Hvordan finder man de rigtige ram?
Fra : Langgaard

Dato : 07-11-10 08:18

Hej

Jeg købte for kort tid siden 4Gb ram til min iMac, de skulle passe
jævnfør diverse steder på "nettet", men det gjorde de bare ikke, øv,
øv og en masse besvær.

Mit spørgsmål går så på hvordan jeg identificere min maskine ud over
at der i "Om denne Mac" står at det er en 10,1, og under "hukommelse"
står:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hukommelsespladser:

ECC:   Slået fra

BANK 0/DIMM0:

Størrelse:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Producent:   Tom
Produktnummer:   Tom
Serienummer:   Tom

BANK 1/DIMM0:

Størrelse:   Tom
Type:   Tom
Hastighed:   Tom
Producent:   Tom
Produktnummer:   Tom
Serienummer:   Tom

BANK 0/DIMM1:

Størrelse:   2 GB
Type:   DDR3
Hastighed:   1067 MHz
Producent:   0x80CE
Produktnummer:   0x4D34373142353637334648302D4346382020
Serienummer:   0x78F45046

BANK 1/DIMM1:

Størrelse:   2 GB
Type:   DDR3
Hastighed:   1067 MHz
Producent:   0x80CE
Produktnummer:   0x4D34373142353637334648302D4346382020
Serienummer:   0x78F45047
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor hedder bankene: Bank0 og Bank1, og igen Bank0 og Bank1?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-11-10 16:38

On 2010-11-07 16:18:00 +0100, Langgaard said:

> Jeg købte for kort tid siden 4Gb ram til min iMac, de skulle passe
> jævnfør diverse steder på "nettet", men det gjorde de bare ikke, øv,
> øv og en masse besvær.

Har du set her:
http://www.crucial.com/eu/mac/index.aspx

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 16:58

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> BANK 1/DIMM1:

fordi de skal sidde parvis ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 16:58

> [...]

> Jeg købte for kort tid siden 4Gb ram til min iMac, de skulle passe
> jævnfør diverse steder på "nettet", men det gjorde de bare ikke, øv,

Køb ram fra en "respekteret" leverandær .. f.eks. Kingston ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-10 17:18

> [...]

> Serienummer: 0x78F45047
>
> Hvorfor hedder bankene: Bank0 og Bank1, og igen Bank0 og Bank1?

Der er DIMM0 og DIMM1. Hver har en Bank0 og en Bank1. Det er vel bare
navne, der er logiske for controlleren. Hvad ved jeg?
Jeg har mange gange skrevet om min teknik med at finde den
rigtige RAM på Kingstons hjemmeside og derefter lave en dansk
Google-søgning på typebetegnelsen. Så dukker der masser af danske
netbutikker op, og man kan vælge ud fra pris, lagerstatus, levering osv.
Der er aldrig rigtig nogen, der har sagt, at de synes, det er en god
idé. Synes I ikke det? Så ville man også undgå dit problem med "diverse"
steder på nettet som siger noget.
Efter Kingstons beregner skal du bruge "KTA-MB1066". Det koster
f.eks. hos Proshop kr. 227,- for 2 GB og kr. 456,- for 4 GB pr. modul.
Det er så kun 4 GB moduler, der er på lager, men det kan jo næsten ikke
betale sig at købe andet. Man sparer kun kr. 2,- ved at købe to 2 GB
moduler i stedet for et 4 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 07-11-10 20:29

Den 07-11-2010 17:17, Henrik Münster skrev:

> [...]
> Der er aldrig rigtig nogen, der har sagt, at de synes, det er en god
> idé. Synes I ikke det? Så ville man også undgå dit problem med "diverse"

Det er jo i hvert fald en god ide for Kingston, så de får helt sikkert
noget ud af at have den beregner.

Ellers er det vel lige så godt at slå op i manualen og købe den RAM som
passer til Apples specifikationer - problemet er selvfølgelig at der er
nogle webshops der ikke er så gode til at angive de præcise
specifikationer på RAM.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-10 22:42

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Det er jo i hvert fald en god ide for Kingston, så de får helt sikkert
> noget ud af at have den beregner.

Nej, men som mange siger, når de bare køber den samme computer som alle
andre, så er det ikke min opgave at holde bestemte firmaer i live eller
omvendt. Jeg skal bare have et godt produkt til en rimelig pris. Jeg har
altid hørt, at Kingston er godt. Der er sikkert andre, der er lige så
gode, men nok ikke nogen, der er bedre.

> [...]
> passer til Apples specifikationer - problemet er selvfølgelig at der er
> nogle webshops der ikke er så gode til at angive de præcise

Det er netop det. Der er jo rigtig mange specifikationer på RAM, når man
går i dybden, og så begynder jeg at blive usikker. Jeg har netop bestilt
RAM til min iMac med mit sædvanlige trick: Vent et par måneder, og så
halveres prisen. Det har jeg efterhånden gjort med flere computere. Jeg
nægter simpelthen at give kr. 4.000,- for RAM.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 22:54

> [...]
> omvendt. Jeg skal bare have et godt produkt til en rimelig pris. Jeg har
> altid hørt, at Kingston er godt. Der er sikkert andre, der er lige så

Når du piller alle klistermærkerne af ram klodserne så ender du med at
der kun er måske 2-3 producenter ...

Hynix, Samsung og så Kingston er nogle af dem som rent faktisk selv
udvikler deres ram ..

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 07-11-10 10:14

On 7 Nov., 16:58, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Køb ram fra en "respekteret" leverandær .. f.eks. Kingston ...

Hej.

De ram jeg har prøvet var leveret i en MB Pro, altså originale, mere
"respekteret" kan det vel ikke blive

Dog var den maskine sprit ny, men rammene skulle være de samme som
sidder i min iMac

--
Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 18:58

> [...]

> "respekteret" kan det vel ikke blive
>
> Dog var den maskine sprit ny, men rammene skulle være de samme som

Det er et dumt spørgsmål .. men fik du dem monteret rigtigt ?

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 07-11-10 10:16

> fordi de skal sidde parvis ...

Ok, men kan maskinen køre med 2x2gb + 1x4gb, så der er en tom bank
tilbage til "hvis nu"

--
Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 18:58

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Ok, men kan maskinen køre med 2x2gb + 1x4gb, så der er en tom bank
> tilbage til "hvis nu"

måske .. kig i din manual ..

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 07-11-10 10:19

On 7 Nov., 17:17, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Det er så kun 4 GB moduler, der er på lager, men det kan jo næsten ikke
> betale sig at købe andet. Man sparer kun kr. 2,- ved at købe to 2 GB

Hej

Ja, der hvor jeg har søgt på nettet er det også KTA-MB1066 jeg er
kommet frem til, så det prøver jeg.

--
Langgaard

Fra : Langgaard

Dato : 07-11-10 12:06

On 7 Nov., 18:58, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er et dumt spørgsmål .. men fik du dem monteret rigtigt ?

Det er ikke sikkert

Men jeg prøvede at montere de to moduler så der var fyldt op i alle
banker, så en blok af gangen, og maskinen brølede bare som en ko når
jeg startede den. Jeg er sikker på at rammene sad korrekt i slottene.

Jeg kunne så have taget de 2 blokke ud som der sad i maskinen, men det
så jeg ikke nogen fidus ved.

Var der andet jeg kunne have gjort?

--
Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 20:09

> [...]

> jeg startede den. Jeg er sikker på at rammene sad korrekt i slottene.
>
> Jeg kunne så have taget de 2 blokke ud som der sad i maskinen, men det

du kunne have gjort netop det ... for at se om det var kombinationen af
de nye og de gamle der lavede fejlen ...

Men ram fejl er som regel noget klamp at fejlsøge på ..

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 27-12-10 12:27

On 7 Nov., 18:58, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er et dumt spørgsmål .. men fik du dem monteret rigtigt ?

Opfølgning:

Jeg fandt 4GB ram som var 100% identiske (dog ikke fremstillet i samme
uge med dem maskinen er leveret med, satte dem i, men fik desværre
samme Bibben/brølen ved opstart som da jeg monterede de første ram jeg
prøvede.

Jeg tog de fabriksmonterede ram ud og monterede kun de nye, og
maskinen startede fint, så monterede jeg også de gamle og maskinen
ville ikke starte. Jeg tjekkede så om de var trykket ordentligt på
plads, og måtte konstatere at de skal trykkes _meget_ hårdt i for at
få kontakt, så nu spiller det.

Så husk at disse ram skal trykkes rigtig hårdt i for at komme helt på
plads

Undskyld Thomas

--
Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-10 20:33

> [...]

> få kontakt, så nu spiller det.
>
> Så husk at disse ram skal trykkes rigtig hårdt i for at komme helt på

heh ... kender det godt. Der er et par modeller af G5 f.eks. hvor man
tror at man knækker bundkortet når man sætter ram i ...

/thomas