-10 17:25

Den 18-11-2010 17:06, Flemming Rubini skrev:

> [...]
> efter?
>
> Tak for din præcise vejledning som gjorde stor nytte.

Dropbox og crashplan har to forskellige mål. Hvor crashplan primært er
et enkeltbruger backup-program, så er dropbox en måde at dele data
mellem flere forskellige maskiner (og gøre dem tilgængelig på nettet vha
login). Samtidig har man mulighed for at dele definerede mapper med
andre brugere.

Dropbox har på mange måder gjort mit digitale liv meget nemmere.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:35

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> andre brugere.
>
> Dropbox har på mange måder gjort mit digitale liv meget nemmere.

Tak for opfølgningen. Har du bemærket Crashplan+ ? Det ser ud til at
tilbyde det samme umiddelbart, det koster bare ekstra udover den løbende
konto man tegner. Min fornemmelse er dog at man skal pille dokumenter ud
af backup'en hvad dog lyder meget mere kringlet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-10 19:37

Den 18-11-2010 17:34, Flemming Rubini skrev:

> [...]
> konto man tegner. Min fornemmelse er dog at man skal pille dokumenter ud
> af backup'en hvad dog lyder meget mere kringlet.

Crashplan tager backup én gang i døgnet, eller når man starter den
manuelt. Crashplan+ replikerer ændringer med det samme.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:38

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Crashplan tager backup én gang i døgnet, eller når man starter den
> manuelt. Crashplan+ replikerer ændringer med det samme.

Joh, men man kan også pakke dem ud på nettet.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-10 19:46

Den 18-11-2010 19:37, Flemming Rubini skrev:

> [...]

Du kan vel bare vælge at restore hele baduljen, hvis du ikke vil rode
med at pille enkeltfiler ud. Hvad skulle alternativet være?

> Joh, men man kan også pakke dem ud på nettet.

Ja hele +-pakken:
============================
Why should I buy CrashPlan+?
Purchase CrashPlan+ if:

- You are a business. Use CrashPlan+ to backup non-personal files
locally and to other computers.
- You need customer support. CrashPlan+ users receive email and phone
support.
- You want to restore files from the web. CrashPlan+ users can restore
their files over the web when combined with CrashPlan Central (purchased
separately).*
- You want continuous, real-time backup. The free version of CrashPlan
backs up daily to other computer and hourly to CrashPlan Central.*
- You like being super secure. The free version of CrashPlan is plenty
secure but for enhanced security, CrashPlan+ uses 448-bit encryption.
- You want to be ad-free! There are no ads in CrashPlan+.

Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:52

> [...]

> secure but for enhanced security, CrashPlan+ uses 448-bit encryption.
> - You want to be ad-free! There are no ads in CrashPlan+.

Den øvelse jeg prøver på, lidt halvhjertet lige nu, er at få Crashplan
til at ligne Dropbox. Men du mener det er hele backup-pakken man kan
åbne, forstår jeg? Ikke enkeltfiler. Så er det ikke interessant.
Men du citerer: "You want to restore files from the web." Det læser jeg
ikke entydigt som hele pakken. Og endelig kan man vælge at have flere
bunke af ting lagt op. Men mon ikke Dropbox er mest intuitiv på dette
punkt trods alt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-10 20:11

Den 18-11-2010 19:52, Flemming Rubini skrev:
> Den øvelse jeg prøver på, lidt halvhjertet lige nu, er at få Crashplan
> til at ligne Dropbox. Men du mener det er hele backup-pakken man kan
> åbne, forstår jeg? Ikke enkeltfiler. Så er det ikke interessant.

Nej, Begge dele. Enten eller.
Til dit formål er Dropbox oplagt.

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 17:31

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> [...]
> kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
> klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

Hvor længe er du i marken af gangen og har du internet derude ved køerne?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101118 <nospam0002+20101118@gmail.com> wrote:

> Hvor længe er du i marken af gangen og har du internet derude ved køerne?

8-10 timer, og ja via min iPhone eller WiFi.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 17:33

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Gad vide om https://gmail.com er sikkert nok til også fortrolige ting?

Nej. Men du kan jo kryptere det undervejs med S/MIME.

Har du en driftsmand eller er det også dig?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 17:40

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101118 <nospam0002+20101118@gmail.com> wrote:

> Nej. Men du kan jo kryptere det undervejs med S/MIME.

Tak det vil jeg undersøge nærmere.

> Har du en driftsmand eller er det også dig?

Nej.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 17:36

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Så skal du i hvert fald være sikker på at du bruger https altid - men
> det skal du også tænke over ved almindelig mail.

Der er jo nogen der ikke stoler specielt meget på Google. Der er jo en
grund til at de kan vise dig relevante annoncer.

> En anden mulighed er dropbox - så behøver du ikke at huske på
> replikering selv.

En mere nørdet mulighed er et gitrepository, men det er ikke helt så
meget for hvide mennesker.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101118 <nospam0002+20101118@gmail.com> wrote:

> En mere nørdet mulighed er et gitrepository, men det er ikke helt så
> meget for hvide mennesker.

Er det her en lødig tekst om det:

http://www.bluishcoder.co.nz/2007/09/how-to-publish-git-repository.html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 18-11-10 18:14

On 18/11/10 5.26, Flemming Rubini wrote:
> Hvad er egentlig den klogeste backupstrategi når man har sin bærbare med
> i marken, når den primære opgave er tekstproduktion?

Tekst fylder ingenting, det er ikke nødvendigt med det store. en USB
stick i nøgleringen er mit bud. Så har du backup med dig altid, selv
hvis din taske osv. bliver væk.

Mvh
Bruno

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:22

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Tekst fylder ingenting, det er ikke nødvendigt med det store. en USB
> stick i nøgleringen er mit bud. Så har du backup med dig altid, selv
> hvis din taske osv. bliver væk.

Mit "arbejdsbord" fylder 2,2 GB så du har en pointe. Thomas slår
jævnligt på den rette backup strategi, og det er den jeg prøver at
følge, og så vidt jeg kan se, opfylder en USB-nøgle da rigtigt mange af
de krav.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 18:30

> 8-10 timer, og ja via min iPhone eller WiFi.

Dvs Time Machine er ikke nødvendigt.

Hvad arbejder du med af filer?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101118 <nospam0002+20101118@gmail.com> wrote:

> Dvs Time Machine er ikke nødvendigt.
>
> Hvad arbejder du med af filer?

Jeg bruger primært EndNote, diverse kommaseparerede ting, SIS-format
ting mhp. import i EndNote, SPSS, Pages, Keynote, Numbers, gmail, PDF,

Slutresultatet kommer i Apple Pages, henh. PDF.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 18:30

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Tak det vil jeg undersøge nærmere.

S/MIME er ret fikst og bruges af det meste, men man skal have et godt
certifikat og man skal IKKE forlade sig på det vil virke i al evighed.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:00

> [...]

> kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
> klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

TimeMachine til backup og Dropbox til de vigtigste ting som ekstra
sikkerhed ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:30

> TimeMachine til backup og Dropbox til de vigtigste ting som ekstra
> sikkerhed ...

Du ville bruge den medbragte eksterne 2,5" til TimeMachine?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:38

> Du ville bruge den medbragte eksterne 2,5" til TimeMachine?

hvis dit arbejde er så kritisk at du har brug for hhv. backup og version
iløbet af dagen så ja ...

Personligt kører jeg timemachine dferhjemme og dropbox på farten ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-10 19:40

> hvis dit arbejde er så kritisk at du har brug for hhv. backup og version
> iløbet af dagen så ja ...
>

> Personligt kører jeg timemachine dferhjemme og dropbox på farten ..

Tusind tak. Og nu står geden og fryser i østenvinden .. .. .. .......

Tak til alle, jeg er meget taknemmelig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon

Dato : 18-11-10 21:06

> TimeMachine til backup og Dropbox til de vigtigste ting som ekstra
> sikkerhed ...

Min løsning, nemlig.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-11-10 19:40

> At bruge det samme script begge steder er smart. Det vil jeg undersøge.
> Crashplan tilbyder også dette.

Det lyder ikke helt tosset.

Jeg var ikke klar over Crashplan virkede med rsync:
<https://crashplan.zendesk.com/entries/94805-ability-to-rsync-files-
directly-to-crashplan-central>

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 22:53

> [...]

> ting mhp. import i EndNote, SPSS, Pages, Keynote, Numbers, gmail, PDF,
>
> Slutresultatet kommer i Apple Pages, henh. PDF.

Tænkte mere størrelsesagtigt. Der er ikke meget sjov ved at skulle
sikkerhedskopiere 10 Gb data hver time.

Det absolut nemmeste ville da være at din Mac kunne se et
netværks-timemachine ting. Kan "Back to my Mac" egentligt det?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-11-10 06:35

> [...]

> Det absolut nemmeste ville da være at din Mac kunne se et
> netværks-timemachine ting. Kan "Back to my Mac" egentligt det?

Aha det lyder som en god ide. Gad vide om jeg skulle sætte en NAS op til
det formål.

Jeg bruger pt. Crashplan og Dropbox, med et omfang af 1 GB cirka.

Noter:
<http://support.crashplan.com/doku.php/articles/time_machine>
<http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14>
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 22:57

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Flemming Rubini wrote:

> Spar din sarkasme, Thorbjørn! - Og hvad dine øvrige slet skjulte

Ret nemt, det er nemlig Flemming der har skrevet det indlæg du svarer
på.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 23:00

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Er det her en lødig tekst om det:
>
> http://www.bluishcoder.co.nz/2007/09/how-to-publish-git-repository.html

git er et seriøst kraftværktøj som jeg nu har brugt i nogen måneder og
kan konstatere er meget, meget fikst, men ikke for menigmand.

Hvis du ikke har en nørd der bruger git i forvejen indenfor fysisk
rækkevidde til at hjælpe dig, vil jeg fraråde dig at rode med den
slags. Hold det enkelt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 23:02

> [...]
> andet mailsystem. Med mindre du selv hoster, kører alting over SSL og
> krypterer dit payload så er email ligeså usikkert som at skrive det på

Måske skulle du lige forklare præcis hvad SSL er, og hvordan man
krypterer sin post. Jeg fornemmer en vis uoverensstemmelse af
begrebernes betydning og hvornår man bruger dem i forløbet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-10 11:36

> [...]

> krypterer sin post. Jeg fornemmer en vis uoverensstemmelse af
> begrebernes betydning og hvornår man bruger dem i forløbet.

SSL er kryptering af forbindelsen imellem din postklient og
mailserveren. Meget smart hvis du sidder på et offentligt WiFI netværk
og ikke vil at sidemanden kan sniffe dit trafik.

Kryptering af mail er kryptering af selve indholdet, også når det
forlader din server og lander hos modtageren. Kræver at der er udvekslet
certifikater og public keys inden.

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 19-11-10 12:18

Den 19-11-2010 11:36, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Kryptering af mail er kryptering af selve indholdet, også når det
> forlader din server og lander hos modtageren. Kræver at der er udvekslet

Med andre ord skal man beskytte sine mails med kryptering for at hindre
udbyderen (eller en der har skaffet sig adgang til udbydernes servere) i
at kigge med. Hvis man vil kryptere mail gennem gmail, kan det vist kun
lade sig gøre at bruge gmail som pop-server (dvs. man skal bruge en
anden mailklient til at hente og sende via gmail).

Med SSL kan man hindre at udenforstående (fx en sys admin på en af
routerne på vejen) kan sniffe data og læse med. Bruger man gmail sammen
med sit hostede mail-domæne, skal man være opmærksom på at man både har
en forbindelse mellem browseren og gmail og en forbindelse mellem gmail
og maildomæne der skal beskyttes med SSL.

--
Robert Piil

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-11-10 10:30

On 2010-11-19 12:18:16 +0100, Robert Piil said:

> [...]
> kun lade sig gøre at bruge gmail som pop-server (dvs. man skal bruge en
> anden mailklient til at hente og sende via gmail).

Steven Snedker har skrevet en vejledning i at kryptere med gmail og
bruge webmail:
http://blogs.fagbladet.dk/it/sadan-krypterer-du-din-post/

Det foregår med en SMIME tilføjelse til Firefox - om det virker med
andre ved jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Robert Piil

Dato : 20-11-10 10:48

Den 20-11-2010 10:30, Kurt Brixen skrev:

> [...]
> http://blogs.fagbladet.dk/it/sadan-krypterer-du-din-post/
>
> Det foregår med en SMIME tilføjelse til Firefox - om det virker med

Tak for det!

Jeg har længe haft en ide om at jeg skal have sat mig ordentligt ind i
kryptering, fortrinsvis af mail. Det kan være det var startskuddet til
at komme igang

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-10 23:04

> Lige på den led er jo nok sådan lidt mulat, så det må jeg have kigget på

Når det først spiller, er det rigtigt, rigtigt smart, men der er ikke
meget ynk at hente hvis man gør noget man bagefter finder ud af man ikke
vidste hvad var.

Det hvor det smarte kommer, er at det er tudenemt at sikkerhedskopiere
skidtet.

Fra : Esben

Dato : 19-11-10 00:23

> [...]

> kan rulle mange tekstversioner tilbage, eller en ekstern disk med en
> klon af arbejdsmaskinen, så man kan reparere etc. ?

Nu har vi to lige "hygget os" over Express Card - og så hyggede jeg
videre med at se på SSD diske til porten:

http://www.memoryc.com/storage/solidstatedisk.html?Brands=Filemate

Desværre kører den lille meget varm. Hvis jeg var Pro bruger med
tilsvarende budget skulle jeg da have sådan en 96 GB disk...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-11-10 06:37

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Desværre kører den lille meget varm. Hvis jeg var Pro bruger med
> tilsvarende budget skulle jeg da have sådan en 96 GB disk...

Ja det hul faldt jeg også i. Men man kan vel bruge en kortlæser i porten
med samme udbytte.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 19-11-10 11:43

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ja det hul faldt jeg også i. Men man kan vel bruge en kortlæser i porten
> med samme udbytte.

På mac skulle der ikke være nogen problemer i at boote fra den også, det
kan SD kort ikke hjælpe på.... Man kan end da gå med sin disk hvis man
er nødt til at gå fra sin computer.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-11-10 12:05

> På mac skulle der ikke være nogen problemer i at boote fra den også, det
> kan SD kort ikke hjælpe på.... Man kan end da gå med sin disk hvis man
> er nødt til at gå fra sin computer.

Ja, hvad kan man egentlig starte fra i dag?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 19-11-10 13:10

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ja, hvad kan man egentlig starte fra i dag?

Firewire og USB devices, CD/DVD-drev (og ?!?). Filematen er også et
USB-device hvilket må begrænse den effektive hastighed noget ift., hvis
den kunne bruge hele ExpressCard/34's båndbredde.

Lidt OT: Et USB-3.0 kort til EC/34 kommer nok til at koste 600,- fra
starten...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-10 06:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> OK, ret skal da også være ret, så 'thorbjørn' skal rettes til
> Flemming'. - Der var gået kuk i threading i SeaMonkey - i øvrigt
> første gang, jeg har set det..

Så tæt på og alligevel så langt fra en undskyldning, ak.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-10 13:27

> [...]

> både har en forbindelse mellem browseren og gmail og en forbindelse
> mellem gmail og maildomæne der skal beskyttes med SSL.

Bruger man Google som SMTP-server skal det foregå via SSL (eller noget
der ligner).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-10 12:43

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> [...]
> http://blogs.fagbladet.dk/it/sadan-krypterer-du-din-post/
>
> Det foregår med en SMIME tilføjelse til Firefox - om det virker med

Det er S/MIME med _GMail_ der kræver udvidelsen.

De fleste større postprogrammer jeg kender (inklusiv Outlook,
Thunderbird og Lotus Notes) understøtter S/MIME direkte.