Opløsning på TV via Mac mini
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-11-10 05:31

Jeg har en Mac mini 1.83 kørende som mediecenter og det fungerer rigtigt
udemærket.

Imidlertid så kan det ikke vise Full HD - det vil sige at film vises med
en sort ramme rundt om på ca. 5 - 8 cm

Det er DVD film som er rippet med Handbrake og vises via Front Row.

Jeg bruger et Apple DVI stik adapter, som slutter i et HDMI stik som så
går i TV med et HDMI kabel.

Smider jeg et VGA kabel i, så vises film til kant.

Det er 42" LG TV.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Jalling

Dato : 12-11-10 06:09

Den 12/11/2010 05:30, Jesper Haaber Gylling skrev:
> [...]
> går i TV med et HDMI kabel.
>
> Smider jeg et VGA kabel i, så vises film til kant.

Hej Jesper,

Først tænkte jeg at det måske var et problem med HDCP, men faldt så over
denne blog:
<http://blog.adamnash.com/2008/01/24/yes-you-can-get-1080p-out-of-a-mac-mini/>
Var det noget?

Mvh Jonas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-11-10 08:19

Hej

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Imidlertid så kan det ikke vise Full HD - det vil sige at film vises med
> en sort ramme rundt om på ca. 5 - 8 cm

Jeg havde selv et ligende problem på mit Sony tv, hvor jeg på ingen måder
kunne få fuld billede, uden at installere 3. parts software til at korrigere
skærmindstillingerne.

Dog fandt jeg en løsning, ved at aktivere noget der hedder "fuld pixel" på
tv'et, og vupti så er der fuld skærm.

Mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-10 08:24

Hej,

> Imidlertid så kan det ikke vise Full HD - det vil sige at film vises med
> en sort ramme rundt om på ca. 5 - 8 cm

Check i system preferences hvilken opløsning, du kører med. Hos mig
kræver det at man også indstiller TV'et. På mit Sony Bravia TV skal man
vælge en indstilling kaldet "Full Pixel" for at få 1080p vist korrekt.

> Det er DVD film som er rippet med Handbrake og vises via Front Row.

Du kan aldrig få full HD ud af en DVD-film. Du skal op i BluRay for at
få noget kildemateriale som reelt er full HD.

Er du sikker på at du ikke blander filmens format og opløsning sammen?

En film kan sagtens være vist i højest mulige opløsning og have stadig
have sorte rammer. Det er faktisk meget almindeligt da spillefilm jo er
optaget til biografer og ikke til til 16:9 formatet, som de fleste
fladskærms-TV i dag har.

Check på bagsiden af DVD-æsken, hvilket format filmen er optaget i.

> Smider jeg et VGA kabel i, så vises film til kant.

Sikker på at dit ikke blot zoomer ind (Pan and scan), så du reelt ikke
får hele billedet på skærmen?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-11-10 14:28

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Du kan aldrig få full HD ud af en DVD-film. Du skal op i BluRay for at
> få noget kildemateriale som reelt er full HD.

Det er mig der var lidt træt, da jeg skrev det. Jeg er klar over at en
DVD ikke kan blive eller er Full HD.