Den 18-11-2010 07:09, Soeren Friberg skrev:
> Når et, i øvrigt meget anbefalelsesværdigt, firma overalt på sin
> hjemmeside skriver: "Altid billigst" er det så på nogen måde
> forpligtende? F.eks. i retning af rent faktisk at være billigst. Her
> tænker jeg udelukkende juridisk og ikke i moralsk fnidder/fnadder.
>
> Det gode firma - og det mener jeg - er:
>
http://kamerahuset.dk/
>
> men jeg har selvfølgelig flere eksempler på et andet og i mine øjne
> ligeværdigt firma, der sælger typisk 10 pct. under.
Uden at kunne støtte mine udtalelser voldsomt meget på nogle juridiske
kilder, så vil jeg umiddelbart mene, at udsagnet i en vis udstrækning
bør være bindende for butikken.
Jeg husker fra min undervisning i aftaleret/markedsføringsret, at udsagn
som fx "Danmarks bedste priser", "Danmarks bedste service" eller
"Verdens bedste øl" etc. for så vidt /ikke/ har nogen bindende virkning,
eftersom der er tale om lettere løse betegnelser.
Men med "altid billigst" vil jeg dog personligt mene, at der er tale om
et så konkret udsagn, at det bør have bindende virkning. Det tæller
muligvis også med i vurderingen, at udsagnet fremgår af en website.
Havde det stået i en reklameavis, kunne man evt. indvende, at denne
reklameavis jo kun figurerer som en "opfordring til kunderne til at gøre
tilbud", og at fortolkningen af udsagnet dermed muligvis kunne lempes,
selv om det for så vidt ikke handler om et direkte tilbud.
Der opstår dog også spørgsmålet om, i forhold til hvem "Kamerahuset" er
billigst. De kunne formegentlig godt holde fast i, at de ikke er
billigst i forhold til fysiske butikker (hvilket muligvis er en
overflødig debat, da fysiske butikker jo som regel har et højere
prisniveau end webbutikker), men mit umiddelbare gæt vil være, at
"Kamerahuset" er forpligtet af deres udsagn, hvis man kan finde en vare
billigere hos andre webbutikker.
Hvis du er meget interesseret i at få en mere brugbar fortolkning, synes
jeg du skal prøve at skrive til Forbrugerombudsmanden. De opfordrer på
denne side til at man kan sende spørgsmål angående markedsføring, så det
kunne da være interessant at høre hvordan de ville fortolke udsagnet, da
man jo af og til støder på lignende formuleringer andre steder:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular
Peter