Gammel traver: Mangler æøå i google gruppe~
Fra : Langgaard

Dato : 16-11-10 10:24

Hej

Jeg har søgt tilbage i gruppen og på nettet men ikke fundet noget
brugbart. Det er ikke altid tegnene mangler men ofte, jeg har svært
ved at se et mønster i det.

I Safari er standardkodningen sat til Vesteuropæisk (ISO latin 1), er
det godt nok?

Kender nogen en løsning på det problem?

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-10 19:15

Hejsa...

Langgaard wrote:
> [...]
> ved at se et mønster i det.
>
> I Safari er standardkodningen sat til Vesteuropæisk (ISO latin 1), er

Ja, det er std. på både Safari, Opera, iCab, Firefox osv., når den/de
installeres på et dansk system.

> Kender nogen en løsning på det problem?

Hm, du kan forsøge at sætte den til Unicode UTF-8 ikke til UTF-16, da
flere servere ganske enkelt ikke kan håndtere UTF-16.

På den her opsætning kører jeg selv med vesteuropæisk (ISO-8859-1) med
Mozillas kombiprogram SeaMonkey, men på en anden opsætning på en anden
maskine kører jeg selv med UTF-8 - også med SeaMonkey, da jeg bruger
Composerdelen til oversættelse af HTML-baseret UTF-8 tekst fra engelsk
til dansk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-10 19:29

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> ved at se et mønster i det.
>
> I Safari er standardkodningen sat til Vesteuropæisk (ISO latin 1), er

Som std. skal browseren bare decode det der kommer fra serveren hvad
enten det er UTF-8 eller noget andet ... det er først hvis servern ikke
sender hvad den siger den sender at man kan få noget ud af at ændre det
manuelt.

> Kender nogen en løsning på det problem?

Det er ikke noget du kan gøre noget ved ... det er kombinationen google
+ afsenders encoding som ikke spiller sammen ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-10 19:31

> [...]
> enten det er UTF-8 eller noget andet ... det er først hvis servern ikke
> sender hvad den siger den sender at man kan få noget ud af at ændre det

Google sender alting som UTF-8

<http://dl.dropbox.com/u/693028/google.png>

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-10 11:46

On 16 Nov., 19:31, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Google sender alting som UTF-8
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/google.png>
>
> /thomas

Tak til jer alle, Jeg finder mig i de mangler karakterer

--
Langgaard

Fra : Niels

Dato : 17-11-10 09:33

> Tak til jer alle, Jeg finder mig i de mangler karakterer
>
> --
> Langgaard

Jeg synes også, at det er blevet værre det sidste halve årstid. Det er
mere reglen end undtagelsen, at øæå ikke følger med i Google Groups
(se bare ovenstående indlæg). Men der er aldrig problemer i Gmail.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-10 17:34

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Jeg synes også, at det er blevet værre det sidste halve årstid. Det er
> mere reglen end undtagelsen, at øæå ikke følger med i Google Groups
> (se bare ovenstående indlæg). Men der er aldrig problemer i Gmail.

fordi email klienter som regel godt kan kommunikere i UTF-8 mens mange
newsklienter stadig hænger i bremsen ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-10 17:56

Thomas von Hassel wrote:

> fordi email klienter som regel godt kan kommunikere i UTF-8 mens mange
> newsklienter stadig hænger i bremsen ...

Hvorfor ikke bare sige det lige ud, at de hænger fast i ASCII og/eller
US-ASCII... - Mig bekendt er den eneste deciderede newsreader, der kunne
håndtere både ISO og ASCII den nu desværre hedengangne Hogwasher. - At
den så havde andre mangler som fx. ordentlig håndtering af ændringer i
skrifttype og str., er en helt anden sag...

mvh. Erik Richard