Lidt OT - Zaptor / StofaTV.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 08-11-10 13:51

Jeg kunne godt tænke mig, at min Zaptor box (Stofanets box til
abonnementskort + diverse service) var trådløs på internettet.
Nu skal den have et ethernetkabel fra box til modem/router.

Til rådighed:
Airport Extreme / trådløst netværk.
aTV.
Netforbindelse/modem.

Kan det lade sig gøre, og da hvordan.

På forhånd tak.

Michael

Michael C.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-11-10 14:11

Den 08-11-2010 13:51, Michael Corfitsen skrev:
> [...]
> abonnementskort + diverse service) var trådløs på internettet.
> Nu skal den have et ethernetkabel fra box til modem/router.

Zaptor-boksen skal sidde på Stofas/Telenors net, og ikke på dit private
net. For en ekstrabeløb kan du få en trådløs router ved Stofa og en
USB-dims at sætte i Zaptor-boksen, så den kobles trådløst op. Det er den
eneste gangbare løsning. Har du ikke en switch (eller flere porte i
routeren), skal du også have sådan en fra Telenor. De skal presses lidt
for at levere en gratis, men har du selv en du ikke bruger er det lige
så godt.

--
Robert Piil

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 09-11-10 18:51

> [...]
> routeren), skal du også have sådan en fra Telenor. De skal presses lidt
> for at levere en gratis, men har du selv en du ikke bruger er det lige

Løsningen blev:

Jeg gik til Stofa, fik et nyt modem gratis (CISCO EPC 3925) og købte en
USB-dims til Zaptor (kr. 100,-) og nu kører det bare.
Der er 4 ethernet-stik i modemet. Jeg bruger kun det ene til mit
airport.
USB-dimsen finder selv modemet/internettet.

Er meget tilfreds.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-10 14:12

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> abonnementskort + diverse service) var trådløs på internettet.
> Nu skal den have et ethernetkabel fra box til modem/router.

en airport ekspress i et WDS til din airport extreme ... så kan du kable
din stofabox til expressen og køre trådløst videre til din extreme

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 08-11-10 14:50

Den 08-11-2010 14:11, Thomas von Hassel skrev:
> en airport ekspress i et WDS til din airport extreme ... så kan du kable
> din stofabox til expressen og køre trådløst videre til din extreme

Du er med på at Zaptorboksen skal sidde på WAN-siden, ikke?

....eller er det du beskriver bare at lave en trådløs bridge fra
zaptorboksen til den port den skal forbindes til? (Det lyder lidt dyrt,
og var baggrunden for at jeg beskrev min løsning som den eneste "gangbare".

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-10 15:31

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Du er med på at Zaptorboksen skal sidde på WAN-siden, ikke?

nope ... jeg gættede på at den bare skulle have et hul ud til
"indernettet"

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 08-11-10 15:37

Den 08-11-2010 15:30, Thomas von Hassel skrev:

> nope ... jeg gættede på at den bare skulle have et hul ud til
> "indernettet"

Stofa gør nu heller ikke meget ud af at forklare det. Jeg rodede med det
et par timer incl at tilføje MAC-adressen til de godkendte MAC-adresser
i Stofas setup, uden at få det til at virke. Jeg læste endda medfølgende
dokumentation igennem, uden det hjalp. Først efter et opkald til deres
kundesupport fandt jeg ud af hvordan det hang sammen. De lovede så at
sende en gratis Switch, som de så alligevel prøvede at fakturere mig
for. Endelig så er selve Zaptorboksen en lunken fornøjelse. Min står der
bare, og bliver kun brugt, hvis vi ikke orker at tage slagsmålet med
sønnike om at der er spisetid midt i børnetimen, så vi kan sætte
udsendelsen på pause imens. den er alt for langsom til at man kan holde
ud at bruge den til daglig.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-10 19:19

> [...]

> sønnike om at der er spisetid midt i børnetimen, så vi kan sætte
> udsendelsen på pause imens. den er alt for langsom til at man kan holde

nej, det lyder ikke som noget hit :)

/thomas