Demokratisk sans (tekst i fuld længde)
Fra : Henrik V Blunck

Dato : 12-11-10 00:13

Demokratisk sans

Det er tankevækkende at se hvordan enkelte opfører sig i politiske fora.
[Dette har jeg behandlet i vores private blog i artiklen "Usenet - et
fremtidsønske"] Demokratisk sans fordrer jo at vi alle forsvarer
hinandens ret til at tænke, tro og mene hvad vi har lyst til. Den
demokratisk indstillede person forsvarer også modstandernes ret til at
have deres mening.

Men der er ved at ske et skred i vores holdning til tingene, for nogle
tror de FORTJENER mere plads til deres meninger end det de får, og på
dét punkt må vi alle foretage redaktionelle valg. Det gælder både
trykte, audiovisuelle og online medier. Det må være kvaliteten i den
formulering som afgør om folk skal have plads i det pågældende medie, og
ikke bare et sekund-for-sekund millimeterdemokrati.

Regeringen vil nemlig gerne have fri taletid til deres argumenter, men
når de så får modstand så opstår der fornyede påstande om hvor røde
medierne skulle være - og det hele lugter mest af alt af at regeringen
har pokkers svært ved at forklare sin politik. Når oppositionen har en
langt mere fornuftig vinkel er det ganske naturligt at de får taletid,
og det gør ikke medierne spor rødere.

Sjovt nok er de jo ikke pludselig mere blå (liberale farve) eller grønne
(som det konservative logo) når det er socialdemokraterne som sidder i
regering og oplever kritik fra de borgerlige, som så kommer i
opposition, men det glemmer de borgerlige hurtigt.

Efter snart et årti med borgerlig dominans er der sket et skred, og i
dag er det nærmest legitimt at pådutte andre motiver som afslører mere
om ens egen mangel på demokratisk sans end nogen reel mangel. Det vil
kræve stor pædagogisk sans at få den gode danske ånd tilbage i folks
mellemfolkelige samvær. Vi er blevet individualister i et omfang som
sørgeligt beviser hvorfor der er brug for et systemskifte.

Når dette systemskifte kommer kunne der forhåbentlig komme en ny og mere
frisk duft i bageriet...

God weekend til alle bloggens læsere.

Kilde og gerne kommentarer:
<http://politisk-blog.blogspot.com/2010/11/demokratiske-traditioner.html>

Henrik Blunck - Ruds Vedby
SEO for begyndere
http://seo-for-begyndere.blogspot.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-11-10 00:52

On 2010-11-12 00:13, Henrik V Blunck wrote:

> Når dette systemskifte kommer kunne der forhåbentlig komme en ny og mere
> frisk duft i bageriet...

De røde djævles tid er forbi. Vi skal bare have muget kadaverne ud..

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-10 04:07

On Fri, 12 Nov 2010 00:51:44 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>De røde djævles tid er forbi. Vi skal bare have muget kadaverne ud..

Helt som religionsfanatikere har du vist et problem med
Ø N S K E T Æ N K N I N G

Aldrig har vi haft så mange undervisere og journalister.
Mindst 90% af begge grupper har som livssag at propagandere for røde
budskaber
S-SF loves valgsejr af medierne, hvis opinionsmålinger oftest er enten
korrekte eller virker usvigeligt sikkert som selvopfyldende profeti

Hvordan matcher virkeligheden Martin Nielsens djærve ønsketænkning?

Minder det om skråsikre tossesekters spådomme om jordens undergang
imorgen?

Martin siger jeg skal lade SF-mureren, mediedarlingen Mattia Tesfaye
skade SF ved at ignorere ham.
Men det er ham og ikke Martin der har ugentlig klumme i EB ...

Min røde nevø er socialborgmester i hovedstaden og har lige fået
tvillinger - er hans tid forbi og de sunde babyer er kadavere?
Han har skiftet parti et par gange og fra EL er vejen til S jo klar så
han har som katten ni liv.

Tyder CEPOS på at de er fremtiden?

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-11-10 04:41

On 2010-11-12 04:06, Bo Warming wrote:

> [...]
> korrekte eller virker usvigeligt sikkert som selvopfyldende profeti
>
> Hvordan matcher virkeligheden Martin Nielsens djærve ønsketænkning?

Martin Nielsen er et afdødt centralkommitemedlem - og er forlængst muget ud.

> Minder det om skråsikre tossesekters spådomme om jordens undergang
> imorgen?

Gid du ikke var så optaget af negativ tænkning. Har du drukket fusel fra
Aldi igen?

> Min røde nevø er socialborgmester i hovedstaden og har lige fået
> tvillinger - er hans tid forbi og de sunde babyer er kadavere?

Ha, ha - din tyrkertro på social determinisme stikker turbanen frem igen
- men det er gener der tæller, og man ser ofte børn lægge afstand til
forældre der lever på livsløgn.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-10 01:21

On Fri, 12 Nov 2010 04:41:07 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Martin Nielsen er et afdødt centralkommitemedlem - og er forlængst muget ud.

JEg hørte ham tale i Nørrebroparken , hyldet som helgen, siden
begravet med ceremoni altså ikke muget ud - desværre

> [...]
>
>Ha, ha - din tyrkertro på social determinisme stikker turbanen frem igen
>- men det er gener der tæller, og man ser ofte børn lægge afstand til

Hvis arv kan øges ved konge-fader-drab så slades traditionel
kinrelationship sammenhold - og social arv kan også skabe had mod især
farn

Fra : DADK

Dato : 12-11-10 03:59

Henrik V Blunck wrote:
> Demokratisk sans

Hej Henrik V Blunck - hvor meget jeg end vender og drejer det, og jeg
har endda fattet sympati med dig, forbliver nedenstående desværre en
omgang ærkevrøvl.

> [...]
> formulering som afgør om folk skal have plads i det pågældende medie, og
> ikke bare et sekund-for-sekund millimeterdemokrati.

Alt det ovenstående er volapyk. Jeg TROR jeg ved hvad du mener, men det
er volapyk alligevel. Altså bare den "logiske" tankerække : Nogle tror
de har mere ret, ergo skal vi foretage redaktionelle valg hvor vi på
baggrund af en kvalitetsvurdering afgør om folk har ret?

Ikke blot taler du om censur, du gør dig skyldig i at være værre end dem
du kritiserer.

> Regeringen vil nemlig gerne have fri taletid til deres argumenter, men
> når de så får modstand så opstår der fornyede påstande om hvor røde
> medierne skulle være

Eksempler? Hvornår har f.eks Lars Løkke eller lad os sige Bertel Haarder
udtalt sig om "røde medier"?

> [...]
> har pokkers svært ved at forklare sin politik. Når oppositionen har en
> langt mere fornuftig vinkel er det ganske naturligt at de får taletid,

Helt enig, men er det mon ikke dig der ikke kan se skoven for bare af
træer?

> [...]
> regering og oplever kritik fra de borgerlige, som så kommer i
> opposition, men det glemmer de borgerlige hurtigt.

Det er jo det rene vås. Du kan da ikke spå om fremtiden. Der var kritik
af DR, og kun DR, også i 80'erne da vi havde Slchüter, og i 90'erne da
vi havde Nyrup og i 2000'erne da vi havde Fogh.

> Efter snart et årti med borgerlig dominans er der sket et skred, og i
> dag er det nærmest legitimt at pådutte andre motiver som afslører mere
> om ens egen mangel på demokratisk sans end nogen reel mangel.

??? Eksempler?

> Det vil
> kræve stor pædagogisk sans at få den gode danske ånd tilbage i folks
> mellemfolkelige samvær.

Hvad er den "danske ånd" - er det ikke det, som folk stemmer på? Eller
hører du til den lille ekstreme yderfløj i SF+R, der ønsker at tage
patent på hvad der er "dansk"?

>Vi er blevet individualister i et omfang som
> sørgeligt beviser hvorfor der er brug for et systemskifte.

Individualisme er dårligt, mener du, med andre ord?

> Når dette systemskifte kommer kunne der forhåbentlig komme en ny og mere
> frisk duft i bageriet...

Så hvis der kommer et regeringsskifte, så kan vi se frem til mindre
individualisme, og mindre kritik af medierne?

Lad os vende det om : Mere kollektivistisk pæregrød og mere ukritisk
indoktrinering fra medierne?

> God weekend til alle bloggens læsere.

Jamen god weekend til dig også, selvom det altså i morgen kun er fredag.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 12-11-10 20:38

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tankevækkende at se hvordan enkelte opfører sig i >politiske fora.

Jeg kan se du nu bringer din tekst her i sin helhed, og sidst i dit indlæg
henviser til at man også kan kommenterer på din blog.

Se det mener jeg er den helt rigtige måde at gøre det på, man kan nu
kommenterer på dit indlæg uden at skulle ind over din blog, og uden at man
(med rette eller urette) føler at man er "lokket" der over af anden grund.

Fint nok! respekt og sympati her fra af.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 14-11-10 02:13

Den 12-11-2010 20:37, Michael Meidahl Jensen skrev:
> [...]
> (med rette eller urette) føler at man er "lokket" der over af anden grund.
> Fint nok! respekt og sympati her fra af.

Takker.