NAS, lydløs, primært
Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-10 16:11

Nogen der har en god anbefaling? Og er det en NAS der er bedste bud, på
at løse backup-sikkerheden, når man lægger vægt på at fysisk at kunne
håndtere sine diske selv? Eller er der kommet andre teknologier?

Jeg kunne tænke mig spejlede diske, så jeg altid er flyvende og bare kan
banke en ny disk i, hvis en går til.

Jeg er ikke varm på en TimeCapsule mere, selvom den er varm på mig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Robert Piil

Dato : 06-11-10 16:46

Den 06-11-2010 16:11, Flemming Rubini skrev:
> [...]
> banke en ny disk i, hvis en går til.
>
> Jeg er ikke varm på en TimeCapsule mere, selvom den er varm på mig.

Hvis det kun er som backupdisk til Timemachine, synes jeg ikke en NAS i
sig selv er oplagt. Den styrke er først og fremmest at dine data altid
kan være tilgængelige uden at din computer skal være tændt.

Det er specielt en fordel hvis du ser TV eller hører musik som ligger på
dine computere. (altså noget DNLA, Sonos, Squezebox, Apple TV eller lign.)

Mht. til RAID skal det primært betragtes som en oppetidsgaranti med en
smule øget stabilitet, men du du indfører også yderligere et lag (RAID)
der kan fejle.

Har du fuldt med i min tråd omkring backupstrategi? Der er masser af
overvejelser. Du skal gøre dig klart hvilke fejlsituationer du vil kunne
sikre dig imod.

Drobo FS for gode anmeldelser for brugervenlighed (man kan smide hvad
som helst i den) og lav støj, men er ikke topklasse i performance.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-10 17:09

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> dine computere. (altså noget DNLA, Sonos, Squezebox, Apple TV eller lign.)

hvilket er mit behov.

> Mht. til RAID skal det primært betragtes som en oppetidsgaranti med en
> smule øget stabilitet, men du du indfører også yderligere et lag (RAID)
> der kan fejle.

Aha, ja så vigtigt er oppetiden trods alt ikke. Eller ...

> Har du fuldt med i min tråd omkring backupstrategi? Der er masser af
> overvejelser. Du skal gøre dig klart hvilke fejlsituationer du vil kunne
> sikre dig imod.

Okay, jeg prøver at stave mig igennem. Datatab er uacceptabelt, men jeg
kræver også høj oppetid.

> Drobo FS for gode anmeldelser for brugervenlighed (man kan smide hvad
> som helst i den) og lav støj, men er ikke topklasse i performance.

Jeg havde faktisk for et par år siden besluttet mig for en Drobo, så
viste det sig at den havde alvorlige problemer. Derfor valgte jeg at
tage chancen med TimeCapsule.

Tak for modspillet. Jeg kommer til at tænke at jeg sikkert kunne løse
både oppetidskravet, og datasikkerheden ved at lave en daglig kloning af
min arbejdsmaskine, men hvor er det træls at det fylder så meget alt
sammen. Det er godt nok blevet mere omstændeligt med tiden.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 14:46

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg havde faktisk for et par år siden besluttet mig for en Drobo, så
> viste det sig at den havde alvorlige problemer. Derfor valgte jeg at
> tage chancen med TimeCapsule.

Jeg har været glad for de 2 drobo'er jeg har kørende ... de
børnesygdomme der var i starten har det fået luet godt og grundt ud ..

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-11-10 18:47

> Jeg har været glad for de 2 drobo'er jeg har kørende ... de
> børnesygdomme der var i starten har det fået luet godt og grundt ud ..

Hvad var det for problemer? Ud over at de har ry for at være langsomme,
selvfølgelig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-10 19:51

> Hvad var det for problemer? Ud over at de har ry for at være langsomme,
> selvfølgelig.

de havde lidt bøvl med strømforsyninger og så generel stabilitet, men
det bleve fixet i software, og der kommer faktisk stadig firnware
updates til min gamle 1.gen Drobo en gangimellem ...

Ang. hastighed så var den første jo USB only og begrænset den vej, den
næste havde firewire og den har jeg brugt til bl.a Aperture arbejde uden
problemer.

Og så det bedste tip: lad være med fylde Droboen op ... lad min 20% fri
plads fri .. ellers dykker performance ..

/thomas