strømforsyning til Macbook Pro
Fra : Mads

Dato : 10-11-10 13:01

Hej!
Jeg har netop fået mig en Macbook Pro og tænkte at det ville være rart
med et ekstra strømkabel så jeg kan have et liggende i min taske
permanent. Men skal sådan et virkelig koste 600 kr (Apple Store /
humac) eller findes der en billigere løsning?

VH
Mads

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-10 21:32

Mads <madsmadsmads@gmail.com> wrote:

> [...]
> permanent. Men skal sådan et virkelig koste 600 kr (Apple Store /
> humac) eller findes der en billigere løsning?

Nu er det jo ikke bare et kabel, men en hel oplader. OK, så er kr. 600,-
da ganske pænt. Det er ikke noget, man køber, fordi det lige kunne være
rart at have. Apple har taget patent på den magnetiske stikforbindelse,
så der findes ikke alternative opladere. I hvert fald ikke fra
navngivne, anerkendte firmaer. Jeg har dog hørt om kinesiske
no-name-opladere, der passer til. De er sådan lidt mere ligeglade med
patenter og rettigheder.

<http://uk.shopping.com/magsafe/products>
<http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25213>
<http://www.buyscheaper.com/buy-cheap-apple-magsafe-60w-power-adapter-fo
r-macbook-ma538lla-discount-review/>
<http://forums.redflagdeals.com/cheapest-way-get-macbook-65w-magsafe-ada
pter-468265/>
<http://pangea.stanford.edu/~schmitt/magsafe/>
<http://alatest.dk/anmeldelser/computerkabler-og-adaptere/replacement-85
w-apple-magsafe-magnetic-plug-power-supply-replacement-for-macbook-pro-l
aptops-compatible-part-numbers-a1172-a1222-ma375b-a-better-r/po3-8387356
4,44/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-11-10 08:32

On 10-11-2010 21:00, Mads wrote:
> [...]
> permanent. Men skal sådan et virkelig koste 600 kr (Apple Store /
> humac) eller findes der en billigere løsning?

Det er den sædvanlige oplevelse med Apple tilbehør, måske lidt smartere,
men godt nok temmelig meget dyrere end lignende produkter. En std.
Lenovo strømforsyning fås til 450,- :-/

Jesper \

Fra : Mads

Dato : 11-11-10 04:41

Tak for svaret. Jeg tror jeg vil kigge nærmere på en no-name udgave.
Godt vi har kineserne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-10 12:43

Mads <madsmadsmads@gmail.com> wrote:

> Tak for svaret. Jeg tror jeg vil kigge nærmere på en no-name udgave.
> Godt vi har kineserne

bare vær opmærksom på at hvis dit batteri eksploderer så er Apple ret
kolde i røven hvis du har brugt en uautoriseret oplader ...

/thomas

Fra : h

Dato : 11-11-10 13:01

On 11/11/10 12:40 PM, Mads wrote:
> Tak for svaret. Jeg tror jeg vil kigge nærmere på en no-name udgave.
> Godt vi har kineserne

Jeg har sendt dig en mail, men din mailadresse virker måske ikke ?

/H

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-10 13:06

On 2010-11-10 21:00:40 +0100, Mads <madsmadsmads@gmail.com> said:

> [...]
> permanent. Men skal sådan et virkelig koste 600 kr (Apple Store /
> humac) eller findes der en billigere løsning?

Jo, lidt hukommelsestræning :)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-11-10 13:31

> [...]

> permanent. Men skal sådan et virkelig koste 600 kr (Apple Store /
> humac) eller findes der en billigere løsning?

Hvis du køber en 27" Cinema Display, så får du en oplader tilovers.

Fra : Mads

Dato : 11-11-10 05:48

On Nov 11, 1:01 pm, h <hhandre...@XXXgmailXXX.com> wrote:

> Jeg har sendt dig en mail, men din mailadresse virker m ske ikke ?
>
> /H

Jo. Jeg har nu sendt dig en mail

Fra : Mads

Dato : 11-11-10 05:49

Det kan man nok ikke bebrejde dem. Men er det virkelig en reel risiko?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-10 20:46

Mads <madsmadsmads@gmail.com> wrote:

> Det kan man nok ikke bebrejde dem. Men er det virkelig en reel risiko?

Apple gør meget ud af at optimere hvordan batteriet bliver opladet ...
en 3. parts oplader er måske ikke direkte farlig men måske holder dit
batteri ikke så længe som normalt ..

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 11-11-10 21:02

Den 11/11/2010 20:45, Thomas von Hassel skrev:

> Apple gør meget ud af at optimere hvordan batteriet bliver opladet ...
> en 3. parts oplader er måske ikke direkte farlig men måske holder dit
> batteri ikke så længe som normalt ..
>
> /thomas

Normalt (i alle de devices med Li(Poly/Ion) jeg har skilt ad),
sidder ladestyringen i selve batteriet og ikke i opladeren. De enkelte
celler i Li- batterier SKAL overvåges nøje under både op- og afladning,
for at undgå katastrofale følger - cellerne kan ikke tåle at blive
op- eller afladt for meget.
Derfor tvivler jeg på at det vil påvirke batteriets levetid.

Når det så er sagt, er det 100% sikkert at hvis der sker noget med
opladeren som gør at computeren går i stykker, vil Apple fraskrive sig
ethvert ansvar.
Hvis det samme derimod sker med en original oplader, er jeg ikke i
tvivl om at Apple vil give dig både en ny computer samt en ny oplader.

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-10 21:12

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> op- eller afladt for meget.
> Derfor tvivler jeg på at det vil påvirke batteriets levetid.

Jeg aner ikke noget om detaljerne .. jeg gætter bare groft ...

> [...]
> Hvis det samme derimod sker med en original oplader, er jeg ikke i
> tvivl om at Apple vil give dig både en ny computer samt en ny oplader.

nemlig

/thomas