The Beatles på iTunes Music Store
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-10 20:48

Nu er The Beatles kommet på iTunes Music store, og hele deres katalog
skulle være der. Jeg synes bare, der for ikke så længe siden kom et
moderniseret album, hvor numrene var mikset lidt om. Jeg hørte en omtale
af det engang, og det lød meget spændende. Det var vist George Martins
barn eller barnebarn, der havde lavet det. Det kan jeg ikke finde
derind. Husker jeg forkert?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 16-11-10 20:56

Den 16-11-2010 20:47, Henrik Münster skrev:
> [...]
> af det engang, og det lød meget spændende. Det var vist George Martins
> barn eller barnebarn, der havde lavet det. Det kan jeg ikke finde

Det er kun deres oprindelig studieudgivelser der er tilgængelige på
iTunes (+lidt ekstramateriale i box-settet).

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-10 00:20

Henrik Münster wrote:
> [...]
> af det engang, og det lød meget spændende. Det var vist George Martins
> barn eller barnebarn, der havde lavet det. Det kan jeg ikke finde

Var det virkelig det hele.?

Ja, der er lige kommet en ny dobbelt CD med svjh. 38 'af de bedste' i en
total remix fra de originale masterbånd - vel at mærke ikke samme
mixning, der er på 'the complete collection', der kom forrige år.

I øvrigt har jeg 3 udgivelser med The Beatles, som overhovedet ikke
engang er med i den samlede box udgivelse. Efter at have gransket det
lidt nøjere, ser det ud til, at 'the complete collection' *kun* er med
de indspilninger, der er lavet i England. - Så bare vent og se, - der
skal nok blive lige så mange diskussioner om, hvornår hvad og hvordan de
har indspillet, som der er med de forskellige Elvis Presley indspilninger...

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 17-11-10 00:50

Den 17-11-2010 00:20, Erik Richard Sørensen skrev:

> Var det virkelig det hele.?

Den her artikel fortæller meget godt, hvad det er man kan få i iTunes,
og har også en balance i vurderingen af den "store" nyhed:

http://www.macworld.com/article/155745/2010/11/itunes_beatles_unforgettable.html

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-10 01:27

Robert Piil wrote:

> Den her artikel fortæller meget godt, hvad det er man kan få i iTunes,
> og har også en balance i vurderingen af den "store" nyhed:
>
> http://www.macworld.com/article/155745/2010/11/itunes_beatles_unforgettable.html

Det lader umiddelbart til, de er lige så skuffede, som nok mange 'ægte'
Beatles fans er. - Jeg er så heldig at have stort set alle deres
officielle udgivelser - inkl. deres tyske indspilninger på Polydor. -
Dog mangler jeg ét LP album - "Rock'n Roll Music", - og jeg véd, den
bliver vanskelig at få fat i. Udover nogle af numrene fra "Beatles For
Sale" (bl.a. titelmelodien) er der 4 rock'n roll numre, der ikke findes
på andre plader - "Sweet Georgia Brown" (lang ver. på engelsk med Tony
Sheridan og Del Shannon), "Hey, Hey, Hey" (med Ray Charles på klaver),
"Memphis Tennessee" (med Chuck Berry på guitar) og "Good Golly, Miss
Molly" (såvidt vides med Jerry Lee Lewis på klaver)...

Nå, men jeg må så 'nøjes' med at nyde det nye boxset med The Boss.

mvh. Erik Richard

Fra : Robert Piil

Dato : 17-11-10 01:47

Den 17-11-2010 01:27, Erik Richard Sørensen skrev:

> Beatles fans er. - Jeg er så heldig at have stort set alle deres
> officielle udgivelser - inkl. deres tyske indspilninger på Polydor. -

Tja, jeg har enkelte kopierede mp3-albums og utallige
covers/fortolkninger, men jeg the Complete Beatles på noder, og har
tygget en hel del af det igennem dengang jeg spillede 6-strenget og
tangenter. De har skrevet noget rigtig god musik, og blev også rigtig
gode musikere - med tiden, men det er kompostitionerne jeg husker dem for.

De rigtige Beatles-fans jeg kender har alle de ting der er udgivet i dag
i iTunes, både på LP'er, singler, CD'er og i de remastered udgaver.
Jeg har svært ved at forestille mig at de skulle hoppe på komprimerede
udgaver af det samme.

> Nå, men jeg må så 'nøjes' med at nyde det nye boxset med The Boss.

Ham kan du have i fred, så sætter jeg lidt punk jazz på (Jaco).

--
Robert Piil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-10 03:32

Robert Piil wrote:

> [...]
> i iTunes, både på LP'er, singler, CD'er og i de remastered udgaver.
> Jeg har svært ved at forestille mig at de skulle hoppe på komprimerede

Jeg tror heller ikke, der er mange, der vil bruge tid og penge på
hverken mp3 eller AAC - knap nok de re-masterede versioner. - Jeg synes,
de er 'tynde' i lyden og har ikke den klassiske 'Beatles sound'

> Ham kan du have i fred, så sætter jeg lidt punk jazz på (Jaco).

Kender dem faktisk ikke, - men noget Pat Metheny eller Ali Farka og Ry
Cooder kan vel også bruges.? - Bortset fra det, så er det nye sæt her
'The Promise' fortrinsvis gamle 'skuffe-ting' fra tiden med 'Darkness On
The Edge Of Town', 'Nebrtaska' osv., - altså tiden omk. 1977-79 - med de
originale E Street Band. - Jeg har hørt, der skulle ligge mere end 200
yderligere indspilninger fra den tid, men at han kasserede dem, da han
mente, de ikke ville være egnede til det bredere publikum. Og det er da
også tydeligt at høre på det lidt, jeg har nået at lytte til i dag/går,
at det er noget mere barske og til tider dystre tekster, men stadig den
sædvanlige melodiøse Springsteen sound.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-11-10 18:03

Den 17.11.10 03.32, skrev Erik Richard Sørensen:
> Jeg tror heller ikke, der er mange, der vil bruge tid og penge på
> hverken mp3 eller AAC - knap nok de re-masterede versioner. - Jeg synes,
> de er 'tynde' i lyden og har ikke den klassiske 'Beatles sound'

For meg har «classisk» sound knitring og spraking i seg. Jeg har hatt
den glede å eie en rekke versjoner av det eminente album «Wind &
Wuthering» av Genesis. Først på vinyl, deretter på CD, så i remastret
versjon i AAC kjøpt på iTMS. Den remastrede versjon i AAC syntes jeg låt
hakket bedre enn CD-en. Dette skulle ikke gå an, men slik oppfattet jeg
det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-10 21:17

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> versjon i AAC kjøpt på iTMS. Den remastrede versjon i AAC syntes jeg låt
> hakket bedre enn CD-en. Dette skulle ikke gå an, men slik oppfattet jeg

Det er fordi hørelsen er så subjektiv at man aldrig skal stole blindt på
hvad andre synes om indspilninger, mastering, forstærker, højtaler etc.
etc.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 07:28

> [...]

> versjon i AAC kjøpt på iTMS. Den remastrede versjon i AAC syntes jeg låt
> hakket bedre enn CD-en. Dette skulle ikke gå an, men slik oppfattet jeg

The Lamb Lies Down On Broadway, Nursery Crime, Trespassing og de andre
albums fra den tid synes jeg, er de bedste.

M., der tænker, om du også kender Gentle Giant?

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-11-10 14:09

Erik Richard Sørensen - tulle@tulle.dk on 17/11/10 01.27 wrote:

> Dog mangler jeg ét LP album - "Rock'n Roll Music", - og jeg véd, den
> bliver vanskelig at få fat i.

Efter et hurtigt kig på ebay.co.uk, så ligner det en smal sag at få fat i
det album også.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-10 14:50

Peter Kiil wrote:

> Efter et hurtigt kig på ebay.co.uk, så ligner det en smal sag at få fat i
> det album også.

Njae... ikke helt så let endda. - Chuck Berrys sang Rock'n Roll Music i
The Beatles udgaven findes på både 'Beatles For Sale', og en
US-compilation fra serien "The Rock'n Roll Anthology" (ikke at forveksle
med "The Rock'n Roll History") og så på den tredie LP med titlen Rock'n
Roll Music', der normalt kan findes på nettet. Men den "Rock'n 'Roll
Music", der normalt kan findes, er en US-compilation udgave af 'Beatles
For Sale' med 3 ekstra numre, og det er _ikke_ nogle af de 4 numre, jeg
nævner. - Jeg lånte for mange, mange år siden LP'en fra en bekendt, som
jeg nu har mistet kontakten med og end ikke aner, hvor bor nu.

- Hvis det kan hjælpe nogen til at identificere pladen, så er coveret
knaldrødt både foran og bagpå. Titlen "Rock'n Roll Music" står med ca.
6-7cm høje gule bogstaver, og "The Beatles" står med hvide, ca. 3cm høje
bogstaver ovenover LP titlen. Foran på fronten er der 4 hoveder af de
fire Beatles folk, og under de billeder står titlerne på de enkelte
numre med ca. 8-10mm høje bogstaver i gult og hvidt. Bagsiden er som
sagt også rødt, Pladeindhold står øverst til venstre med 'side A' hhv.
'side B' og de enkelte titler i gult med tekst og forfatter i hvidt.
Svjh. er der til høre en spalte med lidt om pladens tilblivelse og andet
Beatles stof. Jeg /mener/ at huske, det er en Polydor, men er langt fra
sikker her.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 07:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> "Memphis Tennessee" (med Chuck Berry på guitar) og "Good Golly, Miss
> Molly" (såvidt vides med Jerry Lee Lewis på klaver)...

De numre, du omtaler, er jo ikke Beatlesproduktioner - det er Tony
Sheridanproduktioner med Beatles som backinggroup.

Findes iøvrigt på LP´en, Beatles in Hamburg, featuring Tony Sheridan.

M.

Fra : jagge

Dato : 17-11-10 22:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Var det virkelig det hele.?

Ja der kan man da tale om US totalt overkill på markedsføringsfronten.

Det var sgu en and.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-10 19:02

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja der kan man da tale om US totalt overkill på markedsføringsfronten.

nok mere (igen) verdenspressen som ikke har kritisk sans ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-11-10 06:23

Den 17/11/10 00.20, Erik Richard Sørensen skrev:

> Var det virkelig det hele.?

> mvh. Erik Richard

Tja, mon ikke det største i nyheden er at det nu er lykkedes de to
"gigantiske æbler" at mødes og finde fælles fodslag i iTunes.

Fra : Snorre Berg

Dato : 18-11-10 11:26

Den 18.11.2010 06:22, skreiv Henry Lerche Madsen:

> Tja, mon ikke det største i nyheden er at det nu er lykkedes de to
> "gigantiske æbler" at mødes og finde fælles fodslag i iTunes.

Jeg sluttet mer eller mindre å handle hos iTMS etter at jeg mistet en
del musikk grunnet kuk i computeren.

Dog syntes jeg dette var en storartet nyhet. Butikken er ikke komplett
uten «The Fab Four».

--
SB

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 07:15

> [...]
> af det engang, og det lød meget spændende. Det var vist George Martins
> barn eller barnebarn, der havde lavet det. Det kan jeg ikke finde

Du husker rigtigt, men det er jo ikke en Beatlesproduktion.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-10 23:24

> Du husker rigtigt, men det er jo ikke en Beatlesproduktion.

Nej, men det er vel en plade med The Beatles. Alle moderne kunstnere
laver jo også remix og alle mulige specialudgaver af det samme nummer
ofte med gæstekunstnere.
--
Henrik Münster
Esbjerg