Hvordan får man Finder/? til at vise skjul~
Fra : Lyrik

Dato : 08-11-10 11:23

Jeg tænker specielt på de prik-filer som Spotlight laver. Jeg vil
gerne se filerne og jeg vil gerne kunne slette dem. Specielt fra de SD-
kort som mine kameraer bruger.
Prikfiler er filer som "hedder": ".fil" og som er kendt i både Linux
og OS-X. De er "skjulte filer" Windows kan vise skjulte filer. Kan OS-
X ikke gøre det samme?

På et SD-kort kan der være måske 150 filer i underfilmapper, som kan
have store konsekvenser for behandlingen af indholdet på kortet.

Jeg har et tillægsspørgsmål omkring "Spotlight" Jeg prøver at undtage
memorykort og for eksempel "Bootcamp" partitionen fra "Spotlights"
nidkære katalogisering. Imidlertid oplever jeg at de filer eller
devices som Jeg undtager fra Spotlight, forsvinder fra
undtagelseslisten i "Systemindstillinger"=>"Spotlight"=>"Privat"=>+

Jeg må igen og igen undtage de samme drev og devices. Hvordan får man
Spotlights undtagelser til at blive mere permanente?

MvH
Jens

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 08-11-10 14:56

Se artikel her:
Read more: How to Show and Hide Hidden Files on Mac OS X | eHow.com
http://www.ehow.com/how_2274100_hidden-files-mac-os-x.html

In terminal, Type in "defaults write com.apple.finder
AppleShowAllFiles -bool true"

Restart the Finder by typing in "killall Finder" minus the quotes and
be sure to capitalize Finder.

Hilsen Jesper
www.justaddwater.dk

Fra : Lyrik

Dato : 09-11-10 08:18

On 8 Nov., 22:55, Jesper Rønn-Jensen <jespe...@gmail.com> wrote:
> [...]
> AppleShowAllFiles -bool true"
>
> Restart the Finder by typing in "killall Finder" minus the quotes and

,,,,,,,,
Hjertelig tak Jesper.
Jeg kan dog ikke få et rent SDHC-kort, idet Mac insisterer på at have
en skjult fil som holder regnskab med "trash". Men mange af dem kan
slettes.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-10 16:47

Hej,

> Jeg kan dog ikke få et rent SDHC-kort, idet Mac insisterer på at have
> en skjult fil som holder regnskab med "trash". Men mange af dem kan
> slettes.

Køb evt. BlueHarvest, hvis du vil have en nem løsning:

http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest4/

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lyrik

Dato : 10-11-10 01:43

On 9 Nov., 16:47, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> Hej,

> K b evt. BlueHarvest, hvis du vil have en nem l sning:
>
> http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest4/

,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for den. Den går grundigt til værks og ligger i højrekliksmenuen.
Nogle ting kan jeg dog undre mig over. De undtagelser på steder som
"Spotlight" ikke skal søge på, forsvinder efter genstart. Inden man
når at vælge undtagelserne igen, har OS X allerede sat sine "tags". Så
helt kommer man nok ikke af med "problemet"
Det kan være at et af "tag-sene" handler om at undtage drevet for
"Spotlight"? Who knows? Systemet skal åbenbart være en hemmelighed,
skjult for brugernes nysgerrige blikke. Ellers havde der vel været
nogle manualer der viste mulighederne bag facaden.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-10 10:09

Hej,

> Nogle ting kan jeg dog undre mig over. De undtagelser på steder som
> "Spotlight" ikke skal søge på, forsvinder efter genstart. Inden man

Nu blander du tingene sammen. Det er en fejl, du har på dit system, som
du jo også havde før installationen af dette program (du har skrevet om
det før på gruppen). Den skal du rette seperat.

> Det kan være at et af "tag-sene" handler om at undtage drevet for
> "Spotlight"?

Det er slet ikke så mystisk som du gør det til. Det har ikke noget med
tags at gøre. Du kan oprette en fil ved navn .metadata_never_index i
roden af filsystemet for at undtage drevet for Spotlight.

De andre ting du ser (.DS_STORE osv.) har ikke noget at gøre med at
undtage drevet for Spotlight.

> Who knows? Systemet skal åbenbart være en hemmelighed,
> skjult for brugernes nysgerrige blikke. Ellers havde der vel været
> nogle manualer der viste mulighederne bag facaden.

Der er ingen grund til at lave konspirationsteorier uden at forsøge at
sætte sig ind i problemstillingen.

Der ligger skam en manual installeret på alle Mac OS X systemer som
dokumenterer præcist, hvordan du slår Spotlight indexing fra på de
enkelte drev. Det kan gøres fra terminalen ved bare at skrive:

mdutil -i off /Volumes/MinDisk

Du kan læse manualen til kommandoen med:

man mdutil

Spotlight-kommandoerne starter alle med "md". Du kan fx læse mere om
mdls, mdfind, osv. Især mdfind er rigtig smart i mange dagligdags
situationer.

Fra : Lyrik

Dato : 11-11-10 05:29

On 10 Nov., 10:08, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]

> tags at gøre. Du kan oprette en fil ved navn .metadata_never_index i
> roden af filsystemet for at undtage drevet for Spotlight.

Hvordan opretter man sådan en fil???

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-10 13:47

Hej,

> Hvordan opretter man sådan en fil???

Det vælger du sådan set selv. Du kan bruge touch eller Text Edit.app
eller noget andet.