Tvivl om Airport Express
Fra : Jonas Jalling

Dato : 12-11-10 08:23

Hej,

jeg er på nippet til at anskaffe mig en Airport Express i stedet for
mit gamle 11mbit accesspoint. I den forbindelse er jeg dog blevet lidt
i tvivl. Der står på Apple's hjemmeside at der kan være op til 10
samtidige brugere på Express'en. Gælder dette tal både får trådet og
trådløs, eller er det kun for trådløs?
Med mit faste(kablede) udstyr kommer jeg op på 6 enheder så vidt jeg
lige kan tælle. Og med to bærbare i husstanden støder jeg jo nærmest
på grænsen allerede.
Er min frygt ubegrundet?

Mvh Jonas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 12-11-10 08:31

Den 12/11/2010 08:22, Jonas Jalling skrev:
> [...]
> Med mit faste(kablede) udstyr kommer jeg op på 6 enheder så vidt jeg
> lige kan tælle. Og med to bærbare i husstanden støder jeg jo nærmest

Hej igen,

jeg tror selv jeg kan svare, når nu jeg tænker mig om. De kablede
enheder skal selvfølgelig slet ikke have noget med Airporten at gøre
direkte, da den blot skal fungere som bridge imellem det trådede og
det trådløse netværk.
Begrænsningen på 10 brugere ligger sikkert i Airportens DHCP-server,
men da jeg allerede har et modem der fungerer som DHCP-server vil
modemet blot dele IP'er ud til de trådløse enheder også.

Mvh Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-10 08:33

Hej,

> Begrænsningen på 10 brugere ligger sikkert i Airportens DHCP-server,

Nej, der er ikke en sådan begrænsning.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-10 08:32

Hej,

> i tvivl. Der står på Apple's hjemmeside at der kan være op til 10
> samtidige brugere på Express'en. Gælder dette tal både får trådet og
> trådløs, eller er det kun for trådløs?
> Er min frygt ubegrundet?

Ja, det vil jeg mene.

Der er ikke tale om nogen "hård" grænse på 10 brugere. Det er
udelukkende et "markedsføringstal" som er anvendt for at sige, at hvis
man er 10 personer eller færre på netværket så er Express en god ide.
Tilsvarende er Extreme en god idé for netværk med 50 eller færre
personer (bemærk, Apples holdning - ikke min).

I virkeligheden er en trådløs router begrænset af dens hardware -
primært CPUen. Hvor mange brugere du kan have på samtidigt afhænger af,
hvor meget du belaster routerens CPU. Har du en håndfuld brugere som
hver åbner 100-vis af TCP-forbindelser, bruger masser af båndbredde,
streamer musik med AirPlay og tilgår USB-diske via delte netværksdrev -
så har du en høj belastning. Har du en håndfuld brugere som kun checker
hvert kvarter om de har fået email, så har du en lav belastning.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 15:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> så har du en høj belastning. Har du en håndfuld brugere som kun checker
> hvert kvarter om de har fået email, så har du en lav belastning.

Men jeg har i hvert fald oplevet at mit netværk var utilgængeligt pga.
der angiveligt var koblet 50 brugere på. Det var gået bananas,
formentlig pga. af jeg dagen igennem ofte har min bærbare kablet, og
ligeså ofte bruger den trådløs. Kun sket en gang, så det var nok en
fejl. Mit netværk består af stort set kun af en mini og en mbp.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 15:26

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> [...]
> i tvivl. Der står på Apple's hjemmeside at der kan være op til 10
> samtidige brugere på Express'en. Gælder dette tal både får trådet og

Airport Express har kun et ethernetstik, og det er beregnet til at føre
op til dit internetgrej. Dvs ingen trådede derudover.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 15:27

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> I virkeligheden er en trådløs router begrænset af dens hardware -
> primært CPUen. Hvor mange brugere du kan have på samtidigt afhænger
> af, hvor meget du belaster routerens CPU. Har du en håndfuld brugere

Min erfaring siger nu at det mere er RAM'en i routeren til at holde styr
på alle NAT-forbindelserne der er flaskehalsen.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 16:57

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> Med mit faste(kablede) udstyr kommer jeg op på 6 enheder så vidt jeg
> lige kan tælle. Og med to bærbare i husstanden støder jeg jo nærmest

En express koster 700, en extreme 1200. De sidste 500 kr. er godt givet
for at kunne bruge den som NAS til TimeMachine, så længe du sætter den i
køleskabet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 07:37

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> En express koster 700, en extreme 1200. De sidste 500 kr. er godt givet
> for at kunne bruge den som NAS til TimeMachine, så længe du sætter den i
> køleskabet.

En Extreme har ingen HD - tænker du på TimeCapsule?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 09:37

> En Extreme har ingen HD - tænker du på TimeCapsule?

Nej. Du kan sætte en HD til Extremen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 10:09

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Nej. Du kan sætte en HD til Extremen.

I USB-stikket? OK, jeg troede, det kun var til en printer...

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 11:32

> I USB-stikket? OK, jeg troede, det kun var til en printer...

Gigabitversionen af Extremen understøtter brug af USB-disk.(1)

Men, jeg har forsøgt mig med at gøre det samme på min TimeCapsule, og
fik _ikke_ den ønskede sænkning af temperaturen ved at bruge en ekstern
harddisk.

Så min konklusion er, at Extremen såvel som TimeCapsulen skal køles ved
minimum at hive måtten af dåsen, og evt. at supplere med en USB-vifte i
USB-porten. Jeg bruger fx en hub med vifte tilsluttet når jeg tager den
månedlige backup af TimeMachinen på tidskapslen.

1) <http://support.apple.com/kb/HT2421?viewlocale=en_US>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 13:37

> [...]

> USB-porten. Jeg bruger fx en hub med vifte tilsluttet når jeg tager den
> månedlige backup af TimeMachinen på tidskapslen.

Tak - mine Extremes /er/ Gb og er også meget varme, men de har kørt i
årevis(to/tre år), og har intet fejlet. Jeg har dog intet tilsluttet
USB-porten.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 15:03

> Tak - mine Extremes /er/ Gb og er også meget varme, men de har kørt i
> årevis(to/tre år), og har intet fejlet. Jeg har dog intet tilsluttet
> USB-porten.

Desværre fejler mange efter 18 måneder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 15:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Desværre fejler mange efter 18 måneder.

Capsules, ja - ikke Extremes.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 16:03

> Capsules, ja - ikke Extremes.

Begge.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 16:16

> Begge.

Uha da...så har jeg halvandet år at løbe på med den ene, der endnu ikke
er taget i brug

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 16:44

> Uha da...så har jeg halvandet år at løbe på med den ene, der endnu ikke
> er taget i brug

Som sagt jeg har strippet den:

<http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=828159>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 20-11-10 17:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Som sagt jeg har strippet den:
>
> <http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=828159>

Tak, men uha - det ser godt nok væmmeligt ud, brrrrr......

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-11-10 17:51

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Desværre fejler mange efter 18 måneder.

Det samme blev sagt om Expresser.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 18:12

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det samme blev sagt om Expresser.

Okay, det havde jeg ikke set, men faktisk droppede jeg selv brugen af
Expresser, fordi de blev for varme efter min mening, hvorfor jeg satte
en kort holdbarhedsdato på dem.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini