Dokumentsammenligning
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-10 21:47

Jeg får brug for at skulle kunne sammenligne 2 dokumenter linie for
linie i forb. med oversættelsesarbejde, (så jeg undgår at skulle
oversætte det hele fra begyndelsen igen), hvor jeg allerede har ét
færdigt dokument, men hvor der er kommet en ny og opdateret version.

I 'gamle dage' brugte vi jo 'DocuComp', men dette forrygende værktøj
findes desværre ikke til OS X. - Jeg véd godt, BBEdit kan, men den er
utrolig vanskelig - og langsom - at bruge, og så er det lige så hurtig
at lave en hel ny oversættelse...

Så findes der noget ala DocuComp til OS X?

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 22:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> at lave en hel ny oversættelse...
>
> Så findes der noget ala DocuComp til OS X?

Tror ikke det er nogen hjælp, men sidst jeg skulle lave en bit til bit
sammenligning brugte jeg Araxis Merge.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-10 22:46

Flemming Rubini wrote:

> Tror ikke det er nogen hjælp, men sidst jeg skulle lave en bit til bit
> sammenligning brugte jeg Araxis Merge.

Jeg har kigget på flere af den slags, men de kan ikke det samme som
DocuComp og BBEdit med fx. farvemarkede linier, hvor der er forskelle.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 23:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg har kigget på flere af den slags, men de kan ikke det samme som
> DocuComp og BBEdit med fx. farvemarkede linier, hvor der er forskelle.

Araxis Merge kan det hele, og det er faktisk problemet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-10 23:30

Flemming Rubini wrote:

> Araxis Merge kan det hele, og det er faktisk problemet.

Hm, ser ud til, den kan temmelig meget mere, end jeg har brug for, - og
så er den ovenikøbet hundedyr - 99€ for standard version.

Ku' være, man skulle prøve at se, om ikke BBEdit kan sættes lidt mere
smart op og så begynde at bruge den igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 23:36

> [...]

> Ku' være, man skulle prøve at se, om ikke BBEdit kan sættes lidt mere
> smart op og så begynde at bruge den igen...

Kan du ikke speede tingene op ved at kopiere teksten ind i hver sin
BBEdit fil eller lignende, og derfra foretage sammenligningen?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-10 23:49

Flemming Rubini wrote:

> Kan du ikke speede tingene op ved at kopiere teksten ind i hver sin
> BBEdit fil eller lignende, og derfra foretage sammenligningen?

Jo, det kan jeg da, men så forsvinder ligesom lidt af fidusen ved, at
programmet selv markerer forskellene, - og så kan jeg jo lige så godt
vedblive med at bruge SeaMonkey 2 Composer, som jeg bruger nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-10 16:20

> [...]

> findes desværre ikke til OS X. - Jeg véd godt, BBEdit kan, men den er
> utrolig vanskelig - og langsom - at bruge, og så er det lige så hurtig

Hvis BBedit's compare documents er ligesom TextWranglers så er det da
det nemmeste i verden ?

Jeg bruger det til at sammenligne kode ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-10 19:03

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis BBedit's compare documents er ligesom TextWranglers så er det da
> det nemmeste i verden ?
>
> Jeg bruger det til at sammenligne kode ...

Nej, desværre er de to langt fra ens i måden at håndtere sammenligning
på. Textwrangler liger noget mere den gamle BBEdit Lite 6, som desværre
ikke kører på Leopard på en IntelMac, men gerne på en PPC Mac og på
Tiger på IntelMac, - og det er noget bøvlet at skulle skifte bootsystem,
når man vil/skal sammenligne to dokumenter...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-10 19:12

> [...]

> Tiger på IntelMac, - og det er noget bøvlet at skulle skifte bootsystem,
> når man vil/skal sammenligne to dokumenter...

men kan også bare bruge textwrangler ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-10 20:25

Thomas von Hassel wrote:

> men kan også bare bruge textwrangler ?

Hm, måske, men kan den 'automatically update sections & paragraphs to
existing with newest'? - en funktion i BBEdit, hvor man kan opdatere det
gamle dokument, så eksisterende afsnit og underafsnit m.m. bliver
opdateret med data fra nyeste version - inddelt i afsnit, lister, osv.,
som i originaldokumentet, og sådan at kun 'udgået' kode i det gamle
dokument automatisk slettes og erstattes med data fra det nye dokument.
- Og mig bekendt kan Textwrangler heller ikke holde 'internal links',
men man skal så igennem hele dokumentet for at indsætte links bagefter...

Jeg synes ikke Textwrangler er helt så brugbar, som man gerne gør den
til. Der er fjernet mange ting i TW, der var med i BBEdit Lite 6. -
Hvorfor véd jeg ikke, men måske kan det skyldes, at BareBones licenser
til nogle 3.-parts plug-ins er udløbet, og de så ikke ønsker at forny
disse....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-10 20:36

> [...]

> - Og mig bekendt kan Textwrangler heller ikke holde 'internal links',
> men man skal så igennem hele dokumentet for at indsætte links bagefter...

Det lyder i det hele taget som en gaffatape og ståltråds løsning du har
gang i ..

> Jeg synes ikke Textwrangler er helt så brugbar, som man gerne gør den
> til. Der er fjernet mange ting i TW, der var med i BBEdit Lite 6. -

eh ... TextWrangler er gratis ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-10 23:03

Thomas von Hassel wrote:

> Det lyder i det hele taget som en gaffatape og ståltråds løsning du har
> gang i ..

?? - Jeg er ude på at finde en løsning ala DocuComp og ikke spor andet,
og det har intet med hverken gaffatape eller ståltråd at gøre!

> eh ... TextWrangler er gratis ?

Ja og? - Jeg /har/ licens til BBEdit 8.5.x, så hvor i alverden skulle
jeg så gå ned i funktionalitet, hvis der kan findes en løsning, der kan
virke ala DocuComp. - Jeg /har/ også en plug-in, der kan bruges, men
desværre kun til min gamle BBEdit 5.5 Classic, og lige præcis den
plug-in virker ikke på OS X - modsat flere af de andre, der er carbon.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-11-10 00:40

On 2010-11-12 21:46:36 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> at lave en hel ny oversættelse...
>
> Så findes der noget ala DocuComp til OS X?

Har du prøvet OpenOffice? Der er en compare documents under edit.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-10 01:19

Hans Kruse wrote:

> Har du prøvet OpenOffice? Der er en compare documents under edit.

Både og... Jeg åbnede et par filer i OOo, men det var ikke så godt, -
der blev rykket fuldstændig om på både textboxes og frames, så jeg opgav
ganske enkelt at bruge funktionen... - Det så heller ikke godt ud
bagefter i hverken Firefox eller SeaMonkey - og da slet ikke i det
program, hvor hjælpefilerne hører hjemme. - Alm. uformatteret real-view
HTML klarer OOo til gengæld ganske udmærket.

mvhb. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-11-10 02:39

> [...]
>
> at lave en hel ny oversættelse...
>
> SÃ¥ findes der noget ala DocuComp til OS X?

Aldri brukt, ser Filemerge er nevnt. I tillegg har du:
Kaleidoscope http://www.kaleidoscopeapp.com
Diffork http://dotfork.com
Changes http://changesapp.com

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 14-11-10 14:17

Tor Einar Samdahl wrote:

> Aldri brukt, ser Filemerge er nevnt. I tillegg har du:
> Kaleidoscope http://www.kaleidoscopeapp.com
> Diffork http://dotfork.com
> Changes http://changesapp.com

De to første links har jeg prøvet, ikke den sidste, så den kigger jeg da
på...

mvh. Erik Richard