ipad fra usa
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-10 13:07

Hvis man køber en Ipad i en AppleStore i Usa, - kan man så købe
modellen med 3G, uden et tilhørende dataabbonement, og kan man lave
Ipad'en om til Dansk menu, tastatur osv ?? Grunden til spørgsmålet, er
at jeg har mulighed for at få en med en kammerat hjem, og priserne er
jo noget lavere end f.eks hos SHG

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-11-10 12:37

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> Ipad'en om til Dansk menu, tastatur osv ?? Grunden til spørgsmålet, er
> at jeg har mulighed for at få en med en kammerat hjem, og priserne er

iPad bliver kun solgt uden abonnement.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-10 16:33

> iPad bliver kun solgt uden abonnement.

Og der er ikke dansk sprog og tastatur på iPad. Men det kommer snart med
et opdatering af styresystemet, og så skal man bare installere den.
Sådan var det også med iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : -=JF=-

Dato : 07-11-10 17:27

Den 07/11/10 16.33, Henrik Münster skrev:

> Og der er ikke dansk sprog og tastatur på iPad.

Men, det er vel stadig sådan at når man holder 'A' nede, så kommer
forskellige afarter af 'A' - og dermed også 'Æ' og 'Å', og på samme måde
kan man vælge et 'Ø' ved at holde 'O' nede?

--
Mhv.
John

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-10 17:58

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> Men, det er vel stadig sådan at når man holder 'A' nede, så kommer
> forskellige afarter af 'A' - og dermed også 'Æ' og 'Å', og på samme måde
> kan man vælge et 'Ø' ved at holde 'O' nede?

Ja ja. Fuldstændig som på iPhone i starten. Sådan var det endda i
begyndelsen, efter den var kommet til Danmark, og sproget var dansk. Det
danske tastatur kom først lidt senere. Man kan sagtens skrive dansk på
en iPod, hvis man bare vil have ulejligheden med at gøre, som du
beskriver. Jeg har skam prøvet en iPad nede i Paris, og det virker.
Alle venter, at dansk sprog og dansk tastatur kommer til iPad
med iOS 4.2, der formentlig bliver lanceret en af de nærmeste dage. Der
er ikke noget at frygte på det punkt ved at købe en iPad i udlandet. Man
skal blot undvære dansk her i starten, og efter rygterne er det altså
meget kort tid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-10 19:01

> Alle venter, at dansk sprog og dansk tastatur kommer til iPad
> med iOS 4.2, der formentlig bliver lanceret en af de nærmeste dage.

Den endelige udgave er allerede ude hos udviklerne og om en 10 dage kan
vi alle opdatere vores iPhones og iPads gennem iTunes.

Det er allerede offentligt kendt at der er fuld understøttelse af dansk
sprog og tastatur til iPad med iOS 4.2. Vi ved dog stadig ikke hvornår
tabula'en kommer til landet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 19:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det er allerede offentligt kendt at der er fuld understøttelse af dansk
> sprog og tastatur til iPad med iOS 4.2. Vi ved dog stadig ikke hvornår

feb/marts 2011 .. med den nye model ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-10 16:53

> feb/marts 2011 .. med den nye model ..

Muligt; andre gætter på samtidig med lanceringen af 4.2. Men så burde
det allerede have været offentliggjort.

Jeg venter som tidligere nævnt under alle omstændigheder til version 2.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-11-10 15:21

<WolleJensen> wrote:

> [...]
> Ipad'en om til Dansk menu, tastatur osv ?? Grunden til spørgsmålet, er
> at jeg har mulighed for at få en med en kammerat hjem, og priserne er

DKkr.: 3600,- i Californien.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-10 16:53

> DKkr.: 3600,- i Californien.

Sammenlign med de formodede danske priser: 3.700 incl. moms. Beregnet ud
fra britiske priser.

iPad 16GB WiFi. En iPad 64GB WiFi + 3G skulle kommeop i 6.000 kroner,
ligeledes incl. moms.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-11-10 17:43

> [...]

> fra britiske priser.
>
> iPad 16GB WiFi. En iPad 64GB WiFi + 3G skulle kommeop i 6.000 kroner,

Prisen er, hvad min kone gav for den iPad, hun tog med hjem. 64 GB,
Wi-Fi og 3G.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 09:33

> Prisen er, hvad min kone gav for den iPad, hun tog med hjem. 64 GB,
> Wi-Fi og 3G.

OK. De danske priser skal så også ganges med 0,8, for at trække momsen
fra.

Derudover har de danske forretninger nok højere personaleomkostninger
end end eksempelvis WalMart; kører USA ikke med mindstelønninger på godt
30 kroner i timen for voksne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-10 13:46

> [...]

> Derudover har de danske forretninger nok højere personaleomkostninger
> end end eksempelvis WalMart; kører USA ikke med mindstelønninger på godt

Man kan ikke sammenligne forskellige landes pris- og lønniveauer, selvom
jeg ved, at det er populært. En liter mælk koster det samme i hele
verden, og der skal arbejdes ligemeget for at købe den.

Og Metrokataloget igår tilbyder iPad-modellen(den største) til danske
kroner: 6900,- incl. moms.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-10 14:55

> [...]
> verden, og der skal arbejdes ligemeget for at købe den.
>
> Og Metrokataloget igår tilbyder iPad-modellen(den største) til danske

Jeg synes ikke Metro har konkurrencedygtige priser for almindelige
kunder, overhovedet. Men storkunder har formentlig en anden rabat
indbygget i deres kort.

Hvor tæt synes i shopusa.com ligger på fremtidige danske priser
generelt? Den bruger jeg selv til hurtigt at skaffe mig overblik.

<shopusa.com>

Den dyreste iPad koster 829 amerikanske dollars.

shopusa.com giver en samlet pris inklusive told, moms, og levering på
DKR 5.007,-

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-10 15:17

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Den dyreste iPad koster 829 amerikanske dollars.
>
> shopusa.com giver en samlet pris inklusive told, moms, og levering på

Stadigvæk - min hustru købte den største model i Californien for fire
uger siden - den kostede DKkr: 3600,-.

Jeg tror, at teleselskaberne og sammenlignenlige butikker i Danmark vil
udbyde den til omtrent 7000,-/7500,- kr., og dertil skal lægges et
teledataabonnement.

Men det for vi at se

Det er nok de færreste, der vil købe den fra USA over nettet(?).

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-10 16:59

> Stadigvæk - min hustru købte den største model i Californien for fire
> uger siden - den kostede DKkr: 3600,-.

Som hos Apple koster 4400 kr.? Fik hun moms og told refunderet?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 13:48

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Som hos Apple koster 4400 kr.? Fik hun moms og told refunderet?

Det kan jeg ikke svare dig på - hun betalte det antal dollars, der
modsvarer kr.: 3600,- Dkkr.

Hvordan kommer du frem til, at Apple i Amerika skal have Dkkr.: 4400,-
for modellen?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 15:14

> Det kan jeg ikke svare dig på - hun betalte det antal dollars, der
> modsvarer kr.: 3600,- Dkkr.
>
> Hvordan kommer du frem til, at Apple i Amerika skal have Dkkr.: 4400,-
> for modellen?

64GB iPad with Wi-Fi + 3G:
<http://store.apple.com/us/configure/MC497LL/A?mco=MTcyMTgwOTU>
829 USD

4.500 DKR d.d. (Konverteren)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 15:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 64GB iPad with Wi-Fi + 3G:
> <http://store.apple.com/us/configure/MC497LL/A?mco=MTcyMTgwOTU>
> 829 USD
>
> 4.500 DKR d.d. (Konverteren)

Ja, det har jeg selv set - men siger du, at min Stine lyver?

Min Stine gik ind i en æblebutik og købte dyret, okay? Og hun betalte,
hvad modsvarer DKkr.: 3600,- , okay?

Er det svært?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 16:42

> Ja, det har jeg selv set - men siger du, at min Stine lyver?
>
> Min Stine gik ind i en æblebutik og købte dyret, okay? Og hun betalte,
> hvad modsvarer DKkr.: 3600,- , okay?
>
> Er det svært?

Argh du lægger ord i munden på mig. Jeg fornemmer en hvis træthed her.
Du behøver da ikke svare, det er jo det fornemme ved usenet, andre kan
ligge inde med en forklaring.

Og det er sgu da en enormt interessant pris af mange mange årsager.

Tilbage til sagen:

Nevada og Florida har andre momsregler. De har fx ikke moms på iTunes
downloads.

Så det kunne være interessant at vide om iPads også momses forskelligt.

Jeg kender ikke reglerne for Californien.

Måske kunne man købe den i Californien hos en almindelig forhandler til
3.200 kr. hvorved den kan indføres frit.

Noter:
"Californien, stat i det vestlige USA; 411049 km2, 36,1 mio. indb. Siden
1963 har den været USAs folkerigeste og senere også økonomisk førende.
Der er stor indvandring; hispanics fra især Mexico udgør nu 35% og
asiater 12% af befolkningen. Underholdning, it og højteknologi præger
økonomien. Har desuden USAs største vinavl og turisme."

"A"r"n"o"l"d" "A"l"o"i"s" "S"c"h"w"a"r"z"e"n"e"g"g"e"r" "b"o"r"n"
"J"u"l"y" "3"0"," "1"9"4"7")" "i"s" "a"n"
"A"u"s"t"r"i"a"n"-"A"m"e"r"i"c"a"n" "b"o"d"y"b"u"i"l"d"e"r","
"a"c"t"o"r"," "m"o"d"e"l"," "b"u"s"i"n"e"s"s"m"a"n","
"p"o"l"i"t"i"c"i"a"n"," "a"n"d" "t"h"e" "3"8"t"h" "G"o"v"e"r"n"o"r"
"o"f" "C"a"l"i"f"o"r"n"i"a".""

Kilder: Gyldendals DVD leksikon
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-10 03:41

> Argh du lægger ord i munden på mig. Jeg fornemmer en hvis træthed her.
> Du behøver da ikke svare, det er jo det fornemme ved usenet, andre kan
> ligge inde med en forklaring.

Det var nu mere for sjov - Hun har /ikke/ været i en æblebutik, men i
noget, der minder om Elgiganten, iPad´en kostede $680, og der er ikke
af- eller modregnet nogetsomhelst.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-11-10 14:55

Jeg kommer nok til at stikke dig en undskyldning - jeg gik Stine på
klingen, og selvom hun er ligeså påståelig som jeg, fandt hun
kvitteringen frem.

Den er købt i BestBuy, og hun har forvekslet den med nummeret mindre.
Kvitteringen siger US$ 810,-.

Jeg skal prøve ikke at stole blindt på kvinder

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-10 18:54

> [...]
> kvitteringen frem.
>
> Den er købt i BestBuy, og hun har forvekslet den med nummeret mindre.

Okay det er det samme som Apple Store prisen

> Jeg skal prøve ikke at stole blindt på kvinder

Hun vil altså både anerkendes for at have skaffet dyret og til en langt
bedre pris end vi mænd kunne have klaret det. Lad hende bare blive i
vildfarelsen

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 23-11-10 19:44

> Hun vil altså både anerkendes for at have skaffet dyret og til en langt
> bedre pris end vi mænd kunne have klaret det. Lad hende bare blive i
> vildfarelsen

Det er nok det bedste, ja

Det allermest morsomme ved hele historien er, at jeg nok kommer til at
spare sammen til en ny, for hun er blevet totalt forgabt i den - indtil
videre har hun brugt den hundredefold mere end jeg, men hun spiller også
backgammon og andre spil.

Pages og Numbers bruger hun, samt andre ting, jeg ikke ved noget om.

Det bekræfter mig i min vurdering, at den bliver den "nye" bærbare.
Udfra tesen: "Få fat i pigerne og de unge - så følger mændene(og dermed
pengene) efter.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-11-10 21:55

> Det bekræfter mig i min vurdering, at den bliver den "nye" bærbare.
> Udfra tesen: "Få fat i pigerne og de unge - så følger mændene(og dermed
> pengene) efter.

Har pigerne og de unge ikke penge? Det vil da være en overraskelse for
reklamebranchen.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-10 04:29

> Har pigerne og de unge ikke penge? Det vil da være en overraskelse for
> reklamebranchen.

Nu er Morten som bekendt en ældre, distingveret herre med guldur i
vestelommen, gamacher til skoene og monokel til det højre øje ... .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 11:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu er Morten som bekendt en ældre, distingveret herre med guldur i
> vestelommen, gamacher til skoene og monokel til det højre øje ... .

Det _er_ da de voksne mænd, der har pengene. I sagens natur skal man et
stykke op ad karrierestigen, før man begynder at tjene godt. Sidste år
var vi ved Henne Strand, og der kom en helt ny Ford GT40 i skrigende
orange kørende. Ved rattet sad en gråhåret herre, der vel var i
halvtredserne. Vi stod ved siden af et par fnisende teenage-piger, der
straks bemærkede, at det var helt forkert, at de var sådan en gammel
nar, der kørte den fede sportsvogn. Men det kan jo ikke være anderledes.
Man har jo ikke råd til den før. Hvor mange unge mænd på 22 år har råd
til sådan en bil? Det er da de helt få undtagelser, der er født med
mange penge. Men pigerne har sikkert et billede i hovedet fra
amerikanske gangsterfilm, hvor den smarte ungdommeligt udseende
gangsterboss eller sønnen til en gangsterboss fører sig frem i dyre
biler osv. Den slags møder man ikke så tit i virkeligheden.
Noget andet er, at de unge bruger penge anderledes. De er nok
mere villige til at betale for tant og fjas som f.eks. smarte
mobiltelefoner. Endelig har de ikke børn, hus og andre store udgifter,
som ofte kan æde den højere løn, man får efter nogle år på
arbejdsmarkedet. På den måde kan de være en god målgruppe. De har ikke
råd til biler til mange hundrede tusinde, men de kan godt købe iPhones,
iPad og den slags.
Hvad kvinder angår, er det nok lidt mere kompliceret. Statistisk
set tjener kvinder trods alt mindre end mænd. På mange måder bruger
kvinder heller ikke så mange penge. Det er min erfaring, at kvinder ofte
ikke har så mange kontanter på sig. Når de så køber lidt hos bageren, så
betaler de gerne kr. 28,- med dankort. Jeg kan da godt lide at have
kontanter på mig. Og jeg synes også, man skal op på et nogenlunde beløb,
før det kan betale sig at sætte dankortsystemet i sving. I familien er
det som regel manden, der vil have den store bil, en ny computer osv.
Kvinder har meget med, at hvis det fungerer godt nok, så er der ingen
grund til at købe noget nyt eller finere. Men igen ligesom med de unge
er der nok områder som f.eks. tøj og smykker, hvor de bruger flere penge
end mænd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-10 17:50

> Jeg kan da godt lide at have kontanter på mig.

Rart hvis man er på den lokale ...

> Og jeg synes også, man skal op på et nogenlunde beløb,
> før det kan betale sig at sætte dankortsystemet i sving.

Tror du da at det er helt omkostningsfrit for forretningerne at modtage
kontanter? Det er det faktisk ikke ... og det er typisk hurtigere at
betale med dankort end med kontanter ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-10 23:17

> Rart hvis man er på den lokale ...

Eller også hvis man skal betale til andre privat. Hvis f.eks. nogen har
lagt ud for en gave. Da dankortet var nyt og spændende, prøvede jeg
faktisk at klare mig stort set uden kontanter. Det var bare svært i
længden. Måske fordi min kone åbenbart aldrig havde kontanter, så hun
bad altid lige mig om at give kr. 300,- til hendes søster, som havde
lagt ud for et eller andet. Så virkede det fjollet, at jeg hver gang
måtte sige, at jeg ikke havde penge. Der er masser af andre situationer,
når nogen samler ind til en gave på arbejdet, når børnene skal have
penge med til et eller andet, eller når vi skal betaler deltagergebyr i
en tennisturnering. Det er svært at klare sig helt uden kontanter.

> Tror du da at det er helt omkostningsfrit for forretningerne at modtage
> kontanter? Det er det faktisk ikke ... og det er typisk hurtigere at
> betale med dankort end med kontanter ...

Det minder lidt om diskussionen om, hvad der er mest miljøvenligt. Det
er meget kompliceret at regne ud. Umiddelbart synes man, at penge er
penge, og dem har forretningerne altid taget imod. Det virker mærkeligt,
at man pludselig skal opfatte det som noget, der koster noget. Dankortet
kræver automater, forbindelse, strøm osv. Gennem tiden har mange
forretningsdrivende da brokket sig over, hvor dyrt det er. Men det er
msåke fordi, de ikke ved bedre. Som da de elektroniske ordbøger var
dyrere end dem på papir.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 14:51

> [...]
> penge med til et eller andet, eller når vi skal betaler deltagergebyr i
> en tennisturnering. Det er svært at klare sig helt uden kontanter.

Det er noget vrøvl, Per - en dankorttransaktion tager tre gange så lang
tid som en kontantafregning.

> [...]
> forretningsdrivende da brokket sig over, hvor dyrt det er. Men det er
> msåke fordi, de ikke ved bedre. Som da de elektroniske ordbøger var

Du har i mine øjne fuldstændig ret, Henrik - det kunne aldrig falde mig
ind at bevæge mig nogle steder uden kontanter, og jeg har aldrig gjort
det.

Plasticpenge er gode til store indkøb, men at betale med dankort hos
bageren for et brød til kr.: 34,- er da at pisse på de kunder, der
venter.

Hvordan ville man iøvrigt komme med bussen, hvis man ikke havde billet
eller kort og ingen kontanter?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 15:06

> Hvordan ville man iøvrigt komme med bussen, hvis man ikke havde billet
> eller kort og ingen kontanter?

I århus er der dankort automater i bybusserne ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 15:09

> I århus er der dankort automater i bybusserne ...

Tag den!

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 15:18

> Tag den!

jowjow .. og man stiger på enten midt eller bag i bussen ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 15:29

> jowjow .. og man stiger på enten midt eller bag i bussen ..
>
> /thomas

Yep, og /det/ er toppen af poppen ))))))

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 15:46

> jowjow .. og man stiger på enten midt eller bag i bussen ..

Men der er vel kun en dankort-automat?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 15:49

> Men der er vel kun en dankort-automat?

korrekt ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 15:28

> Tag den!

Nemt I København er der SMS-billetter...wa´såååååå?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 15:46

> Nemt I København er der SMS-billetter...wa´såååååå?

Nu gik sagen jo på kontanternes udbredelse.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 16:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Nu gik sagen jo på kontanternes udbredelse.

Jo, jo...men det er jo dig, der beder om at stikke Thomas´ redning med
dankortautomaten af mit udsagn, at man ikke kan komme med bussen uden
gyldig rejsehjemmel eller kontanter.

Dén kunne jeg så godt stikke - og derudover kan man også købe en komplet
rejse på internettet, printe kvitteringen ud og forevise den i bussen.
Men så /har/ man jo også billet. Hvilket man jo i sagens natur også har
med en SMS.

Jeg kan godt se, at jeg alligevel ikke kan stikke dankortautomaten

(Nogle gange tager nogle ting bare meget lang tid ).

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 15:27

> I århus er der dankort automater i bybusserne ...
>

> /thomas

Hmm...forhåbentlig står de langt inde i bussen, så man ikke skal stå ude
på gaden og vente på, at dankortpassageren fuldfører transaktionen?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 15:32

> Hmm...forhåbentlig står de langt inde i bussen, så man ikke skal stå ude
> på gaden og vente på, at dankortpassageren fuldfører transaktionen?

de står på bagperronen ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 16:57

> de står på bagperronen ..
>
> /thomas

Ah...smart - jeg skulle have været fra Århus!

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-10 23:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> det er typisk hurtigere at
> betale med dankort end med kontanter ...

Er det en kendsgerning alment?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 09:04

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det en kendsgerning alment?

nej ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-10 10:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det en kendsgerning alment?

Det er i hvert fald min erfaring. Ikke noget med at finde småmønt frem i
tegnebogen, ikke noget med at ekspedienten skal bruge tid på at tælle
pengene, og kontrollere sedlernes validitet, ikke noget med at
ekspedienten skal give tilbage.

Bare stik kortet i kortholderen, indtast pin-kode, og betalingen »på
beløbet« er gennemført.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 12:17

> [...]

> tegnebogen, ikke noget med at ekspedienten skal bruge tid på at tælle
> pengene, og kontrollere sedlernes validitet, ikke noget med at

Det er jo meget op til kunden, hvor længe der skal fumles efter småmønt
i tegnebogen. Men det gælder jo også for dankortet. Det er utroligt så
mange, der bliver overraskede over, at de skal betale i supermarkedet.
Først når ekspedienten siger beløbet, skal de til at finde pungen frem,
vurdere beløbet og deres egen pengebeholdning, beslutte om de vil betale
med dankort eller kontant osv. Står man med kort eller kontanter klar,
kan begge dele gøres hurtigt.

> Bare stik kortet i kortholderen, indtast pin-kode, og betalingen »på
> beløbet« er gennemført.

I hvert fald i supermarkedet, hvor det hele er meget strømlinet. Det vil
jeg give dig ret. Men i sygehuskiosken og mange mindre steder synes jeg
ofte, det virker mere bøvlet med dankort. Automaten står måske ikke så
let tilgængelig, ekspedienten skal taste noget ekstra ind, og det hele
kræver lidt flere armbevægelser. Det er åbenbart ikke alle
dankortautomater, der er koblet til kasseapparatet. De kræver separat
indtastning af beløbet.
Men måske er det bare mig, der er gammeldags. Jeg fornemmer
lidt, at nogle tænker "Vorherre bevares", hvis man vil betale små beløb
med dankort. Sådan var det i hvert fald før i tiden. Især hvis
forretningen havde "fluesmækker". Fanø-overfarten var tydeligt
irriterede, hvis man ville betale med dankort, kan jeg huske. De spurgte
direkte, om det nu var nødvendigt. Vi har da stadig en isbutik og en
pizza-mand her i byen, der ikke tager imod dankort. Vores kaffehandler
holdt også stand længe. Det er vist ikke et år siden, han fik
dankortmaskine. Det er vist lidt af en udgift for mindre handlende. Ja,
det er det vel også for en stor butik, men her drukner udgiften i den
meget større omsætning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-10 12:32

> Men måske er det bare mig, der er gammeldags.

I Føtex i Husum er det typisk ældre, småsenile mennesker der skal rode
rundt med kontanter - og længere tid, det tager det altså ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 12:37

> I Føtex i Husum er det typisk ældre, småsenile mennesker der skal rode
> rundt med kontanter - og længere tid, det tager det altså ...

arh .. ja ... de kan heller ikke finde ud af at parkere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-10 14:00

> arh .. ja ... de kan heller ikke finde ud af at parkere ...

Parkere? De har da deres køretøj med ind i forretningen, mange af dem. I
øvrigt ligger Bystævneparken med en bunke ældreboliger fem minutters
gang fra Føtex.

Husum ligger trods alt i København.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-10 22:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Husum ligger trods alt i København.

Jeg troede, det lå i Nordtyskland.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 22:57

> Jeg troede, det lå i Nordtyskland.

De flytter det rundt hver aften ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-10 04:53

> Jeg troede, det lå i Nordtyskland.

Ja, der ligger som bekendt også et Husum i den sydlige del af
Sønderjylland .

Mit Husum er en gammel landsby uden for Københavns volde, nær
kommunegrænserne til Gladsaxe, Herlev og Rødovre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-10 14:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det en kendsgerning alment?

Næ, det er et drømmescenario.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-10 15:23

> Næ, det er et drømmescenario.

Det er ikke lige til at finde ud af. I min lokale Fakta, og Statoil, har
man indført en mønttæller. Sedler behandles særskilt. Dér har jeg
bemærket at den samlede transkaktion er hurtigere med kort.

Under alle omstændigheder, så betaler jeg med kort hvor de har meget
travlt, og på beløbet, så medarbejderen kan få et mini-pause, medens
betalingen går igennem. Jeg lægger så også varen så stregkoden er
synlig.

Men det ser ellers ud til at kontantomløbet svare til niveauet for
brugen af kortet.

Kilder:
Se 7.3.1 Baggrunden for Dankortet:
Se box 5.1. Brugen af kontanter og dankort i begyndelsen af 2005.

<http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Betalingsformidling_
i_Danmark/$file/kap08.html>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-11-10 13:16

> Jeg skal prøve ikke at stole blindt på kvinder

Det kan ellers være sjovt

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 20:04

> [...]

> Den dyreste iPad koster 829 amerikanske dollars.
>
> shopusa.com giver en samlet pris inklusive told, moms, og levering på

Blot af interesse. Hvad med garanti ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 13:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Blot af interesse. Hvad med garanti ?

Apple leverer da worldwide garanti?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 15:53

> Apple leverer da worldwide garanti?

Det kan man ikke altid satse på. Men mht. iPad har jeg læst om en
herboende som købte i Tyskland var det vist, som fik den repareret uden
videre.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 23:24

> De flytter det rundt hver aften ...

Nåh, det er DET de der særtransporter på motorvejen har på ladet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-10 23:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101123 <nospam0002+20101123@gmail.com> wrote:

> Nåh, det er DET de der særtransporter på motorvejen har på ladet.

jep, vindmøllerne er bare en god dækhistorie ... you heard it here first

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 20:04

> Og Metrokataloget igår tilbyder iPad-modellen(den største) til danske
> kroner: 6900,- incl. moms.

Og jeg har længe advokeret for at den pris ville komme til at ligge på
5.999,-, incl. moms. Ud fra de britiske priser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 13:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og jeg har længe advokeret for at den pris ville komme til at ligge på
> 5.999,-, incl. moms. Ud fra de britiske priser.

Så du skød kr.: 900,- forkert

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-10 19:20

> Så du skød kr.: 900,- forkert

Mon dog? Så længe iPad'en ikke officielt sælges i Danmark sælges den til
opskruede priser ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:21

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> (Nogle gange tager nogle ting bare meget lang tid ).

Inklusiv at du får formuleret dig færdig )

Fra : Kent

Dato : 09-11-10 17:42

""Per Rønne"" skrev i meddelelsen

> Derudover har de danske forretninger nok højere personaleomkostninger
> end end eksempelvis WalMart; kører USA ikke med mindstelønninger på godt
> 30 kroner i timen for voksne?

Til gengæld så har USA en mindstelønning. Dette begreb eksistere ikke i
Danmark. Her er overenskomster i stedet for, hvilket ikke alle benytter.
Deraf de billige østarbejdere.

--
Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-10 20:04

Kent <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" skrev i meddelelsen

> Til gengæld så har USA en mindstelønning. Dette begreb eksistere ikke i
> Danmark. Her er overenskomster i stedet for, hvilket ikke alle benytter.
> Deraf de billige østarbejdere.

Enig, men mindstelønnen i USA er da vist på under halvdelen af hvad et
ungt menneske under 25 kan få i starthjælp her i landet ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 14:04

> Enig, men mindstelønnen i USA er da vist på under halvdelen af hvad et
> ungt menneske under 25 kan få i starthjælp her i landet ?

Man kan ikke blande forskellige landes økonomier sammen.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-10 19:20

> Man kan ikke blande forskellige landes økonomier sammen.

Oprindelig begyndte jeg på polit-studiet. Nationaløkonomi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 14:03

> Til gengæld så har USA en mindstelønning. Dette begreb eksistere ikke i
> Danmark. Her er overenskomster i stedet for, hvilket ikke alle benytter.
> Deraf de billige østarbejdere.

Ikke helt rigtigt, min ven - Det danske arbejdsmarked har også
mindstelønninger, men de er - som du rigtigt siger - styret af
overenskomsterne.

De, der ikke følger normallønsområdet og underbetaler eksempelvis
udlændinge, er jo også de, der beder om blokader, strejker og andre
lovlige arbejdskampmidler - og de holder som regel ikke længe.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-10 19:21

> jowjow .. og man stiger på enten midt eller bag i bussen ..

Derfor tager man en rutebil hvor man stiger ind forrest.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-11-10 17:14

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Stadigvæk - min hustru købte den største model i Californien for fire
> uger siden - den kostede DKkr: 3600,-.

Ahem, der er vist noget du har glemt at fortælle os mht civilstand.
Fy. Herudover kunne hun have fået penge og købt til os andre også.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-11-10 13:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101109 <nospam0002+20101109@gmail.com> wrote:

> Ahem, der er vist noget du har glemt at fortælle os mht civilstand.
> Fy. Herudover kunne hun have fået penge og købt til os andre også.

Jeg har vist ofte refereret til mit rødhårede spektakel - vi er ikke
lovformeligt gift, men vi er jo så gamle, at jeg tillader mig at benævne
hende min hustru - jeg får sikkert ikke andre/flere

Vi talte faktisk om at tage iPads med hjem til Jer alle, men udlægget,
min ven - udlægget....av

Men vi kan privatmaile, og så kunne familien over there nok overtales
til at sende....men hvad så, hvis den bliver "opdaget"?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 15:22

> [...]
>
> Men vi kan privatmaile, og så kunne familien over there nok overtales
> til at sende....men hvad så, hvis den bliver "opdaget"?

Den tyggede jeg også på. Ordnet har ikke udtrykket ægtespetakel med.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 15:28

> Det kan jeg ikke svare dig på - hun betalte det antal dollars, der
> modsvarer kr.: 3600,- Dkkr.

Flemming prøver diskret at antyde overfor dig at den slags varer er
told-og-momspligtige ved indførsel. Du ved den fælles samfundskasse...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 15:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101112 <nospam0002+20101112@gmail.com> wrote:

> Flemming prøver diskret at antyde overfor dig at den slags varer er
> told-og-momspligtige ved indførsel. Du ved den fælles samfundskasse...

Næh, jeg var bare ved at planlægge en USA tur, men kunne ikke få
priserne til at stemme.

Hvis den virkelig kun koster 3.600 DKR i USA (Fraset Florida og andre
billigere stater), så er jeg tillige imponeret.

Men jeg er ikke tilfreds med dokumentationen deraf, da jeg ikke kan
eftervise ved egen kraft at det er tilfældet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 15:29

> [...]

> lovformeligt gift, men vi er jo så gamle, at jeg tillader mig at benævne
> hende min hustru - jeg får sikkert ikke andre/flere

Altså, hustru kræver en tur på rådhuset. Få venligst det fikset så du
ikke sidder og fører dig frem med fælleseje på diverse iPads med mere!

> Vi talte faktisk om at tage iPads med hjem til Jer alle, men udlægget,
> min ven - udlægget....av

I _KUNNE_ jo have fået penge med?

> Men vi kan privatmaile, og så kunne familien over there nok overtales
> til at sende....men hvad så, hvis den bliver "opdaget"?

Du må hente personligt. Det har du nok ikke noget imod :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 16:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101112 <nospam0002+20101112@gmail.com> wrote:

> Altså, hustru kræver en tur på rådhuset. Få venligst det fikset så du
> ikke sidder og fører dig frem med fælleseje på diverse iPads med mere!

Hvordan kommer du til det? Ordnet nævnet hustru og ægtehustru for
eksempel. Hustru kommer af husmoder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 15:31

> [...]

> udlændinge, er jo også de, der beder om blokader, strejker og andre
> lovlige arbejdskampmidler - og de holder som regel ikke længe.

Jovist da. Lige til regeringen blander sig. Man kunne næsten formode
at konfliktparterne spekulerer i at det skal ske.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-10 19:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101112 <nospam0002+20101112@gmail.com> wrote:

> Jovist da. Lige til regeringen blander sig. Man kunne næsten formode
> at konfliktparterne spekulerer i at det skal ske.

Personligt så jeg gerne en officiel mindsteløn her i landet. Dagpengemax
for den pågældende aldersgruppe / 0,8 ... som bekendt ligger dagpengemax
for unge under 25 på 50% af dagpengemax for voksne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 17:30

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Hvordan kommer du til det? Ordnet nævnet hustru og ægtehustru for
> eksempel. Hustru kommer af husmoder.

Betydningen af hustru i nudansk er en kvinde der er gift med en mand.

Hvad det betød i Arilds tid er en anden historie. Se fx hvad "computer"
betød på engelsk for 100 år siden

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 17:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101112 <nospam0002+20101112@gmail.com> wrote:

> Betydningen af hustru i nudansk er en kvinde der er gift med en mand.

Indrømmet sådan har jeg også brugt det, men Morten fik mig til at
efterprøve det, og jeg fandt altså samstemmende med Morten, at hans
anvendelse er korrekt.

Juridisk taler man formelt om ægtefælle, og nudansk om hustru. Men
hustrubetegnelse bruges kun dér hvor det allerede er fastslået at det
omhandler ægtefæller. Så det juridiske bliver underforstået.

Det er altså korrekt i følge ordnet at man gør som Morten.
Videre hedder det ægtemand såvel som ægtehustru når man taler formelt om
ægtefællerne, hvis man skal være helt pedantisk juridisk i sit sprog,
mener jeg som ikke er jurist.

> Hvad det betød i Arilds tid er en anden historie. Se fx hvad "computer"
> betød på engelsk for 100 år siden

Så er det sjovere at slå kilder op? <--- Hint

<http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kilder>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-10 19:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101112 <nospam0002+20101112@gmail.com> wrote:

> Hvad det betød i Arilds tid er en anden historie. Se fx hvad "computer"
> betød på engelsk for 100 år siden

altså en person der sad og regnede på tingene.

til det mennesker der betjente regnemaskinen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-10 19:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> altså en person der sad og regnede på tingene.

> til det mennesker der betjente regnemaskinen ...

Tak.

Sjovt. Og så fik jeg lige støvet OED, den kunne sørme hjælpe:

1.1 One who computes; a calculator, reckoner; spec. a person employed to
make calculations in an observatory, in surveying, etc.

1646 Sir T. Browne Pseud. Ep. vi. vi. 289 The Calenders of these
computers. 1704 Swift T. Tub vii, A very skilful computer. 1744 Walpole
Lett. H. Mann 18 June, Told by some nice computors of national glory.
1855 Brewster Newton II. xviii. 162 To pay the expenses of a computer
for reducing his observations.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-10 21:59

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak.
>
> Sjovt. Og så fik jeg lige støvet OED, den kunne sørme hjælpe:

Nåeh, du har også OED på din Mac?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-10 22:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nåeh, du har også OED på din Mac?

Ja.

Men den nytter jo ikke majet, hvis man ikke får den tanke at slå op i
den.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-10 22:14

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ja.
>
> Men den nytter jo ikke majet, hvis man ikke får den tanke at slå op i
> den.

Jeg bruger som regel Shorter Oxford English Dictionary, som jeg har både
på Mac og iOS. Man drukner ikke i information som man tit gør i OED. Men
jeg har brug for begge [bifagseksamen i engelsk, den gamle 2-årige, med
ret til at undervise i faget i gymnasieskolen].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-11-10 20:28

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Indrømmet sådan har jeg også brugt det, men Morten fik mig til at
> efterprøve det, og jeg fandt altså samstemmende med Morten, at hans
> anvendelse er korrekt.

Hmmm.... Det kan jeg ikke se ud fra
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hustru

Uddyb gerne.

> [...]
> Videre hedder det ægtemand såvel som ægtehustru når man taler formelt om
> ægtefællerne, hvis man skal være helt pedantisk juridisk i sit sprog,

Så ordet hustru betyder ægtefælle? Og "ægte" dækker i denne sammenhæng
præcis hvad? (Tror næmlig ikke Morten vil benævne den rødhårede for
similifælle

> Så er det sjovere at slå kilder op? <--- Hint
>
> <http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kilder>

Det synes jeg nu ikke.

En computer var faktisk en helt almindelig stillingsbetegnelse selv for
100 år siden.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-10 22:10

> [...]

> similifælle

> Det synes jeg nu ikke.
>
> En computer var faktisk en helt almindelig stillingsbetegnelse selv for

Jeg tror min massive lungebetændelse har sat sig på hjernen, for jeg er
helt uenig med mig selv.

Hvor ser man at en computer er en stillingsbetegnelse, lyder sjovt?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-11-10 00:37

> Jeg tror min massive lungebetændelse har sat sig på hjernen, for jeg er
> helt uenig med mig selv.

Måske er det en lungehindebetændelse der har bredt sig? Sig til når du
bliver enig.

> Hvor ser man at en computer er en stillingsbetegnelse, lyder sjovt?

Du kan læse om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_computer

Jeg så en indscannet stillingsannonce fra sidst i 1890'erne engang. Den
kan jeg selvfølgelig ikke lige hitte nu.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-11-10 02:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101113 <nospam0002+20101113@gmail.com> wrote:

> Måske er det en lungehindebetændelse der har bredt sig?

Det var da et meget godt bud

Man skal tage en pille i tre dage, og jeg startede i går, og kan
allerede mærke en kæmpe forskel. Der var en rimeligt heftig boblelyd
efterhånden, så jeg var bange for at smitte mit på arbejde. Føler mig
lidt dum over at have ventet ti dage med at gå til lægen. Nå pyt, men
det kostede mig lige nogle fri- og feriedage. Men, så er det jo godt at
man kan sidde og dimse Apple TV, Rhapsody, etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-11-10 09:28

> [...]

> efterhånden, så jeg var bange for at smitte mit på arbejde. Føler mig
> lidt dum over at have ventet ti dage med at gå til lægen. Nå pyt, men

Nåja, det skal jo beviseligt være slemt før lægen er nødvendig. Ellers
har man jo ulejliget uden grund.

> det kostede mig lige nogle fri- og feriedage. Men, så er det jo godt at
> man kan sidde og dimse Apple TV, Rhapsody, etc.

Fri og feriedage? Hvis du har en lægeerklæring, er det vel sygedage?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-10 14:58

> [...]

> kvitteringen frem.
>
> Den er købt i BestBuy, og hun har forvekslet den med nummeret mindre.

Dollaren HAR også været langt nede på det sidste...